۵ آبان ۱۳۸۷، ۸:۴۲

داود کیانیان:‏

حوزه تئاتر کودک با کمبود نمایشنامه روبروست

حوزه تئاتر کودک با کمبود نمایشنامه روبروست

قم - خبرگزاری مهر: یک نمایشنامه نویس، کارگردان و پژوهشگر تئاتر کودک و نوجوان از کمبود نمایشنامه خوب ویژه کودکان در کشور خبر داد.‏

داود کیانیان در گفتگو با خبرنگار مهر در قم با بیان اینکه یکی از خلا‌های عرصه تئاتر کودک و نوجوان کشور ما مربوط به ‏بخش ادبیات نمایشی است، گفت: در کشور ما کمتر شاهد یک نمایشنامه‌ خوب و عالی هستیم اما نمایشنامه‌های خوبی داریم که از این مجموعه شاید بتوان ده یا پانزده نمایشنامه خوب را به چاپ رساند ‏و در بازار کتاب عرضه کرد.‏

این داور جشنواره‌های مختلف تئاتر در ادامه به ضعف در نمایشنامه‌های موجود اشاره کرد و گفت: چندی پیش که نمایشنامه‌های جشنواره تئاتر کودک و نوجوانان ویژه بخش مسابقه ‏نمایشنامه نویسی را ارزیابی می‌کردیم، بیشتر نمایشنامه‌ها در بین 141 نمایشنامه از جنس ضعیف و خیلی ‏ضعیف بودند و این مسئله نگران کننده است.‏

کیانیان عدم اجرای بسیاری از این نمایشنامه‌ها در صحنه تئاتر، به چاپ نرسیدن آنها، عدم نقد و بررسی آنها و ‏تجربی نوشتن این قبیل نمایشنامه نویسها را از جمله مهمترین دلایل وجود ضعف در اکثر نمایشنامه‌های مربوط به کودک عنوان کرد و گفت: در ایران جایی برای آموزش نمایشنامه ‌نویسی و تحصیل در زمینه تئاتر ‏کودک و نوجوان وجود ندارد.‏

کیانیان در ادامه ضمن انتقاد از نبود متولی تئاتر کودک و نوجوان در کشور تصریح کرد: در کنار نبود متولی، وجود موازی کاری در ‏عرصه تئاتر کودک و نوجوان از دیگر معضلات است به این معنی که نهاد‌هایی چون مرکز هنر‌های نمایشی، حوزه هنری، کانون پرورش فکری کودکان و ‏نوجوانان و سازمان فرهنگی هنری شهرداری حرکتهای موازی انجام می‌دهند و به طور عمده به نوعی همچون ‏جزیره‌هایی جدا از هم کار می‌کنند‏ در صورتی که حل مشکلات تئاتر کودک و نوجوان نیازمند برنامه‌ریزی، ساماندهی و مدیریت مناسب و اصولی همه این نهاد‌ها است. در واقع نبود مدیریت مناسب به طور طبیعی در همه بخش‌ها و شاخه‌های تئاتر کودک و نوجوان مشکل ایجاد می کند.‏

وی درخصوص میزان استقبال مردم و بچه‌ها از نمایش‌‌های کودک و نوجوان، گفت: هرگاه نمایش خوبی برای طیف سنی کودک و نوجوان وجود داشته، استقبال هم از آن خوب بوده است.‏ کودکان و نوجوانان ما به دلیل کمیت زیادی که دارند همیشه حتی از کارهای متوسط هم استقبال کرده‌اند به طوری ‏که هیچ وقت چراغ گیشه‌‌های نمایش کودک و نوجوان خاموش نبوده است. اما گاهی وجود ‏این استقبال‌ها باعث شده برخی اجرای نمایش‌ها رشد کیفی لازم را نداشته باشد و همین موجب کم شدن کار خوب شده است.‏

کیانیان وجود جشنواره‌ها را در بهبود کیفی نمایش‌های کودک و نوجوان موثر دانست و گفت: جشنواره‌ها ‏به ویژه اگر تنها اجرای یک مراسم اجباری نباشند، می‌توانند در افزایش کیفیت کار‌ها تاثیر بگذارند زیرا ارائه الگوی نمایشنامه برتر در جشنواره‌ها در بهبود روند نمایشنامه نویسی موثر است.‏ به طور نمونه می توان به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در اصفهان اشاره کرد به نحوی که موجب بهبود تدریجی کیفیت ‏نمایشنامه‌ها شد.‏

داود کیانیان تئاتر کودک و نوجوان قم را در سطح شهرستان‌های کشور، بهترین دانست و افزود: ‏بعد از تهران، تئاتر کودک و نوجوان قم هنوز هم در سطح شهرستان‌ها حرف اول را می‌زند.

وی در خاتمه با تاکید بر ضرورت نگارش نمایشنامه‌های مطلوب و خوب در عرصه تئاتر کودک و نوجوان همچنین اجرای ‏با کیفیت این نمایشنامه‌ها در روی صحنه نمایش خاطرنشان کرد: برای بهبود وضعیت این نمایشنامه ها لازم است، رقابت بین شهرستان‌های کشور در این عرصه ‏شکل جدی‌تری به خود بگیرد.

کد خبر 769225

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha