۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۴۳

مخبر در جلسه شورای عالی مسکن:

دولت به تمام تعهدات «رئیس‌جمهور شهید» از جمله ساخت مسکن متعهد است

دولت به تمام تعهدات «رئیس‌جمهور شهید» از جمله ساخت مسکن متعهد است

سرپرست ریاست جمهوری در هفدهمین جلسه شورای عالی مسکن گفت: دولت سیزدهم به تمامی تعهدات و پیمان های رئیس جمهور فقید با مردم از جمله ساخت مسکن متعهد است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در جلسه شورای عالی مسکن که صبح امروز (شنبه) به ریاست سرپرست ریاست جمهوری برگزار شد، گزارشی از عملکرد و پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن، نحوه پیگیری اجرای پرداخت تسهیلات مسکن توسط شبکه بانکی و همچنین اقدامات انجام شده در راستای ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها ارائه و همچنین مصوباتی جهت تسریع فرآیند پیشرفت نهضت ملی مسکن مصوب شد.

محمد مخبر در این جلسه با تسلیت و گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله رئیسی و شهدای همراه ایشان و تأکید بر اینکه دولت سیزدهم به تمامی تعهدات و پیمان‌های رئیس جمهور فقید با مردم متعهد است، تصریح کرد: ساخت مسکن یکی از وعده‌های مهم رئیس جمهوری بر مبنای قانون جهش تولید مسکن مجلس بود که دولت با پیگیری‌های مکرر ایشان در طول سه سال گذشته توانست موضوع مسکن را به نقطه‌ای برساند که الان در کشور موضوع برنامه ریزی برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی با جدیت در حال انجام است.

سرپرست ریاست جمهوری در این جلسه که وزرای راه و شهرسازی، کشور، کار، تعاون و رفاه اجتماعی، نفت، نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و رؤسای سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و همچنین مسئولان دستگاه‌های مربوطه حضور داشتند، تصریح کرد: اقدامات و برنامه ریزی های دولت در حوزه مسکن، پیام امید به مردم به ویژه در میان اقشار آسیب پذیر داده است و ما متعهد هستیم تا زمان تشکیل دولت جدید با تلاش مضاعف، گام‌های بلند دولت، عملیاتی و نهایی شود.

مخبر با اشاره به اهمیت نوسازی بافت‌های فرسوده به دلیل ایمن سازی بافت‌های ناپایدار و همچنین تولید مسکن جدید برای متقاضیان خرید مسکن و بهبود فضای شهری تأکید کرد: در نوسازی بافت‌های فرسوده باید پیش‌بینی زیرساخت‌های لازم دیده شود و همچنین بسته‌های تشویقی برای تکمیل و جذاب‌تر شدن این پروژه‌های عمرانی در این بخش از بافت شهری در نظر گرفته شود.

سرپرست ریاست جمهوری با اشاره به برنامه ریزی برای اختصاص ۶۰۰ هزار میلیارد تومان منابع بانکی و غیربانکی در راستای ساخت مسکن بر اجرای هر چه سریع‌تر تعهدات بانک‌ها در اجرای ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن تاکید و تصریح کرد: رئیس کل بانک مرکزی باید بانک‌هایی که تاکنون نتوانسته‌اند به تعهدات خود عمل کنند طی یک هفته آینده مشخص کند و تعهدات لازم را از آنان بگیرد تا در روزهای باقی مانده از دولت پرداخت تسهیلات و سهم الشرکه بانک‌ها تسریع شود.

مخبر به وزارتخانه‌های نیرو و نفت دستور داد تا در خصوص ایجاد زیرساخت‌های لازم برای واحدهای مسکونی در حال ساخت، قرارگاه پشتیبانی در این زمینه تشکیل دهند.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه با اشاره به تشکیل ۱۷ جلسه شورای عالی مسکن در دولت سیزدهم گفت: برگزاری منظم این جلسات، نشانگر پیگیری آیت الله رئیسی برای رفع دغدغه مسکن در جامعه بود.

وی با اشاره به بسته‌های تشویقی شهرسازی به ویژه بسته ۱۹ بندی در ۵۸۸ شهر دارای بافت فرسوده، تأکید کرد: عملکرد دولت در سال گذشته در راستای صدور پروانه خصوصاً در بافت‌های فرسوده بی‌نظیر بوده تا آنجا که صدور ۹۲ هزار پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده در سال ۱۴۰۲ رکورد سال ۱۳۸۹ را شکسته است.

وی همچنین به تکمیل ۱۳۱ هزار واحد مسکن مهر در دولت سیزدهم اشاره و تاکید کرد بخش عمده‌ای از ۱۱۰ هزار مسکن مهر باقیمانده نیز در سال جاری به سرانجام می‌رسد.

در این جلسه همچنین وزارت راه و شهرسازی به تشریح اهم اقدامات انجام شده در راستای ساماندهی طرف تقاضای بازار و مسکن و اجاره از جمله عرضه ۱۸۲ هزار خانه خالی به بازار و معرفی بیش از ۱۲۰ هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی جهت اخذ مالیات، راه اندازی سامانه خودنویس و انعقاد ۳۶۹ هزار قرارداد اجاره به صورت مستقیم و رایگان در این سامانه، پرداخت ۴۵۳ هزار فقره تسهیلات ودیعه مسکن، ساماندهی و مدیریت سکوهای انتشار آگهی املاک مسکونی، تشکیل دبیرخانه کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات در ۳۱ استان، راه اندازی گشت مشترک ساماندهی مشاورین املاک و بازرسی از ۱۱۰ هزار مشاور املاک پرداخت.

در این جلسه گزارشی نیز از عملکرد بانک‌های عامل در خصوص ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن ارائه و اعلام شد که تسهیلات ساخت مسکن در ابتدای سال ۱۴۰۲ از ۲۰۵ فقره قرارداد منعقده به مبلغ ۶۸ هزار میلیارد تومان به حدود ۸۰۰ هزار فقره قرارداد منعقده به مبلغ ۲۷۵ هزار میلیارد تومان و رشد ۳۰۴ درصدی تا پایان اردیبهشت سال جاری رسیده است. همچنین تسهیلات کمک ودیعه مسکن از ۲۲۴ هزار فقره به مبلغ ۱۳ هزار میلیارد تومان در ابتدای سال گذشته به حدود ۴۶۲ هزار فقره و مبلغ ۳۶ هزار میلیارد تومانی و رشد ۱۷۵ درصدی تا پایان اردیبهشت سال جاری رسیده است.

رئیس بانک مرکزی نیز در این جلسه اعلام کرد تورم نقطه به نقطه میانگین قیمت مسکن در تهران که در اردیبهشت ۱۴۰۲ به میزان ۱۰۷ درصد بوده در اردیبهشت امسال به حدود ۱۲ درصد رسیده است که نشان دهنده کنترل نسبی رشد قیمت مسکن در کشور است.

همچنین وزارت نیرو اعلام کرد در طول سه سال گذشته و با تلاش‌های این وزارتخانه تمام واحدهای مسکونی تحویل داده شده با زیرساخت‌های کامل به دست مردم رسیده است و وزارت نیرو، راه و شهرسازی و استانداری‌ها مکلف بوده‌اند تا تعهدات و سهم خود را در تخصیص ۱۰ هزار میلیارد تومان زیرساخت آب و برق و گاز پرداخت کنند.

در پایان این جلسه اقداماتی جهت تسریع فرآیند پیشرفت نهضت ملی مسکن مصوب شد، بر این اساس بانک مرکزی و وزارت اقتصاد مکلف شدند تا ظرف حداکثر یک هفته آینده تمامی بانک‌های عامل نسبت به پرداخت سهم‌های تأیید شده در پروژه‌های نهضت ملی مسکن در شهرها و روستاها اقدام کنند و پیگیری‌های لازم جهت انعقاد قرارداد تسهیلات بانکی برای واحدهای نهضت ملی مسکن طی یک ماه آینده را به عمل آورند.

همچنین در راستای افزایش سرمایه بانک مسکن به منظور تأمین مالی بخشی از منابع مالی نهضت ملی مسکن، مقرر شد با قید فوریت با تشکیل جلسه‌ای با حضور سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد پیگیری‌های لازم را جهت انتشار ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی ظرف مدت یک هفته انجام دهند و بانک‌هایی که اقدام به خرید اوراق مذکور می‌کنند مبلغ مذکور به عنوان سهمیه ابلاغی در موضوع تسهیلات ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن بانک مذکور لحاظ شود.

همچنین به منظور افزایش سرمایه بانک تخصصی و توسعه مسکن و همچنین تقویت قدرت مالی این بانک جهت تسریع در پرداخت تسهیلات مورد نیاز نهضت ملی مسکن، مقرر شد سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی با برگزاری جلسات ظرف روزهای آینده اقدامات لازم برای تخصیص منابع به بانک مسکن را بررسی و به دبیرخانه شورای عالی مسکن ارائه نمایند.

در خصوص ساماندهی بازار اجاره بها نیز متناسب با قانون جدید مجلس برای ساماندهی اجاره و مسکن، به شورای مسکن استان‌ها اعلام شد ظرف ۴۸ ساعت آینده، میزان سقف اجاره بها را مطابق این قانون به وزارت راه و شهرسازی اعلام و جهت تصمیم گیری نهایی به دبیرخانه شورای عالی مسکن ارائه کنند.

همچنین مقرر شد با پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی مسکن موضوع تخصیص تسهیلات ارزان قیمت در نوسازی بافت‌های فرسوده مشابه تسهیلات نوسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی به متقاضیان مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر 6118332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • سمیر IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
      0 0
      خواهش میکنم یه پیگیری انجام بدین برای مسکن ملی اسلام آبادغرب هنوز تکلیف زمینش مشخص نیس ما این وسط سرگردان موندیم