۶ آذر ۱۳۸۹، ۱۴:۱۳

یک فوق تخصص قرنیه:

کم شدن قدرت بینایی از عوارض بیماری پنهان آب سیاه است

کم شدن قدرت بینایی از عوارض بیماری پنهان آب سیاه است

عضو هیئت علمی بیستمین کنگره چشم پزشکی ایران نسبت به بروز آب سیاه هشدار داد و گفت: متاسفانه این بیماری در بزرگسالی هیچ علائمی ندارد و پنهان است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمدمهدی صدوقی روز شنبه در نشست خبری بیستمین کنگره چشم پزشکی ایران افزود: جلوگیری از عوارض بیماری آب سیاه بر عکس آب مروارید غیر قابل جبران است.

وی با اشاره به اینکه بیماری آب سیاه در کودکان علائم مشخصی دارد، گفت: این بیماری علت ژنتیکی دارد به طوری که ممکن است نیم درصد از مردم به این بیماری مبتلا شوند.

این فوق تخصص قرنیه با تاکید بر جدی گرفتن معاینات چشم پزشکی بعد از 40 سالگی ادامه داد: آب سیاه باعث کم شدن قدرت بینایی می شود.

صدوقی در ادامه به بیماری آب مروارید اشاره کرد و افزود: عوارض چشمی دیابت زیاد است اما از شایعترین آنها آب مروارید است. بنابراین هر زمان که فرد متوجه بیماری دیابت خود شد بهتر است به چشم پزشک مراجعه کرده و ته چشم او معاینه شود.

عضو هیئت علمی بیستمین کنگره سراسری چشم پزشکی ایران گفت: متاسفانه اغلب مردم برای معاینات دوره‌ای و منظم چشم به پزشک مراجعه نمی‌کنند. گاهی بیمار به چشم پزشک مراجعه کرده و پس از معاینه معلوم می‌شود ته چشم او خونریزی دارد. پس از این معاینات و با انجام آزمایشات لازم مشخص می‌شود که فرد مبتلا به دیابت است. یعنی گاهی ممکن است عارضه ایجاد شود و بعد بیمار از طریق معاینه چشم پزشک متوجه شود که به دیابت مبتلا است.

صدوقی افزود: عمل آب مروارید در افرادی که دیابت دارند کمی مشکل است. چون قند خون احتمال عفونت بعد از عمل را افزایش می‌دهد. به همین دلیل گاهی ممکن است چند بار عمل این افراد به تاخیر بیفتد. ولی اگر قند خون کنترل شود، با توجه به پیشرفتهای موجود و روش جراحی متداول فعلی معمولا مشکلی ایجاد نمی‌شود.

بیستمین کنگره سراسری چشم پزشکی ایران از 8 تا 11 آذر ماه در تالار همایشهای بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

کد خبر 1199180

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha