۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۱۷:۴۸

استاد دانشگاه:

رساله جبرعمر خیام برجسته‌ترین کتاب جبر سده میانه است

رشت - خبرگزاری مهر: محمد باقری گفت: رساله جبر حکیم عمر خیام برجسته‌ترین کتاب جبر سده میانه است.

به گزارش خبرنگار مهر در انزلی، باقری استاد ریاضیات دانشگاه صنعتی شریف تهران عصر شنبه در همایش بزرگداشت حکیم عمر خیام در انزلی اظهار داشت: حکیم عمر خیام یکی از چهره‌های درخشان تاریخ علم جهان و یکی از پنج ریاضیدان و شاعر بزرگ ایران است.

وی اظهار داشت: گرچه در کشور ایران، خیام را بیشتر به جهت رباعیات او می‌شناسند اما در اروپا نخست به عنوان یک ریاضیدان بزرگ مطرح شد.

باقری خاطرنشان کرد: ژوکوفسکی خاورشناس معروف، خیام را با ولتر متفکر بزرگ فرانسوی و ابوالعلاء شاعر عرب مقایسه کرده است، نظامی عروضی نیز از خیام به عنوان یک منجم عالیقدر یاد کرده و خود را شاگرد وی می‌داند.

حکیم " غیاث‌الدین ابوالفتح عمربن ابراهیم خیام نیشابوری" ریاضیدان، اخترشناس ، فیلسوف و ادیب مسلمان ایرانی سال ‪ ۴۳۹‬هجری قمری متولد شد.

گرچه مقام علمی او بالاتر یا همتراز با شعر و فلسفه اوست اما شهرت او به واسطه نخستین ترجمه رباعیاتش توسط "فیتزجرالد" به زبان انگلیسی، جهانی شد.

وی که در دوره حکومت سلجوقیان می‌زیست در اخترشناسی، ریاضیات، علوم ادبی، دینی و تاریخی به حدی استاد بود که صاحب عنوان "حجت‌الحق" بوده است.

خیام نه تنها اصلاح‌کننده گاهشمار ایران بود بلکه نقشش در "حل معادلات درجه سوم" و مطالعاتش درباره "اصل پنجم اقلیدس" نام او را به عنوان ریاضیدانی برجسته در تاریخ علم ثبت کرده است.

"رساله فی‌البراهین علی مسایل الجبر و المقابله"، "رساله فی شرح ما اشکل من مصادرات اقلیدس"، "رساله مشکلات الحساب" در ریاضیات و "میزان الحکمت" در فیزیک ، "لوازم ‌المکنت" در دانش هواشناسی و "نوروزنامه" در تاریخ و ادبیات ایران باستان و رسالاتی چند در حکمت و فلسفه از آثاری است که از خیام به جا مانده است.

این دانشمند ریاضیدان، اخترشناس، فیزیکدان، موسیقی‌شناس، فیلسوف و ادیب مسلمان ایرانی در سال ‪ ۵۱۷‬هجری قمری در نیشابور وفات یافت.

مقبره خیام در صحن امام زاده محروق نیشابور قرار دارد و میعادگاه عاشقان شعر و فلسفه و ریاضیات و نجوم است.

مراسم گرامیداشت حکیم عمر خیام ریاضیدان، شاعر و فیلسوف بزرگ ایران در خانه ریاضیات زنده ‌یاد سایه ‌بان در بندرانزلی برگزار شد.

کد خبر 684972

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha