۱۰ آبان ۱۳۹۰، ۱۲:۲۴

رادیو مهارت با موضوع اشتغال فعالیت می‌کند

رادیو مهارت با موضوع اشتغال فعالیت می‌کند

علی سیفی مدیر رادیو مهارت گفت: موضوع اشتغال محور اصلی برنامه‌سازی در شبکه رادیویی مهارت است.

علی سیفی، مدیر رادیو مهارت به خبرنگار مهر گفت: رادیو مهارت بر اساس تصمیم شورای کارشناسی و با حکم معاون صدا از فروردین 90 کارهای طراحی و محتوایی‌اش را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شد در خرداد ماه مرکز صدا و سیمای البرز راه اندازی شود افزود: کارهای شبکه مهارت با سرعت در حوزه مطالعات آغاز شد و با تاخیر در راه‌اندازی مرکز صدای البرز فرصتی برای بازبینی استراتژیهای این شبکه فراهم شد.

سیفی سیاستهای کلی اشتغال را که در 24 شهریور از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است را چراغ راه درخشانی برای رادیو مهارت دانست و آن را موجب بازنگری مجدد در محورهای رادیو مهارت عنوان کرد و گفت: این دستور العمل بسیار به رادیو مهارت نزدیک است.
 
این مدیر سیاستهای اشتغال را نیاز یک دوره طولانی کشور خواند و پرکردن جای خالی آگاهی بخشی از موضوع اشتغال را از طریق یکی از کارکردهای این رادیو ممکن دانست و آن را رهگشا برشمرد.
 
وی در ادامه گفت: برخی رسانه‌ها برای برخی دیگر مرجع هستند و در حالی که قبلا روزنامه‌ها مرجع رادیو بودند،‌ رفته رفته سایت‌ها مرجع شدند و در همین راستا نیز رادیو سامانه مرجعی برای تلویزیون شد و برنامه‌های موفق تلویزیون برداشتی از رادیو داشته‌اند  گاهی نیز با همان نام کار می کنند.
 
سیفی در همین راستا مرجع بودن رادیو برای مهارت را جریان خوبی دانست که با توجه به سرعت عمل و سرعت کار در رادیو می‌تواند حوزه‌های جدید مهارتی را در سایر رسانه ها ایجاد کند.
 
وی با انتقاد از به روز نبودن ساختار برنامه‌سازی در برخی شبکه‌ها، جدل پخش اغلب این شبکه‌ها را نیز قدیمی خواند.
 
مدیر رادیو مهارت با برشمردن دهه‌های مختلف حیات رادیو دهه 60 را دهه برنامه "صبح جمعه" و "سلام صبح به خیر" و "برپایی انقلابی" در خود رادیو دانست و آن را جهت دهنده رادیو و موجب نامحدود شدن آن دانست.
 
سیفی دهه 70 را دهه‌ای دانست که در آن برای اولین بار ارتباط تلفنی زنده در رادیو باب شد و در این خصوص گفت: جسارت  مدیران آن دوره رادیو باعث شد بتوانند ارتباط زنده را بر روی آنتن ببرند و بعدها تلویزیون نیز از این قاعده بهره برد.
 
این مدیر رادیویی دهه 80 را دهه تغییر فرم ایجاد کردن با میدانداری شبکه جوان و استفاده حرفه‌ای از کامپیوتر بیان کرد و این تغییر فرم برنامه‌سازی را موجب ایجاد حرکتی در رادیو دانست که در آن مخاطبان رادیو و تلویزیون شانه به شانه حرکت می‌کردند.
 
وی ادامه داد: با تغییر ارائه فرم برنامه‌های رادیو جوان سایر شبکه ها هم آمدند و از این قاعده استفاده کردند و این فن هر رسانه است که دوره ای را به خود اختصاص دهد.
 
مدیر رادیو مهارت پرداختن به بحث سیاست‌های اشتغال را از کلیدی‌ترین و مهم ترین وظایف این شبکه خواند و این ادعا را مطرح کرد که رادیو مهارت دکان  کلاس کنکورها را تخته می کند و این موضوع که کلاسهای تست زنی به یکی ز بزرگترین تجارتها و تبلیغات در کشور تبدیل شده است را به هم می‌زند.
 
وی عنوان کرد: در سازمان ملی مهارت قرار است به استادکاران و هنرآموزان درجات علمی داده شود و به این طریق همه راهها برای کسب مدرک به دانشگاه ختم نخواهد شد.
 
سیفی پیشرفت جامعه را در گرو بهره‌گیری از اصول مدیریت دانست و با برشمردن این اصول شامل برنامه ریزی، ساماندهی، رهبری و نظارت گفت: اگر جامعه به سمت مهارت آموزی برود رسانه نیز می‌تواند نقش نظارتی خوبی داشته باشد.
 
وی تشخص و مرجعیت را یکی از شعارهای رادیو مهارت دانست و در مجموع مهارت آموزی را شامل یک فرآیند چهار مرحله‌ای خواند.
 
مدیر رادیو مهارت این مراحل را شامل مهارتهای اجتماعی و خانواده، فرهنگی و آموزشی، کسب و کارو فنی و حرفه ای برشمرد.
 
سیفی همچنین برنامه‌سازی در این حوزه را از اقدامات رادیو مهارت توصیف کرد که مخاطبانی در تمامی سنین دارد.
 
وی که در حال حاضر مدیریت رادیو البرز و شبکه مهارت را همزمان عهده‌دار است، در خصوص نحوه کار همزمان این شبکه بر روی یک موج گفت: از خرداد ماه تغییراتی را در برنامه‌های رادیو البرز اعمال کردیم. گرچه که برخی برنامه‌ها نیز که در گذشته از این شبکه پخش می‌شد همچون برنامه کاریز، واجد شرایط مهارت نیز بود.
 
سیفی از ورود این شبکه به ساخت برنامه‌هایی با عنوان کسب و کار و مهارتهای اجتماعی خبر داد و برنامه‌های در دست پخش این شبکه شامل حرفم و حرفم، خط فاصله، مهارت العمارت، فندون، نقشینه و ... را از این جمله عنوان کرد.
 
وی رویکرد این برنامه‌ها رو موضوع حوزه فعالیت‌های حرفه‌ای،‌ بررسی فاصله بین صنعت و دانشگاه، صنعت سبز و صنایع دستی برشمرد.
 
مدیر رادیو مهارت قرار گرفتن برنامه‌های تخصصی‌تر را منوط به عوض شدن ماهیت کلی شبکه به رادیو مهارت و راه‌اندازی صدای البرز عنوان کرد.
 
سیفی از تعلل در راه‌اندازی صدای البرز گلایه کرد و گفت: ما نمی‌دانیم الان رادیو مهارت هستیم یا البرز؟
 
وی از برگزاری کلاسهای آموزشی برای برنامه‌سازان رادیو مهارت نیز خبر داد و این مهم را با هدف بالا رفتن سطح کم و کیفی برنامه های این شبکه نو پا دانست.
 
مدیر رادیو مهارت تاکید کرد: باید در سیستم آموزشی کشور به جای عالم پروری، عاقل پروری کنیم و دانش‌های مهارتی جای خود را به آموزه های انتزاعی دهند و رادیو مهارت می کوشد در این راستا قدم بردارد.
کد خبر 1449345

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha