۱۰ آذر ۱۳۹۰، ۱۵:۱۵

گزارش خبری مهر/

همه سرسپردگان انگلیس/ شتابزدگی اروپا را فرا گرفت

همه سرسپردگان انگلیس/ شتابزدگی اروپا را فرا گرفت

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل : در حالی که چند ساعت بیشتر به نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل باقی نمانده، برخی اعضای این اتحادیه در تبعیت شتابزده و نسنجیده از انگلیس اقدام به فراخواندن سفرای خود از تهران کرده اند.

در همین رابطه کشورهای فرانسه، هلند، ایتالیا و سوئد از سفرای خود در تهران خواسته اند تا برای مشورت در رابطه موضوع روز سه شنبه 8 آذر تجمع دانشجویان ایرانی در مقابل سفارت انگلیس، عازم اروپا شوند.

سفیر آلمان درتهران نیز روز گذشته از سوی وزارت خارجه این کشور برای مشورت فراخوانده شده بود. نروژ در اقدامی شتابزده نیز روز گذشته از تعطیل کردن سفارت خود در تهران خبر داد.

فراخواندن نسنجیده برخی سفرا از ایران در حالی است که قرار است امشب وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گرد هم آمده و درباره حادثه روز سه شنبه و پاسخ این اتحادیه به آن بحث و رایزنی کنند.

در همین رابطه با وجود شکاف و بحران در اتحادیه اروپا برخی از دیپلماتها از امکان اعمال تحریم های جدید علیه تهران از سوی اتحادیه اروپا در پایان نشست وزیران خارجه آن در بروکسل سخن می گویند.

برخی دیپلماتها از احتمال توسل اتحادیه اروپا به تحریم نفتی خبر داده اند؛ امری که با توجه به بحران اقتصادی اروپا و عواقب این اقدام بر بازار جهانی نفت بعید به نظر می رسد. هم اکنون 14 درصد از نفت صادارتی ایران به بازارهای اروپا می رود و قطع آن موجب بروز تغییراتی در بازار جهانی نفت می شود. بلومبرگ در همین رابطه نوشت : تحریم نفت ایران از سوی اروپا موجب می شود که تهران به دنبال مشتریان جدید باشد.

تاثیر منفی بر بازار
ایران به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای تولید و صادر کننده نفت نقش بسیار زیادی در ثبات بازار انرژی جهان دارد و هرگونه تغییر در میران تولید و یا فروش نفت جمهوری اسلامی تاثیری زیاد بر بازار می گذارد از همین رو تحریم واردات نفت از ایران یک شوک بسیار بزرگ به بازارهای جهانی وارد می کند و با توجه به آنکه اقتصاد اروپا هم اکنون دوره زوال خود را سپری می کند و کشورهایی چون یونان، ایتالیا، پرتغال، اسپانیا و ... در آستانه ورشکستگی اقتصادی قرار دارند به نظر می رسد که مطرح کردن طرح تحریم واردات نفت از ایران فقط یک جنگ روانی باشد.

در همین رابطه "دیوید میلی باند" وزیر خارجه سابق انگلیس به کشورهای اروپایی و از جمله دولتمردان این کشور هشدار داد که نباید دادن پاسخ مناسب به تهران منجر به آن شود که اروپا بر طبل جنگ با ایران بکوبد.

اما "برنارد والرو" سخنگوی وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ ای اعلام کرد "برونو فوچر" سفیر فرانسه در تهران را به منظور مشاوره به پاریس فراخوانده است.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: فرانسه اقدام معترضان ایرانی را مغایر با اصول کنواسیون وین خوانده و اعلام کرده این اقدام در واکنش به تسخیر سفارت انگلیس در تهران صورت می‌ گیرد.

"یوری روزنتال" وزیر خارجه هلند نیز از سفیر این کشور در تهران خواسته تا به منظور مشورت درباره حادثه روز سه شنبه به این کشور برگردد.

وزارت خارجه هلند اعلام کرده که اتفاق روز سه شنبه را باید به عنوان یک نشانه سیاسی بررسی کرد و در همین رابطه باید با نماینده خود در تهران هماهنگ باشیم.

همچنین ایتالیا نیز همسو با کشور‌های غربی از فراخواندن سفیر خود در تهران به بهانه مشورت و تامین امنیت دیپلماتهای خود خبر داد. وزارت خارجه ایتالیا اعلام کرد که "آلبرتو برادانینی" سفیر این کشور در تهران را به رم فرا خواهد خواند.
 
در سوی دیگر، وزارت خارجه سوئد نیز همپای کشور‌های غربی سفیر خود در تهران را به منظور ارائه گزارش و مشاوره به استکهلم فراخوانده است. "لین دوهمر" سخنگوی وزارت خارجه سوئد با اعلام این خبر، اقدام دانشجویان ایرانی را غیرقابل قبول دانست.
کد خبر 1474580

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha