به گزارش خبرنگار مهر، مجید مجیدی در ادامه نشست نقد و بررسی "آواز گنجشکها" درباره توقع متولیان فرهنگی از سینما گفت: "معمولاً از سوی متولیان فرهنگی مانند مجلس و ... نقدهایی درباره سینمای ایران میشود. میخواهم سؤالی را در سطح مدیریت کلان مطرح کنم که چقدر در حیطه سینما سرمایهگذاری کردهایم که از خروجی آن اینقدر توقع داریم؟ هزینهای که برای سینمای ایران در 30 سال گذشته در نظر گرفته شده بیشتر از 200 میلیارد تومان نبوده است.
وی افزود: "در حال حاضر این بودجه برای یکسال 32 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. باید دید از این مبلغ چقدر به تولید و بدنه سینما تزریق خواهد شد؟ از این میزان بودجه 10 تا 15 میلیارد تومان برای حقوق افراد در بنیاد سینمایی فارابی، وزارت ارشاد و ... هزینه میشود. پنج تا شش میلیارد برای برگزاری جشنوارهها، بخشی برای ترمیم سالنهای سینمایی و در نهایت پنج تا شش میلیارد در بخش تولید هزینه میشود.
مجیدی در ادامه عنوان کرد: "با توجه به آمار تولید سینمای ایران حدود 60 تا 70 فیلم در طول سال تولید میشود. با این میزان به هر فیلم 40 تا 50 میلیون و نهایتاً 100 میلیون تومان کمک میشود. در صورتیکه هزینه ساخت یک فیلم بسیار بیشتر از این رقمهاست. چقدر در سطح مدیریتی برای این سینما هزینه شده که حالا باید طلبکار باشند؟
وی خاطر نشان کرد: "همین مجلس اخیر یکی از مدعیان اصلی سینما بود. کمیسیون فرهنگی مجلس برای در نظر گرفتن بودجه تاثیری بسیار دارد اما فقط نقد میکند. به عنوان مثال شهرداریها در همه دنیا تولیدهای سینمایی مرتبط با موضوع شهر را مورد حمایت قرار میدهند. یکی از وظایف اصلی شهرداری پرداختن به معضلهایی همچون زنان و کودکان خیابانی، ترافیک ... است. این مشکلات با بخشنامه و قانون حل نمیشود باید باید در حوزه فرهنگ تعریف شده و با فیلم ساختن به آنها پرداخته شود.
این کارگردان سینما با اشاره به اهمیت شهرداریها در بخش فرهنگ، افزود: "هر چند شهرداری به ما لطف کرد اما نقش تولیدی در کار ما نداشت. ما خودمان به دنبال شهرداری رفتیم نه اینکه آنها به دنبال ما بیایند. هنوز آخرین بخش قسط ما به شهرداری مانده و بخشی از بیلبوردهای فیلم نیز در شهر نصب نشده است. البته ما از همین حمایتها هم تشکر میکنیم.
کمال تبریزی کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این نشست با مقایسه سینمای ایران با ترکیه گفت: "در این مقایسه مشخص میشود که چقدر سینمای ما نسبت به آنها جهانیتر است. آنها باید مسیر زیادی را طی کنند تا به جایگاه ایران در سطح جهان برسند. اما از جهت تجهیزات و امکانات نسبت به آنها در سطحی بسیار پایینتر قرار داریم. ما برای این تجهیزات محتاج کشور ترکیه هستیم اما مجموعه "شهریار" را پیشکش آنها میکنیم. باید این تجهیزات برای فیلمسازان ما فراهم شود تا قدمهای مهم برداشته شود.
وی تأکید کرد: فیلم "آواز گنجشکها" نماینده ایران در اسکار شد اما همین کمبود امکانات میتواند بر روی انتخاب این فیلم تأثیر بگذارد. وقتی با چنین امکانات عقبافتادهای کار میکنیم، کسی هم ما را تحویل نمیگیرد. در کار فرهنگی باید نظافت فرهنگی داشته باشیم.
مهران کاشانی نیز درباره تغییرات کارگردان بر روی فیلمنامه گفت: "به عقیده من فیلمنامهای که منطبق بر فیلم باشد، نادرست است. من در تمام مراحل با مجیدی برای نوشتن فیلمنامه همفکری میکردم و او حس خود را به عنوان کارگردان به من انتقال میداد. هیچ سکانسی در فیلم نبود که توسط مجیدی تغییر داده نشود. به عقیده من هر چقدر کارگردان در فیلمنامه تغییر ایجاد کند مرتبهای بالاتر برای وی قائل میشویم.
مجیدی درباره فردیت قهرمان فیلم عنوان کرد: "کریم نماینده انسانهایی است که در این شهر زندگی میکنند و بحث ما در فیلم کثرت بر فطرت است. معتقدم ما به سمت جامعهای مدرن میرویم، اما این توسعه منطبق با شرایط فرهنگی اجتماعی ما نیست بلکه رشد غیر متعارف دارد. سقوط مسائل اخلاقی که در این فیلم به تصویر کشیده شده برای یک کشور معتقد به باورهای دینی و سنتی فاجعه است.
وی افزود: "قرار بود در دوران ریاست جمهوری آقای احمدینژاد سالی 250 فیلم ایرانی برای خارج از کشور تولید شود. این موضوع به کجا رسید؟ باید پذیرفت که سینما در کشور ما تعطیل است و اگر حمایت مقام معظم رهبری نبود این سینما زودتر از اینها تعطیل میشد. به گفته ایشان کلید شهر در دست سینما است. اما حالا کلید انباری هم در دست ما نیست، چه برسد به شهر!معتقدم سقوط اخلاقی در اشکال مختلف جامعه ما را در برخواهد گرفت.
رضا درستکار در ادامه این نشست عنوان کرد: "به تصویر کشیدن اضطراب و تنهایی آدمها در این فیلم یکی از ویژگیهای خوب "آواز گنجشکها" به شمار میرود. شخصیتهای فیلمهای مجیدی همه به پختگی لازم میرسند و فطرتشان به طور غیر مستقیم بیدار میشود. به عقیده من این فیلم یک نقد مدرن است.
مجیدی در ادامه این صحبتها خاطر نشان کرد: "من فیلمهایم را برای مردم میسازم و حرفهایم را برای مسئولان میگویم. پشتوانه ما خود مردم هستند و مسئولین قشر تاثیرگذرا جامعه. اما این حرفها را نمیتوان در فیلم عنوان کرد چون شعاری و کلیشهای میشود.
تبریزی با اشاره به ویژگیهای سینمای مجیدی،عنوان کرد: "فیلمسازی مانند مجیدی دوست دارد درباره خوبیها، فطرت انسانی، سنت و آداب و رسوم، انسانیت، مقام و کرامت انسانی فیلم بسازد که در شرق و ایران قابل طرح است. ما در جامعهای زندگی میکنیم که این کرامتها در حال از بین رفتن است. یک فیلمساز نمیتواند به جامعه خود دروغ بگوید.
وی با اشاره به مفهوم سینمای ملی گفت: "سینمای ملی زمانی رشد پیدا میکند که ویژگیهای اصیل در جامعه آشکار شود. آیا در حال حاضر در جامعه ما چیزی وجود دارد که به آن افتخار کنیم؟ به عقیده من یکی از دلایل الکن شدن سینما، این است که قهرمان در جامعه پیدا نمیشود. تیرگیها در جامعه زیاد و روشناییها کم شده است. امیدوارم در آینده بتوانیم به نقاط روشن در جامعه دست پیدا کنیم.
در پایان این نشست نقد و بررسی با حضور ناصر اسدی رئیس فرهنگسرای رسانه از مجیدی، تبریزی، کاشانی و درستکار تقدیر به عمل آمد.
نظر شما