۲۷ بهمن ۱۳۸۳، ۱۱:۳۸

دكتر شهين اعواني: غايت انسان سهروردي نيل به سعادت است

انسان سهروردي انسان اجتماعي نيست بلكه سالك، سالك فردي است. غايت انسان سهروردي نيل به سعادت كبري است چرا كه هيچ چيز از سعادت كبري مهم تر نيست.

به گزارش گروه دين و انديشه "مهر" ، دكتر شهين اعواني، عضو موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران، در همايش عرفان، اسلام، ايران و انسان معاصر اظهار داشت : بر اساس اعتقاد عرفا و حكماي اسلامي انسان از عالم اشراق و ايمان به عالم مادي و طبيعي سير مي كند. روح قدسي و يا نفس ناطقه جوهري است مجرد كه از عالم امر و غيب براي شناخت تفصيلي خود به عالم محسوس نزول كرده است و چون جسم عنصر مادي است، پس از آن كه جوهر اعلا در اين كالبد خاكي متمكن مي شود، از اصل خويش جدا مي افتد.

دكتر اعواني گفت : سهروردي به تبع غزالي فلسفه را به فلسفه استدلالي و بحثي و فلسفه ذوقي تقسيم مي كند و تمام حكمت اعم از بحثي و ذوقي را وسيله اي براي رهايي از اين عالم و صعود به عالم اعلا يعني مقام قرب خدايي و لاهوتي مي داند.

وي افزود : سهروردي قائل به اصالت هيچ يك از اين دو نوع روش حقيقت جويي نيست. از ديدگاه او بايد حكمت بحثي را آموخت و با ورزيده شدن ذهن و خرد انسان، حكمت ذوقي دريافت مي شود.

دكتر اعواني ضمن اشاراتي چند به داستان رمزي غربت غربيه و شرح مقدمات سفر معنوي از منظر شيخ اشراق گفت : او همچنين از موانع راه همچون ظلم، ستم، روح طبيعي، موج، كشتي، پادشاه، نفس اماره كه رمز نفوس پست است و نفس لوامه در اين داستان نام مي برد.

عضو موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران سهروردي را نخستين فيلسوف در ميان فلاسفه و حكماي اسلامي دانست كه نحوه علم انسان به عالم خارج، و بحث مثل معلقه را طرح كرده است.

وي گفت : سهروردي در عين حال منكر وجود عالم عين و جهان محسوس هم نيست چنانكه در رساله هياكل النور عوالم را از ديدگاه اهل حكمت به سه عالم عقل، نفس و نفس ناطقه و در نهايت جسم تقسيم مي كند كه در نهايت آن را هم داراي دو قسم اثيري و عنصري مي داند.

دكتر اعواني در پايان درباره نظر سهروردي در مورد انسان و اجتماع گفت : سهروردي به طبقات جامعه و سرايت اطواري فردي انسان به طبقات اجتماعي اشاره اي ندارد. انسان سهروردي انسان اجتماعي نيست بلكه سالك، سالك فردي است. غايت انسان سهروردي نيل به سعادت كبري است چراكه هيچ چيز از سعادت كبري مهم تر نيست.   

کد خبر 157969

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha