۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۲:۱۹

پیشگیری از مرگ‌ومیر در کودکان خوزستانی با واکسن پنوموکوک

پیشگیری از مرگ‌ومیر در کودکان خوزستانی با واکسن پنوموکوک

اهواز- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز از آغاز واکسیناسیون پنوموکوک در هفت استان کشور از جمله خوزستان در راستای پیشگیری از مرگ‌ومیر در کودکان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، پژمان بختیاری‌نیا عصر امروز سه‌شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای از آغاز واکسیناسیون پنوموکوک در هفت استان کشور از جمله خوزستان در راستای پیشگیری از مرگ‌ومیر در کودکان خبر داد و افزود: پنومونی پنوموکوکی یکی از شایع‌ترین عفونت‌های دستگاه تنفسی بوده که ضمن ارجاع کودکان به مراکز درمانی، به عنوان یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال در سراسر جهان به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: با اجرای برنامه واکسیناسیون همگانی در جهان، شیوع بسیاری از بیماری‌های خطرناک بین شیرخواران، کودکان و افراد بالغ، کاهش بارزی پیدا کرده به گونه‌ای که در حال حاضر شیوع بیماری‌های خطیری مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک و فلج کودکان با واکسیناسیون همگانی، کنترل و در بسیاری از کشورها عملاً به حداقل میزان خود رسیده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: ایمن‌سازی، تأثیر عمده‌ای در کاهش مرگ‌ومیر ناشی از سرخک داشته است. در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸، واکسیناسیون سرخک از مرگ ۲۳ میلیون نفر در جهان جلوگیری کرده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه در حال حاضر برای جلوگیری از ۲۰ بیماری تهدیدکننده زندگی، واکسن‌هایی وجود دارد که به افراد در هر سنی کمک می‌کنند تا زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشند، اظهار کرد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایمن‌سازی در حال حاضر از مرگ ۳.۵ تا ۵ میلیون نفر در سال بر اثر بیماری‌هایی مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، آنفلوانزا و سرخک جلوگیری می‌کند.

وی بیان کرد: چهل سال از آغاز برنامه توسعه ایمن‌سازی در ایران می‌گذرد و در حال حاضر ایمن‌سازی کودکان ضد بیماری‌های دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، فلج اطفال، سرخک، سرخجه، اوریون، سل، هپاتیت Bو هموفیلوس آنفلوانزا اجرا می‌شود.

بختیاری‌نیا گفت: پنوموکوک، نوعی باکتری است که می‌تواند موجب بروز بیماری‌های پنومونی (سینه پهلو)، عفونت خونی، سینوزیت (التهاب بافت پوششی حفره‌های بینی) و عفونت گوش میانی شود.

وی ادامه داد: پنوموکوک و مننگوکوک بیشترین عامل عفونت در کودکان زیر پنج سال هستند و سالیانه ۵۱ هزار مورد از عفونت تهاجمی، عفونت‌های پنوموکوک هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: این عفونت همچنین در کشور ما سالانه بیش از ۱۵ هزار بستری و یک هزار و ۵۰۰ مورد مرگ را ایجاد می‌کند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: پنومونی پنوموکوکی یکی از شایع‌ترین عفونت‌های دستگاه تنفسی بوده که ضمن ارجاع کودکان به مراکز درمانی، از علل اصلی مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال در سراسر جهان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به آغاز واکسیناسیون پنوموکوک در هفت استان کشور از امسال عنوان کرد: در برابر این عفونت، امکان پیشگیری از مرگ‌ومیر در کودکان با انجام واکسیناسیون بالا می‌رود و انتظار بر این است در یک دوره ۱۰ ساله استفاده از واکسن، از مرگ ۱۰ هزار کودک زیر پنج سال جلوگیری شود.

بختیاری‌نیا گفت: واکسن پنوموکوک از دو روز پیش در استان خوزستان رونمایی شده که این واکسن در سه دوز از سن دو ماهگی و بعد از آن چهار ماهگی و ۱۲ ماهگی به صورت عضلانی به کودکان تزریق می‌شود.

کد خبر 6106806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha