۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۱۸

نایب رئیس انجمن جراحی پلاستیک ایران عنوان کرد؛

ایجاد بازار سیاه عمل‌های زیبایی/ جراحی پلاستیک در منزل

ایجاد بازار سیاه عمل‌های زیبایی/ جراحی پلاستیک در منزل

نایب رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران گفت: شاهد ورود آرایشگرها و تکنسین ها به عرصه زیبایی هستیم که در منزل یا واحدهای استیجاری اداری، بیماران را تحت عمل جراحی قرار می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نجات حسینی گفت: یکی از چالش‌های این روزهای جامعه پزشکی خالی ماندن دوره‌های دستیاری تخصصی و فوق تخصصی رشته‌های مختلف است به خصوص جراحی قلب و عروق، جراحی توراکس و جراحی اطفال و برخی از رشته‌های تخصصی که حیاتی است و این سوال مطرح می‌شود که چرا پزشکان و یا جراحان که تا سال‌ها پیش مشتاق به گذراندن دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی در حوزه‌های مختلف بودند امروزه کمتر در این رشته‌ها حاضر می‌شوند.

عضو هیأت مدیره جامعه جراحان ایران، معتقد است علاوه بر اینکه تعرفه‌های پایین پزشکی در این خصوص تأثیر گذار است، مهم‌ترین دلیل دیگر آن را راه میانبری عنوان کنیم که بسیاری از پزشکان جوان و جراحان اقدامات و عمل‌های زیبایی را برای کسب درآمد انتخاب کرده اند.

وی افزود: ما در حال حاضر می‌دانیم درصدی از پزشکان جوان از این میانبر استفاده می‌کنند و به جای آنکه دوره‌های تخصصی طی کنند به راحتی و بدون نظارت و پایش به آنها اجازه داده می‌شود که وارد این عرصه بشوند. با ورود این گروه از پزشکان به این عرصه بارها شاهد بودیم که نتایج این اقدامات و عمل‌ها به صورت فاجعه باری منفی شده و در حال حاضر بیشتر عمل‌هایی که پزشکان فوق تخصص زیبایی و پلاستیک انجام می‌دهند عمل‌های ترمیمی است که توسط این افراد انجام شده است.

حسینی ادامه داد: عدم توجه به این موضوع مهم سبب شده که شاهد ورود حتی آرایشگرها و تکنسین‌ها به عرصه زیبایی باشیم که در منزل و یا واحدهای استیجاری اداری بیماران را تحت عمل جراحی قرار می‌دهند که این واقعاً تأسف بار است و انتظار ما این است که با این موارد به صورت جدی برخورد شود، چرا که این اقدامات در جهت خلاف سلامت مردم انجام می‌شود و نقص قوانین در این بخش، توسط سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت، بررسی و رفع شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل خروج از شرکت در کنگره جامعه جراحان همین موضوع است، افزود: ما نمی‌توانیم شاهد این مورد باشیم که در کنگره جامعه جراحان به جای ارائه مطالب و مقالات جدید و مهم درمانی به سمت موارد اعمال زیبایی کشیده شود که خود تبلیغ غیر مستقیمی است که جراحان جوان را به این سمت می‌کشاند.

حسینی گفت: ما بیشتر بر این اصرار داریم که سونامی انجام عمل‌های زیبایی که بسیاری از آنها نیز غیر ضروری است، باید فروکش گردد. اما حضور بعضی از جراحان، پزشکان و دلالان و…، در این عرصه این فضا را برای فرهنگ‌سازی غلط باز گذاشته است. در واقع این گروه از پزشکان با وجود آنکه دوره‌های تخصصی را ندیده اند اقدام به عمل‌هایی می‌کنند که گاهی نتیجه‌های فاجعه باری به جا گذاشته است.

وی افزود: قرار بود در این کنگره انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران که کاملاً مسلط به این مباحث است حتی به مسائل زیبایی نپردازد و تمام بحث‌ها را حول محور مباحث ترمیمی و درمانی ببرد اما اقدام جامعه جراحان مخالف نیاز واقعی و درمانی پزشکی کشور بود و این موضوع ما را وادار به لغو کنگره جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی از این کنگره کرد.

خواهان همفکری و هماهنگی بیشتر در کنگره‌های جامعه جراحان هستیم

نایب رئیس جراحان پلاستیک و زیبایی ایران گفت: در کنگره جامعه جراحان باید هماهنگی بیشتری برای ارائه مطالب باشد و از ارائه مطالب چالش بر انگیز زیبایی توسط گروه‌ها و تخصص‌ها پیشگیری شود، چرا که تخلف و مداخله در اقدامات زیبایی در جامعه فراگیر شده است. و از طرفی قوه قضائیه باید در خصوص تخلفات جراحی زیبایی و پلاستیک قانون قوی و جدی داشته باشد.

وی تصریح کرد: مداخله جراحان پلاستیک نما بسیار خطرناک شده و سلامت مردم را به خطر انداخته و این مسئله از بی قانونی نیز فراتر رفته است.

حسینی خاطر نشان کرد: متأسفانه به دلیل رواج تب زیبایی در جامعه خیلی از افراد فریب جراحی‌های زیبایی را خورده اند و حتی برای انجام آن اقدام به دریافت وام کرده اند! در حالی که مردم برای انجام هرگونه جراحی زیبایی ابتدا باید مشخصات جراح مورد نظر را در سایت سازمان نظام پزشکی چک کنند و ببینند آیا واقعاً این جراح، تخصص خود را در رشته جراحی پلاستیک و زیبایی گرفته و مورد تأیید است یا خیر، سپس جهت مشاوره به او مراجعه کنند.

وی افزود: متأسفانه به دلیل افزایش جراحی‌های زیبایی که درصد بسیاری از آنها ضرورت ندارند. متقاضی تحت تأثیر تبلیغات فریبنده اقدام به جراحی می‌کند که منجر به انتخاب مراکز جراحی غیر استاندارد و انجام جراحی توسط افراد ناوارد و غیر متخصص می‌شود. در اخبار می‌شنویم این متقاضیان چقدر دچار عوارض و حتی مرگ می‌شوند و ما نباید در کنگره‌های جامعه جراحان این گونه اعمال را ارائه کنیم که خود تبلیغ غیر مستقیم این عمل‌ها است و از طرفی جراحان جوان را تشویق می‌کند بدون گذراندن دوره فوق تخصصی از طریق میانبر زدن به این اعمال جراحی زیبایی رو بیاورند.

نایب رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی در پایان تصریح کرد: به دلیل نیازهای کاذب و زیاد در زمینه جراحی‌های پلاستیک و زیبایی متأسفانه این حیطه دچار بازار سیاه شده و حتی افرادی در این حوزه باندهای مافیایی تشکیل داده اند و به اصطلاح مشتری جذب کرده و دلالی می‌کنند. این یک زنگ خطر بزرگ و هشدار آمیز است چرا که این معضل باعث شده جهان به سمت علم کاذب برود و این علم کاذب در حوزه علوم اجتماعی و علوم پزشکی بسیار در حال گسترش است و همچنین باعث می‌شود تجهیزات پزشکی و دارویی ما در این حوزه صرف شود و افرادی که حتی جراح نیستند به خود اجازه می‌دهند بر صورت بیمار برش داده و اقدام به اعمال جراحی زیانبار بکنند. لذا ما از قانون‌گذاران و قوه قضائیه خواهش می‌کنیم در امر نظارت و مجازات مداخله گران اقدام قانونی مناسب صورت گیرد تا هر کسی نتواند خارج از تخصص علمی خود با ایجاد پیج‌هایی در فضای مجازی با فریب کاری در کار درمان و سلامت مردم دخالت کند. یک دلیل عمده آن عدم قانون مجازات مناسب است که قضات نمی‌توانند دستور قضائی متناسب با جرم را صادر کنند.

همه جراحان اطلاعات جامعی از عمل‌های زیبایی ندارند

محمدرضا قاضی سعیدی عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران گفت: همه ما پیش از دوره فوق تخصصی جراحی پلاستیک، جراح عمومی بوده ایم و به خوبی میزان توانایی و دانش جراحان عمومی را می‌دانیم.

وی اضافه کرد: یک جراح عمومی بر اساس قوانین و آئین نامه‌های وزارت بهداشت امکان انجام اعمال زیبایی را به صورت تام نداشته و اطلاعات کافی از جراحی زیبایی صورت، پلک و بینی ندارد و این موضوع را مردم هم باید بدانند. متأسفانه بیشتر مردم در شبکه‌های مجازی فریب تبلیغات برخی پزشکان را خورده و خود را زیر تیغ عمل جراحی توسط آنها می‌برند. بحث ما این است که مردم قبل از اینکه اقدام به عمل جراحی کنند نام پزشک خود را در سازمان نظام پزشکی جستجو کنند و در صورتی که به داشتن تخصص توسط او مطمئن شدند بعد اقدام به انجام عمل‌های زیبایی کنند. چرا که عوارض برخی از این عمل‌ها بسیار بالا است و می‌تواند تا مرز از بین رفتن زیبایی فرد برای همیشه پیش برود. یکی از وظایف ذاتی انجمن ما حفظ سلامت مردم است و در همین راستا باید این موضوع را به مردم گوشزد کنیم که برای درمان خود پیش چه پزشکی مراجعه کنند.

کد خبر 6106329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha