۲۶ آبان ۱۳۸۷، ۱۲:۰۲

تامین نیاز شیرآلات نفت و گاز کشور در یک برنامه 5 ساله

عضو کنسرسیوم سازندگان شیرآلات ایران گفت: چنانچه دولت از تولیدات و تولیدکننده داخلی حمایت کند در کمتر از پنج سال می توانیم تمام نیاز صنعت شیرآلات نفت و گاز کشور را تامین کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، آذرماه سالجاری چهارمین جشنواره قهرمانان صنعت کشور در مرکز همایش های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد، این همایش نکوداشت استاد مرتضی خلیلی بنیان گذار گروه صنعتی گداختار است.

مرتضی خلیلی آغاز فعالیت این گروه تولیدی برای تامین تجهیزات صنعت نفت را از سال 1377 و پس از انجام دو سال فعالیت تحقیق و توسعه اعلام کرد به طوریکه اولین قرارداد این گروه برای تولید شیرآلات مخروطی با شرکت ملی گاز ایران بسته شد.

وی با توجه به سابقه فعالیت 50 ساله خود، 20 سال اول فعالیت های خود را در شغل های کارگری اعلام کرد. خلیلی در ادامه از تولید فعلی بیش از 110 نوع محصول(شیرآلات صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی) در گروه توسعه و نوسازی صنایع گداختار خبر داد و مهمترین بخش این گروه صنعتی را واحد تحقیق و توسعه(R&D) دانست.

وی خواستار بسترسازی از سوی دولت برای ادامه روند کارآفرینی و فعالیت های تولیدی در کشور شد و گفت: تامین نقدینگی، تسهیل قوانین و مقررات برای سرمایه گذاران،‌ ایجاد فضای مناسب اقتصادی برای جذب سرمایه گذاری و باور خصوصی سازی و ... می تواند راهگشای فعالیت های تولیدکنندگان و کارآفرینان باشد.

رئیس هیات مدیره گروه صنعتی گداختار همچنین با بیان اینکه هم اکنون 10 شرکت داخلی (چهار شرکت دولتی و شش شرکت بخش خصوصی) در حوزه تولید شیرآلات صنایع نفت و گاز فعالیت می کنند، اضافه کرد: بیش از 50 درصد سهم بازار شیرآلات داخلی صنعت نفت، از سوی فعالان بخش خصوصی کشور تولید و عرضه می شود.

خلیلی درصد مواد اولیه به کل قیمت تمام شده صنعت شیرآلات نفت را کمتر از 30 درصد دانست و اضافه کرد: کمتر از 20 درصد مواد اولیه مورد نیاز صنعت شیرآلات نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی از خارج از کشور تامین می شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا روابط غیر عادی تجاری (برخی تحریم ها) در روند فعالیتهای این صنعت تاثیر منفی داشته است؟ گفت: این اتفاق تاثیر مثبتی برای صنعتگران عرصه شیرآلات صنعت نفت داشته بطوریکه اقبال کارفرمایان دولتی برای استفاده از تجهیزات داخلی و اعتماد به تولید داخلی بیشتر شده است. البته تامین مواد اولیه و انتقال برخی دانش های فنی در این زمینه با مشکلات کوتاه مدتی همراه خواهد شد.

وی حجم بازار شیرآلات صنعت نفت و گاز کشور را بیش از 500 میلیون دلار دانست که حدود 10 تا 15 درصد این حجم، توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می شود و مابقی از شرکت های اروپایی(ایتالیا، آلمان و ...) و به تازگی چینی ها وارد کشور می شود.

خلیلی همچنین به صادارت این گروه صنعتی اشاره کرد و افزود: یکسال از فعالیت های صادراتی این گروه صنعتی می گذرد بطوریکه کشورهای پاکستان، ارمنستان، کویت، قطر، بحرین و امارات از جمله مشتریان تولیدات بوده اند.

عضو کنسرسیوم سازندگان شیرآلات ایران در پایان خاطرنشان کرد: چنانچه دولت از تولیدات و تولیدکننده داخلی حمایت کند در کمتر از پنج سال می توانیم تمام نیاز صنعت شیرآلات نفت و گاز کشور را تامین کنیم.

چهارمین جشنواره قهرمانان صنعت و اقتصاد ایران به همت موسسه مطالعاتی هوشمند تدبیر و شبکه سراسری خانه های صنعت و معدن ایران، دوم آذرماه سالجاری در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار خواهد شد.

کد خبر 783882

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha