۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۱۲:۰۷

مهر گزارش می‌دهد:

ساخت برجهای مسکونی و دریاچه در باغ گیاه‌شناسی ملی!

ساخت برجهای مسکونی و دریاچه در باغ گیاه‌شناسی ملی!

خبرگزاری مهر-گروه اقتصادی: ساخت برجهای مسکونی در شمال باغ گیاه شناسی ملی ایران در حالی حیات این باغ را با خطرات جدی مواجه کرده که دریاچه‌ای هم در شمال شرقی این باغ در حال ساخت است.

به گزارش خبرنگار مهر، باغ گیاه شناسی ملی ایران که از 40 سال پیش در نزدیکی تهران بنا شده و بیش از 3 هزار گونه گیاهی در آن کشت شده است، امروزه با خطر نابودی روبروست.

این باغ که به عنوان یکی از منابع علمی گیاه شناسی و تحقیقاتی به شمار می رود جزو معدود باغهای جهانی با این خصوصیات به شمار می رود اما آینده این باغ مانند اغلب آثار فرهنگی و منابع طبیعی با ساخت برجهای مسکونی  در معرض خطر قرار گرفته است و ادامه پروژه شهرک سازی در شمال این باغ که مراحل اسکلت زنی را هم به پایان برده است، حیات باغ را با تهدیدات جدی روبرو می کند.

این ساخت و سازها علاوه براینکه نمای کوه را در مقابل باغ گیاه شناسی ملی پوشانده است به همراه شهرک دیگری که در اطراف باغ ساخته شده حدود 170هزار نفر جمعیت را به این منطقه تحمیل می کند که این امرعلاوه براینکه شلوغی و ترافیک را در این محدوده افزایش می دهد باعث کاهش آب های زیر زمینی و صدمات جبران ناپذیری به باغ ملی می شود.

هرچند که مسئولین موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع از درخواست برای ثبت ملی این باغ در کشور خبر داده اند اما شرایط کنونی وضعیتی را بوجود آورده که آینده این باغ را که حتی می تواند به ثبت جهانی هم درآید با مخاطراتی مواجه کند.

خطر کاهش منابع آبی برای آبیاری باغ

رئیس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع درگفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه بخش عمده ای از اسکلت فلزی این برجها ساخته شده است، گفت: با شهردار وقت منطقه 22 و دیگر بخشهای شهرداری تماس گرفتیم و اعلام کردیم که ساخت و ساز در اطراف باغ می تواند به آن لطمه بزند اما این درخواست پیگیری نشد.

حسین میرزایی ندوشن افزود: شهرداری حداقل باید در اطراف باغ حریمی قائل شود و از ساخت وساز در حریم باغ جلوگیری کند اما درخواست موسسه هم برای توقف شهرک سازی در این منطقه به جایی نرسید و به ما اعلام کردند که نمی توان در این مرحله این پروژه را متوقف کرد.

وی با بیان اینکه به طور حتم ساخت چنین پروژه مسکونی بزرگی به حیات باغ لطمه می زند، اظهار داشت: هم اکنون برای آبیاری باغ از آبهای زیرزمینی استفاده می شود و در صورتی که این پروژه تکمیل شود، منابع آبی باغ به شدت کاهش می یابد زیرا این برجها بخش زیادی از آبهای زیرزمینی را استفاده می کنند.

رئیس موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع با بیان اینکه هم اکنون هم تعداد چاه های آب در این باغ به دلیل خشکسالی کاهش یافته است، اظهار داشت: علاوه براین شهرک 170 هزارنفری، در شمال شرق باغ، دریاچه ای در حال ساخت است که امیدواریم به باغ لطمه ای وارد نکند.

کد خبر 1300550

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha