۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۵:۳۰

یافته محققان ایتالیایی؛

رژیم غذایی کتوژنیک کم کالری به کاهش آکنه کمک می کند

رژیم غذایی کتوژنیک کم کالری به کاهش آکنه کمک می کند

در یک مطالعه آزمایشی کوچک، برخی از زنان جوان که به دنبال کاهش وزن با رژیم کتو کم کالری بودند، یک مزیت غیرمنتظره به دست آوردند: آکنه آنها شروع به از بین رفتن کرد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، نویسنده مطالعه «لوئیجی بارئا»، از دانشگاه Telematica Pegaso در ناپل ایتالیا، گفت: «این یافته‌ها فرصتی برای کنترل یک بیماری پوستی است که بیشتر نوجوانان و بسیاری از بزرگسالان را در مقطعی از زندگی تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث ناراحتی، خجالت، اضطراب و اعتماد به نفس پایین در میان مبتلایان می‌شود و کیفیت زندگی آنها را از بین می‌برد.».

بارئا توضیح داد: «تصور می‌شود که آکنه یک بیماری التهابی مزمن است که بر چیزی که به عنوان واحد پیلوسباسه شناخته می‌شود، تأثیر می‌گذارد: یعنی بر فولیکول مو، ساقه مو و غدد چربی مجاور. حدود ۹ درصد از جمعیت جهان عمدتاً در سنین نوجوانی به آکنه مبتلا هستند.»

به گفته محققان ایتالیایی، آکنه از دیرباز با چاقی مرتبط بوده است، شاید به این دلیل که هر دو بیماری با افزایش التهاب و استرس اکسیداتیو مرتبط هستند.

آیا رژیم کتوژنیک می‌تواند با التهاب زمینه‌ای و استرس اکسیداتیو مبارزه کند؟

در حالی که نقش رژیم غذایی در آکنه قطعی نیست، رژیم کتوژنیک بسیار کم کالری برای کمک به کاهش وزن و تولید بدن‌های کتونی ضد التهابی که انرژی را در زمانی که کربوهیدرات‌های غذایی کمیاب هستند، و همچنین تقویت مقاومت در برابر استرس التهابی و اکسیداتیو شناخته شده است.

بارئا در بیانیه خبری جلسه توضیح داد: «ما فکر کردیم که ارزش بررسی این درمان بالقوه در آکنه را دارد.»

مطالعه آنها کوچک بود و فقط شامل ۳۱ زن جوان (۱۸ تا ۳۰ ساله) که چاق بودند و سطح متوسطی از آکنه داشتند.

همه زنان ۴۵ روز رژیم کتوژنیک بسیار کم کالری (فقط ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلو کالری در روز) را آغاز کردند. مطابق با رژیم کتو، ۴۴ درصد کالری از چربی، ۴۳ درصد از پروتئین و تنها ۱۳ درصد از کربوهیدرات‌ها تأمین می‌شود.

نتایج کاهش وزن چشمگیر بود. تیم بارئا گزارش داد که زنان به طور متوسط حدود ۸ درصد از وزن بدن خود را در طی ۴۵ روز از دست دادند، همچنین درصد مشابهی از اندازه دور کمر آنها کاهش یافت.

آکنه آنها نیز بهبود یافت: با اندازه گیری استاندارد "مقیاس درجه بندی آکنه جهانی"، نمرات به طور متوسط ۴۱.۵٪ در طول رژیم ۴۵ روزه بهبود یافت.

بارئا گفت: «یک مبنای علمی برای کاهش آکنه وجود دارد. نتایج نشان داد نشانگرهای التهاب سیستمیک، استرس اکسیداتیو و سلامت میکروبیوم روده همگی بهبود یافته اند. بهبود در التهاب و اکسیداتیو با کاهش شدت آکنه ارتباط دارد.»

وی در ادامه افزود: «در این آزمایش کوچک، رژیم کتوژنیک ۴۵ روزه بسیار کم کالری، بهبودهای قابل توجهی را در شدت آکنه نشان داد که به نظر می‌رسد به اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی شناخته شده رژیم غذایی نسبت داده شود.»

وی با این حال تاکید کرد که این مطالعه بسیار کوچک بود. «اگر در مطالعات بزرگ‌تر و قوی‌تر نتایج تأیید شود، رژیم کتوژنیک بسیار کم کالری می‌تواند جایگزین ارزشمندی برای آنتی‌بیوتیک‌ها و درمان‌های موضعی برای کمک به هزاران نفر از افراد مبتلا به آکنه باشد».

کد خبر 6109361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha