۵ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۹:۴۲

میوه‌های قرآنی - 3

انار؛ میوه‌‌ای از باغهای بهشت

انار؛ میوه‌‌ای از باغهای بهشت

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: نام میوه انار در قرآن سه مرتبه در سوره‌های رحمان و انعام ذکر شده است. قرآن از انار به عنوان میوه‌‌ای یاد کرده که در بهشت در دسترس مؤمنان قرار می‌گیرد.

یکی از جذاب ترین ابعاد انار ساختار درونی آن است، زمانی که پوست چرم مانند آن برداشته می شود صدها دانه آبداری با طعم ترش و شیرین دلچسبی مشاهده می شود که شبیه سلول کنار با دقت کنار هم چیده شده است.

در بسیاری از فرهنگهای باستانی انار مورد اشاره قرار گرفته است و در بسیاری از آنها انار را به فراوانی، کامیابی و زاد و ولد پرتعداد نسبت داده اند.

خداوند در سوره انعام آیه 99 فرموده است: اوست کسى که از آسمان آبى فرود آورد پس به وسیله آن از هر گونه گیاه برآوردیم و از آن جوانه سبزى خارج ساختیم که از آن دانه‏هاى متراکمى برمى‏آوریم و از شکوفه رخت‏خرما خوشه‏هایى است نزدیک به هم و باغهایى از انگور و زیتون و انار همانند و غیر همانند خارج نمودیم به میوه آن چون ثمر دهد و به  رسیدنش بنگرید قطعا در اینها براى مردمى که ایمان مى‏آورند نشانه‏ ها است.

همچنین در آیه 141 سوره انعام می خوانیم: اوست که باغهایی آفرید نیازمند به داربست و بی نیاز از داربست، و درخت خرما و کشتزار، با طعمهای گوناگون و زیتون و انار، همانند، در عین حال ناهمانند. چون ثمره آوردند از آنها بخورید و در روز درو حق آن را نیز بپردازید و اسراف مکنید که خدا اسراف‌کاران را دوست ندارد.
 
در آیه 68 سوره رحمان نیز آمده است: در آن دو، میوه هست و نخل هست و انار هست.
 
خواص انار
 
انار سرشار از ویتامین های A،B،C،E و قند تانن و یک ماده مفید دیگر به نام «کره ماناتین» است. انار دارای آهن و ویتامین های لازم خون سازی است. انار خواص درمانی خاصی دارد. این میوه در صورتی که شیرین باشد برای سینه و ریه بسیار مفید است. آب انار سنگین تر از خوردن دانه‌های انار است، ‌مغز و دانه‌های انار ملین هستند و گوشت های فیبری درون انار روده‌ها را تمیز می‌کند.
 
انار با داشتن ویتامین B سبب تقویت اعصاب می‌شود و به علت داشتن ویتامین B6 ضد استفراغ بوده و درمان کننده ویار زنان باردار است. همچنین انار به علت داشتن آهن و ویتامین های موجود در آن برای خون‌سازی بدن مفید است و بهترین موقع خوردن آن صبح ناشتا است.
کد خبر 1069760

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha