۱۵ فروردین ۱۳۸۴، ۱۲:۲۱

ثبت نام از داوطلبان حوزه هاي انتخابيه مجلس هفته آينده آغاز مي شود؛

شنبه آينده، آغاز فصل انتخابات

شنبه آينده، آغاز فصل انتخابات

داوطلبان نمايندگي10 حوزه انتخابيه در مجلس شوراي اسلامي از آغاز هفته آينده ثبت نام خواهند كرد، اما هنوز مردم يك حوزه انتخابيه براي فرستادن نماينده خود به مجلس در انتظار اظهارنظر شوراي نگهبان هستند.

به گزارش خبرگزاري "مهر"، ثبت نام از داوطلبان نمايندگي مردم در انتخابات ميان دوره اي مجلس از روز شنبه 20 فروردين به مدت هفت روز تا 26 فروردين ماه جاري انجام مي شود.

تشكيل هيأت هاي اجرايي انتخابات ميان دوره اي مجلس هفتم نيز همزمان با آغاز ثبت نام از داوطلبان از روز 20 فروردين ماه جاري به مدت شش روز تا 25 فروردين انجام خواهد گرفت.

انتخابات ميان دوره اي مجلس هفتم  در 9 حوزه انتخابيه و مرحله دوم انتخاب يك نماينده باقيمانده از حوزه انتخابيه تهران برگزار خواهد شد و بر مبناي آن، 10 نماينده از اين حوزه ها انتخاب و به مجلس راه خواهند يافت.

حوزه هاي انتخابيه بم، گچساران، شيراز، قروه، قزوين و آبيك، ايرانشهر، ايلام، ايوان، شيروان، چرداول و مهران، گرمسار و مرند و جلفا حوزه هايي هستند كه انتخابات ميان دوره اي مجلس در آن برگزار خواهد شد.

برگزاري انتخابات ميان دوره اي مجلس در حوزه انتخابيه بابلسر و فريدون كنار نيز در پايان سال گذشته به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد كه هنوز نظر شوراي نگهبان در اين خصوص اعلام نشده است .

همچنين ثبت نام از داوطلبان نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري از روز 20 ارديبهشت ماه آغاز و به مدت 5 روز تا روز 24 ارديبهشت ادامه خواهد داشت.

هيأت هاي اجرايي انتخابات رياست جمهوري نيز از20 تا 22 ارديبهشت ماه تشكيل خواهد شد .

در ماده 38 قانون انتخابات رياست جمهوري آمده است: « بلافاصله پس از صدور دستور شروع انتخابات از طرف وزير كشور، فرماندار دستور تشكيل هيأت هاي اجرايي را به بخشداران صادر نموده و موظف است ظرف سه روز، هيأت اجرايي انتخابات شهرستان را به رياست خود و عضويت رييس ثبت احوال و دادستان يا نماينده وي و هشت نفر از معتمدين تشكيل دهد.»

بر اين اساس، داوطلبان رياست جمهوري در مدت پنج روز ياد شده مي توانند با مراجعه به وزارت كشور و داوطلبان ميان دوره اي مجلس در مدت هفت روز ياد شده با مراجعه به فرمانداري هاي مراكز حوزه هاي انتخابيه يا وزارت كشور و در خارج از كشور به سفارتخانه ها و كنسولگري هاي سياسي جمهوري اسلامي ايران نسبت به ثبت نام در انتخابات اقدام كنند.
کد خبر 168659

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha