۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۴۵

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی :

ماندگاری زبان فارسی را مدیون فردوسی هستیم

ماندگاری زبان فارسی را مدیون فردوسی هستیم

مشهد- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: تثبیت و ماندگاری زبان فارسی را مدیون فردوسی هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین زاده ظهر سه شنبه در مراسم افتتاحیه همایش ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی که با عنوان «بازشناسی نقش شاهنامه در سیر فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی» در دانشکده ادبیات برگزار شد، اظهار کرد: تثبیت و ماندگاری زبان فارسی را مدیون فردوسی هستیم؛ چرا که او زبان فارسی را از هجمه‌ها محفوظ کرد و با هوشمندی و مجاهدت زبان فارسی آن را ماندگار کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه اثر ارزشمند این حکیم وارسته سینه به سینه در قلب پدران و مادران ما ماندگار شد و امروز گنج بزرگ در اختیار داریم، اظهار کرد: اگر به زبان فارسی سخن می‌گوئیم و شیرینی گلستان سعدی و غزل‌های حافظ را می چشیم به واسطه تلاش‌های فردوسی است.

وی تصریح کرد: در طول دوران‌های مختلف به واسطه کشورگشایی یا فرهنگ دوستی، زبان فارسی فراتر از مرزها پیش رفته است و حلقه مشترک ایران و کشورهایی چون افغانستان و تاجیکستان است و حتی تا مرز هندوستان نیز پیش رفته است.

حسین زاده به تحلیل زبان فارسی در سه برهه تاریخی اشاره کرد و گفت: دوره تثبیت زبان فردوسی‌، دوره گسترش و رشد فرهنگ و ادب فارسی و متأسفانه دوره عقب نشینی ما نسبت به فرهنگ و ادب فارسی که آن را در دوران حکومت قاجار و پهلوی شاهد هستیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: چون ایران در عرصه اخلاق و عدالت پرچمدار جهان شده است، دانشجویان آزادی خواهی با زبان فارسی شعار می‌دهند و این را مدیون فردوسی هستیم.

وی با خاطر نشان کردن اینکه ایران بر دوپایه شیعی و ایرانی برای رشد و توسعه در جهان بنا نهاده است، افزود: امروز طلبه جامعه المصطفی در ایران برای تحصیل باید زبان فارسی را آموخته باشد و این نشان از تبلیغ فقه اهل بیت در جهان است.

حسین زاده خاطر نشان کرد: زبان فارسی باید در جهان گسترش پیدا کند و در حوزه علم در جهان سرافراز و در برخی رشته‌ها مرجع باشیم و برای آموختن به ما مراجعه کنند.

کد خبر 6106497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha