۲ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۸:۵۰

اختصاصی مهر/

ساخت و ساز در حریم رودخانه های لرستان/تشکیل پرونده برای 89 متخلف

ساخت و ساز در حریم رودخانه های لرستان/تشکیل پرونده برای 89 متخلف

خرم آباد - خبرگزاری مهر: در حالیکه قیمت زمین در اطراف رودخانه های شهری هر روز در حال افزایش است برخی سودجویان به دنبال ایجاد ساخت و ساز در حریم رودخانه های استان هستند.

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، در حالی استان لرستان دارای بیش از 33 رودخانه دائمی است که برخی از این رودخانه از فضای شهری عبور می کنند به طوریکه عمده شهرهای این استان در کنار رودخانه های دائمی بنا شده است.

رودخانه "گله رود" در مرکز شهر بروجرد، رودخانه "خرم رود" و "کرگانه" در خرم آباد، رودخانه "حوضیان" در الیگودرز، رودخانه ازنا در همین شهرستان، رودخانه های "تیره" و "ماربره" در دورود و رودخانه "کشکان" در پلدختر از جمله رودخانه هایی هستند که در کنار آنها شهرستانهای لرستان شکل گرفته اند.

این در حالیست که در سالهای اخیر برخی سودجویان در کنار رودخانه های استان با تجاوز به حریم رودخانه ها اقدام به ساخت و ساز کرده اند که با برخورد جدی شرکت آب منطقه ای استان مواجه شده اند.

معاون حفظ و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان لرستان در این رابطه به خبرنگار مهر در خرم آباد گفت: در حال حاضر در کل استان لرستان بیش از دو هزار و 451 کیلومتر رودخانه اصلی و فرعی وجود دارد.

نادر مختاری با بیان اینکه اکثر شهرها و روستاهای لرستان در کنار رودخانه ها شکل گرفته اند، عنوان کرد: شهرستان های مختلف لرستان از جمله خرم آباد، بروجرد، دورود، پلدختر و ... و حتی دورترین روستاهای این استان در کنار رودخانه های اصلی یا فرعی قرار دارند.

وی با اشاره به قانون در این زمینه، عنوان کرد: مطابق قانون کلیه اراضی کنار و در حریم رودخانه ها دارای مالکیت دولتی است.

معاون حفظ و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان لرستان با اشاره به اقدام برخی سودجویان برای ساخت و ساز در حریم رودخانه ها، عنوان کرد: در حال حاضر به علت منفعت بالا برخی افراد در این استان به دنبال تجاوز به حریم رودخانه ها هستند.

مختاری با تاکید بر اینکه متولی این موضوع شرکت آب منطقه ای است، خاطر نشان کرد: در این راستا این شرکت مطالعات حریم بستر رودخانه های استان را در راستای مشخص شدن حریم و بستر رودخانه ها در دستور کار دارد.

وی ادامه داد: پس از مطالعات هر بخش اطلاع رسانی لازم در مورد حریم و بستر رودخانه انجام می شود و افراد زمان دارند تا شکایات خود را برای بررسی در کمیسیون به این شرکت ارائه دهند و در صورت رد شکایات مطالعات انجام شده به عنوان سند نهایی مد نظر قرار می گیرد.

معاون حفظ و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان لرستان از معرفی متخلفان در این زمینه به مراجع قضایی خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر بخش عمده تخلفات در زمینه ساخت و ساز در حریم رودخانه ها در حاشیه رودخانه کرگانه خرم آباد و رودخانه گله رود بروجرد صورت می گیرد.

مختاری با اشاره به اینکه برخی افراد به منظور ساخت و ساز در حریم رودخانه های استان اقدام به تسطیح زمین کرده اند، عنوان کرد: شرکت آب منطقه ای استان به محض اطلاع از موضوع روند کار را متوقف کرده و تاکنون اجازه ساخت و ساز به هیچ کسی را نداده است.

وی تصریح کرد: به استناد قانون توزیع عادلانه آب تا پایان سال 88 این شرکت اقدام به شناسایی 89 مورد تجاوز به محدوده های بستر و حریم مجاری آبی و تشکیل پروژه در محاکم قضایی کرده است تا در صورت احکام قطعی قضایی نسبت به آزاد سازی بسترها و حریم رودخانه ها اقدام شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان لرستان خاطر نشان کرد: با توجه به نقش مهم رود خانه ها در توسعه استان حفاظت و صیانت از این سرمایه های بزرگ خدادادی باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان و مردم قرار گیرد.

مختاری از همجواران رود خانه های اصلی و فرعی استان خواست نسبت به رعایت بسترها و حریم رود خانه ها توجه جدی داشته باشند و قبل از هر گونه ساخت و ساز ابتدا از شرکت آب منطقه ای استعلام لازم را به عمل آورند.

کد خبر 1068615

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha