۲۸ فروردین ۱۳۹۱، ۹:۳۲

با تداوم بارندگی‌ در قم/

خطر وقوع سیل در قمرود وجود دارد/ آماده باش نهادهای امدادی

خطر وقوع سیل در قمرود وجود دارد/ آماده باش نهادهای امدادی

قم - خبرگزاری مهر: تداوم بارش شدید باران بهاری خطر به راه افتادن سیل در رودخانه قمرود را تشدید کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهر قم از جمعه شب شاهد بارندگی های مداوم بود و برخی از خیابان‌های شهر همانند دریاچه‌های بی‌ساحل پذیرای زایران و عابران هستند.

افراد برای رسیدن به ‏مقصد از دریاچه‌های بی نام و نشانی که در گوشه و کنار شهر به وجود آمده است باید تردد کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری قم در این خصوص اظهار داشت: قبل از شروع بارندگی ها در ستاد بحران شهرداری قم 29 اکیپ ویژه به منظور پیشگیری و رفع هر گونه مشکلات احتمالی ناشی از ادامه بارش ها در نقاط مختلف شهر قم تشکیل شد.

جهانبخش نجف زاده با بیان این که اکیپ‌ها در هشت منطقه شهرداری قم تشکیل شده‌اند، یادآور شد: در خصوص رفع مشکل آب گرفتگی در قم قبل از این مطالعات آسیب شناسی انجام و موارد شناسایی و با توجه به مشکل هر منطقه اکیپ و ماشین آلات مورد نیاز تجهیز شد.

وی در ادامه بیان داشت: این اکیپ‌ها بیشتر در نقاط حساس سطح شهر از جمله زیرگذرها، میادین، هسته مرکزی، اطراف حرم مطهر، جلوی بیمارستان و مراکز امدادی فعال هستند.

به کارگیری 2 هزار و 500 نیرو و 250 دستگاه ماشین آلات برای رفع مشکل آب گرفتگی

وی با اشاره به تعداد نیروها و ماشین آلات به کار گرفته شده در این اکیپ ها اظهار داشت: 2 هزار و500 نیرو در این اکیپ ها به صورت شبانه روزی در آماده باش هستند که کار رفت و روب و هدایت آب به نهرها را به عهده دارند، به علاوه از ظرفیت 250 دستگاه ماشین آلات سبک، نیمه سنگین و سنگین نیز در این کار استفاده شده است.

نجف زاده همچنین به مشکل آب گرفتگی در زیرگذرهای سطح شهر اشاره کرد و گفت: این مشکل در گذشته باعث بروز مشکلات عدیده ای در شهر قم بود که با توجه به اقدامات انجام شده از جمله استقرار موتورپمپ های ثابت در زیرگذرها و آماده باش موتورپمپ‌های سیار برای رفع هرگونه آب گرفتگی در اسرع وقت، این مسئله تا حد زیادی مرتفع شده است.

ظرفیت نهرهای سطح شهر قم برای بارندگی های متعارف تعریف شده است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که ظرفیت نهرهای سطح شهر قم برای بارندگی های متعارف در حدود 18 تا 20 میلی متر بارش در نظر گرفته شده است، یادآور شد: یکی از دلایل مهم آب گرفتگی در شهر قم ظرفیت پائین نهرها برای عبور آب و دلیل دوم سهل انگاری برخی شهروندان است.

معاون خدمات شهری شهرداری قم اضافه کرد: برخی از افراد اقدام به انداختن زباله و یا گذاشتن کیسه زباله های خانگی و یا مغازه ها در نهرها می کنند که این باعث می شود در موقع بروز بارندگی راه عبور آب در جوی ها مسدود شده و آب گرفتگی به وجود آید که جدای از ایجاد مزاحمت برای شهروندان، هر بار رفع این انسداد هزینه بالایی را بر شهرداری تحمیل می کند.

بارندگی‌های قم تا روز دوشنبه ادامه دارد

به گفته مدیرکل هواشناسی استان قم بارندگی های قم تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت.

یحیی زارع در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: طی 24 ساعت گذشته میزان بارندگی در ایستگاه شکوهیه هفت و نیم میلیمتر، در ایستگاه سالاریه در شهر قم چهار و هفت دهم میلی متر، در سلفچگان 23 و هفت دهم میلیمتر، کهک 12 و نیم میلیمتر و دستجرد 30 میلیمتر بوده است.

وی گفت: بیشترین میزان بارندگی در ایستگاه مهر زمین با 40 و 8 دهم میلیمتر و کمترین میزان بارندگی در ایستگاه فرج آباد با 2 و 7 دهم میلیمتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه در روز یکشنبه بارندگی‌های پراکنده وجود دارد ادامه داد: از صبح دوشنبه بارندگی کاهش می‌یابد.

احتمال ورود سیل به قم وجود دارد

با پیش بینی بروز سیل در رودخانه قمرود، رودخانه قمرود از شب گذشته بسته و از عبور و مرور افراد و خودرو در بستر رودخانه جلوگیری شده است.

رودخانه قمرود یکی از رودخانه‌های طغیانی حوضه آبریز مرکزی ایران است که از کوه‌های گلپایگان سرچشمه گرفته و پس از الحاق رودخانه‌های گلپایگان، خمین، زواریان و شور از مرکز شهر قم عبور کرده و در دریاچه نمک تخلیه می شود.

این رودخانه تا قبل از احداث سد 15خرداد، سیلاب‌های بزرگی داشته، ولی پس از احداث آن در سال 1373 تقریبا خشک شده و همین امر باعث توسعه شهر به حریم رودخانه و حتی احداث ساخت و سازهایی از قبیل پارکینگ حرم مطهر حضرت معصومه(س) و صحن جدید حرم مطهر با سرپوشیده کردن رودخانه، جاده عبوری شمال به جنوب شهر و احداث چاههای آب شرب شهری در داخل رودخانه شده است.

سیل 11 فروردین ماه 1388 رودخانه قمرود و خسارات جانی و مالی آن و آسیب دیدن بخشهایی از ساخت و سازهای موجود و یا در حال احداث در داخل رودخانه، زنگ خطری بود برای تمامی سازمان‌ها و نهادهایی که همچنان در حال توسعه فعالیت های خود در داخل رودخانه قمرود هستند.

با پیش بینی ورود سیل به قم نیروها وسازمان ها به حالت آماده باش درآمده‌اند تا از بروز خسارت به شهر جلوگیری کنند.

به گفته مدیر بحران شهرداری قم احتمال ورود سیل به قم وجود دارد.

سیف الدین موسوی در این خصوص بیان کرد: سیل از اطراف نیزار وارد قم می شود.

وی گفت: رودخانه قمرود از شب گذشته تخلیه شده و آب بندهایی برای منحرف شدن سیل در رودخانه قرار داده شده است.

مدیر بحران شهرداری قم ادامه داد: پاکسازی لازم نیز برای خارج شدن سیل از بستر رودخانه انجام  شده است.
 

کد خبر 1577916

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha