۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۰:۵۸

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی:

دهه کرامت فرصتی برای توجه ویژه به آرمان‌های دینی و اعتقادی است

دهه کرامت فرصتی برای توجه ویژه به آرمان‌های دینی و اعتقادی است

مشهد- قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: ایام دهه کرامت فرصتی ویژه برای توجه به آرمان‌های دینی و اعتقادی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی فیضی ظهر سه‌شنبه در نشست خبری اعلام برنامه‌های دهه کرامت که با حضور جمعی از اصحاب رسانه در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهارکرد: آستان قدس رضوی افتخار دارد بیش از یک دهه، پایه گذار جشن‌های بزرگ دهه کرامت باشد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضویافزود: این مناسبت‌ها و بویژه میلاد حضرت امام رضا (ع) بهانه‌ای برای خانواده بزرگ خدمت رضوی برای توفیق خدمت به زائران و تجدید بیعتی با اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و همچنین توفیقی برای تمامی دستگاه‌های اجرایی و آحاد مردم ولایتمدار کشورمان، برای خدمت‌رسانی است.

ارتقای فعالیت‌ها در اجرای برنامه‌های ویژه دهه کرامت

وی، ادامه داد: امسال نیز بنا به تاکید تولیت آستان قدس رضوی، با ارتقا فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف، افتخار داریم برگ زرین دیگری بر کارنامه افتخارات آستان قدس رضوی در ایام کرامت رضوی، رقم بزنیم.

فیضی با بیان اینکه، برنامه‌های آستان قدس رضوی در چهار محور در حال انجام است، تصریح کرد: مهم‌ترین اولویت ما در حرم مطهر رضوی، توجه به زائرین و مجاورین است، در واقع همه بخش‌های آستان قدس رضوی موظف هستند به مدیریت عالی حرم مطهر در انجام وظایف خود کمک کنند و هدف همه فعالیت‌های ما ختم به حرم مطهر حضرت امام رضا (ع)، زائرین و اندیشه‌های حضرت است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه حرم مطهر رضوی صرفاً بر اساس وقف و نذر اداره می‌شود، گفت: بنیاد بهره وری و موقوفات آستان قدس رضوی وظیفه حفاظت و نگهداری از موقوفات و نذورات را بر عهده دارند و وظیفه ما عمل به نیات واقفین و ناذرین است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: برنامه‌های علمی و فرهنگی حرم مطهر رضوی در چارچوب حوزه سازمان علمی و فرهنگی مدیریت می‌شود و مجموعه مدارس امام رضا (ع)، دانشگاه‌های علوم اسلامی رضوی و امام رضا (ع)، بنیاد پژوهش‌های اسلامی، انتشارات به نشر، مؤسسه چاپ و نشر و.. ذیل این سازمان مشغول به فعالیت هستند.

فیضی بیان کرد: در دوره اخیر، فعالیت اجتماعی آستان قدس رضوی بنا به حکم مقام معظم رهبری برای تولیت آستان قدس رضوی، مورد توجه قرار گرفته است و به صورت ویژه به فعالیت‌های اجتماعی پرداخته است. در همین راستا، توجه به حاشیه شهر مشهد، ارائه خدمات ویژه به محرومین، توجه به مسئله خانواده و گسترش سیره رضوی، کمک به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد، توجه به جوانان و … را در دستور کار قرار دادیم.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: بنیاد کرامت رضوی به صورت ویژه و خاص مشغول به فعالیت در حوزه خدمات اجتماعی است و امسال چند اتفاق ویژه را رقم زده است..

وی به تشریح مهمترین برنامه‌های دهه کرامت امسال در حرم مطهر رضوی پرداخت و از مهم‌ترین این برنامه‌ها به برگزاری پنجمین کنگره بین‌المللی حضرت رضا (ع) اشاره کردو گفت: این کنگره که پس از سه دهه وقفه، امسال رقم خورده است، روز گذشته با پخش فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع هئیات علمی کنگره آغاز به کار کرد و افتخار داریم از سخنان ریاست جمهوری کشورمان در آئین اختتامیه این کنگره بهره‌مند شویم و میزبان اندیشمندان و شخصیت‌های برجسته از کشورهای مختلف در این کنگره عظیم هستیم.

فیضی ادامه افزود: اتفاق دیگری که در این دهه با تأکیدات تولیت و با هدف کمک به اجرای سیاستهای کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی و همراهی با سیاست جوانی جمعیت رقم خواهد خورد، افتتاح بزرگترین مرکز تخصصی درمان ناباروری شرق کشور در بیمارستان فوق تخصصی رضوی است که این اتفاق بزرگ گامی بلند و مؤثر در راستای گسترش ارائه خدمات به زوجین نابارور است و به زودی در مشهد مقدس رقم خواهد خورد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از همه دستگاه‌های اجرایی کشور و بویژه نماینده معزز ولی فقیه در استان، استاندار، شهردار و مدیران ارشد استان خراسان رضوی و که همواره در کنار سیاست‌های جاری همراه آستان قدس رضوی بودند، گفت: تقاضا دارم بیشتر از گذشته پای کار خدمت به زائر باشیم.

به گفته وی، هر چه در توان آستان قدس رضوی است به میدان آمده است اما در بخش‌های مختلف حمل و نقل، اسکان، خدمات در اطراف حرم و سایر موضوعات مرتبط با موضوع زیارت، نیازمند ارتقا هستیم‌.

روزانه ۲۰۰ هزار تشرف به بارگاه منور رضوی

فیضی یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه حرم را خدمت‌رسانی شبانه روزی و مستمر به زائران ذکر کرد و تاکید کرد: در روزهای معمولی، حداقل حضور زائران به بارگاه ملکوتی ثامن الحجج (ع) روزانه ۲۰۰ هزار نفر تشرف است که این آمار در روزهای زیارتی و مناسبتی به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در ۲۴ ساعت می‌رسد، همچنین این آمار در روزهای مناسبتی چون سال تحویل و ایام دهه پایانی ماه صفر، افزایش می‌یابد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه سخنان خود به پروژه‌های در دست اجرای حرم مطهر اشاره کرد و افزود: امروز مساحت حرم بالغ بر ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار متر مربع است که بالغ بر ۸۰ درصد این وسعت را صحن‌ها تشکیل می‌دهد و حدود ۲۰ درصد رواق سرپوشیده داریم. از این رو افزایش فضاهای سرپوشیده در دستور کار قرار گرفته است که مطالعات طرح مسقف شدن صحن جمهوری اسلامی و تبدیل آن به رواق سرپوشیده به عنوان فضای زیارتی ویژه زائران امام رئوف (ع) انجام شده و از سال گذشته وارد فاز اجرایی و عملیاتی شده است.

وی همچنین ارتقای معنوی و تعالی زیارت را از اولویت‌های مهم دیگر این آستان مقدس برشمرد و توجه به ساحت قرآن، توجه به خانواده، کودک و نوجوان، اهمیت کتاب و کتابخوانی و…بخش های مختصری از توجه به حوزه تعالی زیارت است.

فیضی زیارت را آورده نظام دینی دانست و افزود: زائران در کنار همه مشکلات خود، زیارت را مهم‌ترین اولویت خود می‌دانند و ما به عنوان خادمان این بارگاه ملکوتی، افتخار داریم تا در خدمت این زائرین باشیم.

کد خبر 6106775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha