۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۲۵

رییس دانشگاه تهران مطرح کرد؛

جهش حقوق اعضای هیات علمی در دولت مردمی

جهش حقوق اعضای هیات علمی در دولت مردمی

رییس دانشگاه تهران گفت: در زمینه تامین معیشت اساتید و دانشگاهیان تلاش‌های خوبی در دولت مردمی صورت گرفته و شاهد جهشی در حقوق اعضای هیئت علمی بودیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مقیمی در نشست خبری اعلام برنامه‌های بزرگداشت سنت ۱۷۵۷ ساله آموزش عالی در ایران که صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در محل باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: این رویداد برای تمدن ایرانی اسلامی مایه مباهات است. شورای عالی انقلاب فرهنگی در اولین جلسه خود در سال ۱۴۰۳ پیرو پیشنهادی که دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۲ به این شورا ارائه کرده بود، مصوبه‌ای داشت مبنی بر اینکه دانشگاه جندی شاپور با قدمت ۱۷۵۷ ساله با عنوان قدیمی ترین دانشگاه جهان از سوی یونسکو شناخته شود و بر آن مهر تأیید بخورد.

وی افزود: پس از تصویب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور رییس جمهور، دانشگاه تهران با فرمایش مقام معظم رهبری به عنوان دانشگاه ایران و میراث‌دار افتخار تمدن شناخته و این سابقه ۱۷۵۷ ساله ضمیمه دار دانشگاه تهران شد. علاوه بر این شورای عالی انقلاب فرهنگی مأموریتی به دانشگاه تهران ارائه داد که دانشگاه تهران محوریت مباحث دانشگاه‌های تمدن ساز بشود و در همین راستا قرار است ۹۰ رویداد در سال ۱۴۰۳ در دانشگاه تهران برگزار شود.

مقیمی تصریح کرد: دانشگاه جندی شاپور به عنوان افتخار بزرگ بین المللی متعلق به ایرانیان است اما هنوز نتوانسته‌ایم از این افتخار جهانی بهره ببریم، همچنین در زمینه‌های دیگر هم کم و کاستی‌هایی داریم. برخی از کشورها مولفه‌های فرهنگی را به نام خود ثبت می‌کنند؛ بنابراین دانشگاه تهران در این زمینه ماموریت ویژه دارد اما با نگاه سازمانی جلو نخواهد رفت، وزیر علوم بر پیشگامی دانشگاه تهران تاکید دارد که اگر به خوبی پیش رود نتایج فوق العاده ای را برای آینده ایران رقم می‌زند، در غیر اینصورت با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

رییس دانشگاه تهران گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر تجارب گذشته جهت درخشش آینده علمی ایران تاکید دارند، دانشگاه تهران هم وظایف خود را در این راستا انجام خواهد داد. سیمرغ تمدن ایرانی اسلامی دوباره با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از خواب بیدار شده و در حال پرواز است و به زودی اوج می‌گیرد. دانشگاه تهران هم باید نقش محوری و اصلی را ایفا کند؛ بنابراین نوع نگاه ما در این نکوداشت این است که بتوانیم راهکارها را بر اساس شاخص‌های جایگاه تبیین شده ارائه دهیم.

رییس دانشگاه تهران گفت: معتقد هستیم برای نکوداشت سنت ۱۷۵۷ ساله آموزش عالی حتماً مشارکت فعالانه‌ای را باید پیش بگیریم، ۱۳۹۸ پیشنهاد به دبیرخانه برای پیشبرد بهتر ماموریت‌های دانشگاه تهران جهت دانشگاه تمدن ساز ارائه شده و دوستان خوش بین هستند که این پیشنهادها به عدد ۱۷۵۷ هم برسد.

میزان کار آمدی دانشکده‌های تازه تاسیس دانشگاه تهران

مقیمی در پاسخ به پرسشی درباره ضرورت تشکیل و همچنین میزان کارآمدی دانشکده‌های تازه‌تاسیس دانشگاه تهران گفت: اینها دانشکده‌هایی هستند که به عنوان پرورشگاه منابع انسانی برای تمدن نوین اسلامی تلقی می‌شوند مثلاً ما به شدت نیازمند هستیم حکمرانان تخصصی مبتنی بر آموزه‌های دینی و الهی و همچنین آخرین نظریات علمی در دنیا داشته باشیم و افرادی را آماده کنیم که در حوزه‌های تخصصی مختلف، مدیریت جامعه را به دست بگیرند و به صورت اثربخش‌تر منابع را در جهت آن هدف مهم به کار بگیرند. به عنوان نمونه دیگر نهاد خانواده عنصر محوری در تمدن است.

مقیمی ادامه داد: ما وقتی صحبت از این می‌کنیم که دانشگاه تهران باید نقش پیشران را بر عهده داشته باشد اولین مولفه که به آن نیاز داریم این است که افرادی را تربیت کنیم که مولفه‌ها را ارتقا دهند. این دانشکده‌ها تلاش می‌کنند دانش آموختگانی را متناسب با فرهنگ ایران اسلامی تربیت کنند تا در خدمت ارتقای تمدنی باشند. بنابراین ضرورت بر اساس نقشه راهی است که مقام معظم رهبری به عنوان دانشگاه تمدن‌ساز بیان کردند. دانشگاهی تمدن‌ساز است که نیازهای تمدنی را بشناسد و نیروهای کارآمد در این زمینه تربیت کند. درباره کارآمدی هم باید عرض کنم پیشرفت‌هایی که حاصل شده بیش از تصورات ما بوده است.

جذب دانشجویان خارجی و جلوگیری از خروج نخبگان

مقیمی برای جذب دانشجوی خارجی و جلوگیری از خروج نخبگان گفت: وقتی ما به وضعیت جاری که در قرون اخیر داشتیم نگاه می‌کنیم متاسفانه جایگاه تمدنی‌مان رو به نزول رفته که علل و عوامل مختلفی دارد. با پیروزی انقلاب اسلامی دوباره امیدها تازه شد و امیدواریم نقطه عطف جدیدی در مراحل تکاملی ایجاد کنیم. انتظار می‌رود همانطور که در جندی شاپور اساتید از ادیان مختلف حضور داشتند و تدریس می‌کردند، ما به زمان اوج خودمان برگردیم. مهاجرت نخبگان از جهتی موجب افتخار است که نشان می‌دهد نهاد علم در ایران افرادی تربیت می‌کند که مورد اقبال جهانیان است ولی از نقطه دیگر باید توانایی داشته باشیم هم این منابع انسانی را توانمند کنیم و هم در خدمت توسعه تمدنی خودمان قرار دهیم.

وی افزود: در همین راستا در زمینه تامین معیشت اساتید و دانشگاهیان تلاش‌های خوبی در دولت مردمی صورت گرفته و شاهد جهشی در حقوق اعضای هیئت علمی بودیم و به میزان دوبرابر افزایش حقوق و مزایا را داشتیم. علاوه بر این گرنت‌های تحقیقاتی مختلفی در دانشگاه تهران مدون شده است.

رییس دانشگاه تهران گفت: برای بین اللملی شدن تلاش های خوبی صورت گرفته زمانی که مدیریت دانشگاه تهران را به عهده گرفتیم تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه تهران ۸۰۰ نفر بود که الان به حدود ۱۴۰۰ دانشجو رسیده و تنوع حضور دانشجویان را از  کشورهای مختلف داریم البته اولویت ما کشورهای منطقه است.

افتتاح ۳ شعبه دانشگاه تهران در عراق، گرجستان و دبی

وی افزود: دیپلماسی علمی بهترین مکانیزم برای پایداری روابط اقتصادی  سیاسی اجتماعی است، اولویت اول ما برای توسعه روابط اقتصادی سیاسی و اجتماعی کشور های همسایه ایران هستند، بنابراین معتقد هستیم ضمن اینکه تامین دانشجویان از کشور های همسایه ضروری است طیف وسیعی از کشور ها را تحت پوشش قرار دادیم و علاوه بر این ۳شعب بین المللی دانشگاه تهران در عراق، گرجستان،دبی و یا آفریقای جنوبی را در سال ۱۴۰۳ افتتاح خواهیم کرد. 

دانشکده خانواده دانشگاه تهران قرارداد خود را با نهاد معاونت زنان ریاست جمهوری لغو کرد

مقیمی در پایان با اشاره به دانشکده خانواده گفت: حواشی دانشکده خانواده دانشگاه تهران به این دلیل بود که ما برای هر دانشکده‌ای که شکل می‌گیرد شورای راهبردی شکل می‌دهیم، مهمترین حاشیه آن احکامی بود که برای برخی از افراد زده شد که عضویت را نپذیرفتند، برای دانشکده خانواده هم شورای راهبردی تصمیم می‌گیرد که معاونت زنان ریاست جمهوری، نهاد خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر نهادهای مربوط به خانواده است. اینکه برخی از افراد این عضویت را نپذیرفتند من باب کمبود وقت بود. ما انتظار داشتیم حداقل به صورت مالی کمک شود، اما نهاد معاونت زنان ریاست جمهوری نپذیرفت و این دانشکده قرارداد خود را با این نهاد لغو کرد.

کد خبر 6106304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • استاد دانشگاه ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      16 2
      من استاد دانشگاه هستم. ایشان از چه جهش حقوقی صحبت می‌کند؟! حقوق اساتید مثل همه کارمندان 20 درصد نسبت به پارسال افزایش داشته است.
      • روشنگر IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
        0 0
        نفرمایید استاد ۲۰ درصد ما کجا و۲۰ درصد شما کجا ۲۰ درصد من کارمند بعد از ۲۶ سال کار نیشه دوملیون تومن ۲۰ درصد شما چقدر میشه؟ من فکر میکنم ۲۰ درصد شما از کل دریافتی حقوق من بیشتر بشه
    • امير IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
      7 0
      در مورد اساتید دانشگاه آزاد به هیچ وجه صادق نیست. حضوری معادل اساتید دولتی، واحد موظفی بیشتر، عدم پرداخت کارورزی ها، پایان نامه ها، حق التدریس ها، تشویقی ها، تفاوت فاحش پایه سالیانه، سختی بسیار شدیدتر در دادن پایه ها و ترفیعات، سختی تدریس با تعداد بالای دانشجو، عدم توجه به آزمایشگاهها و..
    • حامد IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      67 3
      با سلام چرا تیتر خبر دروغین می‌زنید درصورتیکه متن خبر چیز دیگری است؟ همچنین حقوق کدام عضو هیات علمی دو برابر شده که نوشتید جهش حقوق اعضای هیات علمی و اخبار کذب منتشر میکنید و ذهنیت منفی نسبت به اعضای هیات علمی در جامعه ایجاد میکنید؟
      • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
        4 0
        اتفاقا تیترش دروغ نیست. گفته در دولت مردمی این اتفاق میفته. حال، اینکه دولت مردمی کی قراره روی کار بیاد، بحث دیگری است
      • کارمند وزارت علوم IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
        2 10
        شما چرا دروغ میگید شما ۱۴۰۲ جهش علنی دریافت نکردید .شما ۱۴۰۱ همسازی اول با اعضا هیات علمی وزارت بهداشت نداشتید .اعتبار فوق العاده ویژه کارمندان وزارت علوم صرف پرداخت جهش علمی شما نشد .در ضمن کدام فعالیت شما باعت نجات کشور در تولید ؛ اقتصاد و غیره شده است جز کپی پیست مقالات و ارتقا آبکی.
    • حسن IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      4 35
      نمی‌دونم این همه دانشگاه وهیات علمی برای چیست کلی دانشجو و استاد با پول ملت و نفت مردم پرورش میدهیم آخرش میشه فرار مغزها و برای اجنبی‌ها کار کردن ما بیشتر از کل اروپا دانشگاه داریم بهتر جمع بشه جماعت بیکار پرورش دادن
      • سعید IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
        3 0
        برای اینه که آدمایی مثل شما فهم و شعورشون بره بالا..که گویا رو شما هنوز جواب نداده...پوپولیست محترم...
    • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      54 0
      خجالت هم چیز خوبیه. حقوق اعضای هیات علمی افزایش خاصی پیدا نکرده. متاسفم برای این مسئولین.
    • Ali IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      5 19
      اعضای هیات علمی که در تهران و دانشگاه های مادر هستند حقوقشون نوش جونشون اما شهرستانها خیلی از اعضای هیات علمی با رابطه جذب شدند. بیاید ببینید رزومه اشون چی هست. ما معلم داریم با ارشد یا دکتری دانشگاه تهران اما یک سوم استاد دانشگاه هم نمیگیره کجای دنیا اینجوری هست. این تبعیض هست
      • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
        4 0
        معلم ارشد و دکترا؟ در 18 سالگی با مدرک دیپلم استخدام شدی و بجای تربیت دانش آموزان رفتی دکترا گرفتی و حالا طلبکاری؟ مثل اساتید مجرب 40 سال درس میخوندی و بعد استاد دانشگاه میشدی. ضمنا همه میدانند که اتفاقا اساتید دانشگاه های پایتخت اغلب سیاسی هستند و با رانت استخدام می شوند.
    • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      4 31
      من کارمند یک دانشگاه هستم. حقوق من و کارگری است. درآمد اعضای هیئت علمی دانشگاه ما که کنار ما کار می‌کنند چند برابر ماست. بسته به مرتبه علمی حدودا سه، چهار و حتی پنج برابر شاید هم بیشتر چون از حقوق همه مطلع نیستم. شما به فکر معیشت اینها هستید! اینها تورم ایجاد نمیکند؟ فقط حقوق کارگر تورم ایجاد میکند؟
      • روشنگر IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
        0 0
        جالبش اینه که میگن مثل کارمندها ۲۰ درصد ولی نمیگن ۲۰ درصد حقوقی که پایش ۵ برابر یه کارمنده .با ۲۰ درصد یه کارمند خیلی فرق میکنه وفکر میکنم حد اقل یک برابر ونیم حقوق من کارمند دانشگاه باشه
    • زورو IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      32 0
      آره خدا وکیلی خیلی تحول ایجاد شده ..... نمی دونن با این چندرغاز چیکار کنن . حداقل حقوق یه فروشنده لباس رو به هیئت علمی بدین. با ۳۰ سال سن و به حساب نخبه کشوری باید بشه اجاره خونه ۶۰ متری رو داد یا نه ؟
    • محسن US ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      49 1
      من یک عضو هیات علمی دانشگاه هستم و فرمایشات ایشان را تایید نمی کنم. به دلیل حقوق پایین و نرخ بالای تورم، نرخ مهاجرت در بین همکاران من به شدت افزایش پیدا کرده است. ظاهراً استاد در یک سیاره دیگر زندگی می کنند.
      • روشنگر IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
        0 0
        در دانشگاه محل کار من اساتید ی هستن فارغ التحصیل کشورهای اروپایی خیلی معتبر شاید برای سخنرانی وشرکت در گنگره ها عازم خارج از کشور بشن اما عرق وتوانایی کار برای ماندن در ان کشورها دارن ولی عرق وطن ووطن پرستی وشرافت ذاتی اجازه اینکارو بهشون نمیده .انقد نخبه نخبه نکنید کسی که نخبه هست مرغ همسایه رو غاز
    • IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      36 0
      دروغ دروغ دروغ
    • حق الناس IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      6 11
      میشه بفرمایند چه تلاشی در حقوق کارمندان دانشگاه ها انجام دادند که کارمندان دانشگاه ها الان کمترین حقوق در کل ایران رو دارند بگند فقط حقوق هیات علمی نه کارمندان
      • روشنگر IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
        0 0
        بفرمایید حد اقل حقوق بدون هیچ مزایایی .ظاهرا حقوق کارمندهای دانشگاه از ته مانده بودجه دانشگاه تامین میشه اگر چیزی بمونه
    • بهمن غلامی US ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      5 0
      باید جش بگیرید وقتی ۸۰در صد کارمندان۱۰تا۱۲ میگرن🤭
    • امین IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      35 1
      به عنوان یک عضو هیئت علمی عرض میکنم فرمایش جناب مقیمی درست نیست. وضعیت معیشت اعضای هیئت علمی هیچ وقت به این بدی نبوده خوب نیست برای حفظ ردای ناپایدار ریاست چنین آشکار دروغ بگوییم.
    • US ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      38 2
      سال ۹۰ کف حقوق هیئت علمی ۵ برابر کف حقوق کارگر بوده و امسال دو برابر کف حقوق کارگر است. چرا ریاست بهترین دانشگاه کشور به جای تلاش برای پیشرفت دانشگاه مثل حمایت از حقوق معنوی و مادی زیرمجموعه خود باید به فکر تمجید از دولت یا دادن حکم به افراد خاص باشد
    • شفاف IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      24 0
      لطفا اینقدر تیتر دروغ نزنید
    • علیشیر IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      2 23
      من کارمند دانشگاه هستم چند برابر هیات علمی کار میکنم ده برابر انها در محل کارم هستم ولی حقوقم یک پنجم حقوق هیات علمی هست
      • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
        23 3
        خوب تفاوت در همینه دیگه، جانم! هیئت علمی فکر می کند؛ کارمند کار می کند. به تعبیر شیخ اجل: میان ماه من تا ماه گردون // تفاوت از اپزمین تا آسمان است
    • طاها CA ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      29 1
      دروغ محض هر سال دریافتی مساوی یا کمتر داره میشه من با ۷ سال سابقه ۲۳ تومن میگیرم در حالی که ۳۵ سالگی هیات علمی شدم نه خونه نه ماشین درست
    • علي IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      11 0
      عنوان بی ربط است
    • JP ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      17 1
      کی شده که ما خودمان خبر نداریم
    • عبداله IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      6 0
      گیرم حقوق هیئت علمی جهش داشته باشد ؟؟!!! از حق التدریس چه خبررررررر
    • محمد IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      17 0
      چرا دروغ؟ به چه قیمتی شرافت خود را می فروشید؟ کجا حقوق دوبرابر شده یا جهش یافته؟؟ حتما برای شخص شما به صورت سفارشی این افزایش رخ داده است!
    • مریم IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      15 1
      سلام. من عضو هیئت علمی با ۹ سال سابقه، بیست و چهارتومن می گیرم. هم چشمام ضعیف شده، هم قوز درآوردم. تو خونه اجاره ای زندگی می کنم. واقعا به خرج نمی رسم.
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      10 0
      دروغ واضح. هیچ گاه وضعیت هیئت علمی به این بدی نبوده
    • مصطفی IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      15 2
      سلام اتفاقا حقوق اعضای هیات علمی در دولت مردمی کم شد و همسان سازی که در دولت روحانی با اعضای هیات علمی وزارت بهداشت انجام شده بود و باعث شده بود که اساتید وزارت علوم کمی دلگرم بشن در دولت مردمی برداشته شد و همین باعث شد از نظر علمی که حرف اول در خاورمیانه را داشتیم پس رفت کنیم
    • مقدم IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
      6 0
      چرا دروغ میگویید و دروغ می نویسید. از خدا بترسید. چه افزایش حقوقی چه جهشی؟
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      2 0
      بفرمایید حقوق ها چه موقع جهش پیدا کرده که ما به عنوان هیات علمی دانشگاه متوجه نشدیم . نکنه ۲۰ درصد افزایش که برای تمام کارمندان دولت بوده را برای ما جهش محسوب کردید