۹ آذر ۱۳۹۱، ۱۰:۱۳

دهم آذر ماه/

بزرگداشت شهید مدرس در کاشمر برگزار می شود

بزرگداشت شهید مدرس در کاشمر برگزار می شود

مشهد - خبرگزاری مهر: آیین گرامیداشت عالم مجاهد و شهید والا مقام سید حسن مدرس روز جمعه دهم آذرماه با سخنرانی محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در جوار مزار آن شهید در کاشمر برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم نکوداشت که هرساله با حضور تعدادی از نمایندگان خانه ملت و گروه های کثیری از ارادتمندان آن شهید برگزار می شود، تلاشهای آن سید فرزانه در بیداری اسلامی و حراست از استقلال ایران مورد تقدیر قرار می گیرد.

آرامگاه مدرس زیارتگاه مردم

یکی از مشهورترین روایت ها در خصوص گفتگوهای رو در روی آیت الله سید حسن مدرس و رضاخان، بحث معروف ایشان درباره تبعید است.

می گویند، وقتی شهید مدرس از نیت شوم رضاخان مطلع شد با همان لهجه شیرین اصفهانی تصریح می کند: من هرجا به دیدار خدا بروم، آرامگاهم زیارتگاه مردم خواهد شد تو به فکر خودت باش که معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظارت خواهد بود.

و امروز بعد از دهها سال تاریخ گواهی می دهد، رضاخان در نهایت نکبت از سلطنت خلع و در اوج حقارت در جزیره ای دور افتاده مرد. این در حالی است که شهید مدرس که با توطئه پهلوی اول با زهر کین قزاق بی رحم مسموم و با بی رحمی آژان سبک مغز شهربانی وقت جان سپرد، امروز در قله عزت، محل توقف و تکریم و زیارت مردم قدرشناس شده است.

مدرس فرزند کویر

شهید حسن مدرس که از سادات طباطبایی است و نسبش بعد از سی و یک پشت به حضرت امام حسن مجتبی(ع) می رسد، در سال 1278 قمری متولد شد.

او در طایفه میرعابدین به دنیا آمد، پدرش سید اسماعیل طباطبایی از معتمدین قبیله و سرآمد سادات زمان خود از نظر رفتار و منش بود و مادرش خدیجه نام داشت.

نخستین استاد سید حسن، مرحوم میرعبدالباقی بود که نقش زیادی در تربیت علمی او در دوران جوانی داشت.

سید حسن مدرس در سال 1298 قمری برای ادامه تحصیل به اصفهان رفت و طی 13 سال از محضر عالمان و مدرسان برجسته این حوزه بزرگ و غنی بهره برد.

میرزا عبدالله هرندی، آخوند ملا محمد کاشی، میرزا جهانگیر قشقایی و آیت الله سید محمد باقر درچه ای و شیخ مرتض ریزی افرادی بودند که تا مرحله اجتهاد، راهنمایی فقهی او را بر عهده داشتند.

سید حسن مدرس پس از تحصیل در اصفهان، در شعبان 1311 قمری وارد نجف شد و به محضر آیت الله میرزای شیرازی رسید.

وی در دوران حضور در عراق محضر آیات سید محمد فشارکی، شریعت اصفهانی، سید ابوالحسن اصفهانی، سید صادق طباطبایی و شیخ عبدالکریم حائری را درک کرد.

اقامت در اصفهان

شهید مدرس پس از طی دوران پر مشقت درس و بحث روانه ایران شد و در اصفهان اقامت گزید و مواضع او در برخورد با عوامل استبداد و زورگیری مشروطه چی ها، مردم را متوجه حضور یک روحانی مجاهد و مبارز کرد، فردی که بعدها به عنوان یک رجل علمی و دینی و سیاسی در تاریخ ایران ماند و با شهادتش ماندگار و الگو شد.

حضور در تهران

مدرس که با ورود به مجلس رهسپار تهران شده بود همواره به عنوان یک روحانی که بازتاب فریاد رنج دیدگان را مطرح می کرد متوجه نقشه رضاخان، سردسته قزاق ها برای نشستن بر اریکه سلطنت شد.

مدرس که ماهیت رضاخان را کشف و او را مضر به حال ایران می دانست، مخالفتش را علنی ابراز و عملا با رضاخان درافتاد.

وسوسه قدرت نزد رجال آن دوران که فریب چرب و شیرین رضاخان را خورده بودند سرانجام دیکتاتوری دیگری را به دیگران تحمیل کرد و این خود زمینه ای بود که مدرس با قوت بیشتر به افشای ماهیت رضاخان بپردازد.

درگیری ها و صراحت لهجه مدرس در این دوران در تاریخ ثبت و از او نماینده ای الگو و سازش ناپذیر ساخته است.

رضاخان درمانده از رفتار مدرس ابتدا او را تبعید و در نهایت کمر به قتلش بست.

امروز بعد از 80 سال تاریخ در قضاوت خود مدرس را چهره ای تابناک و رضاخان را مهره ای سوخته و قدار می داند.

توسعه آرامگاه

در دو دهه اخیر با ابلاغ صادره از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، آیت الله واعظ طبسی تولیت آرامگاه مدرس را عهده دار و در جهت توسعه و افزایش امکانات آن همت کرد.

امروز علاوه بر فضای مناسب، امکانات فرهنگی، کتابخانه و فضاهای رفاهی برای مراجعان آماده شده است.

هر سال در دهم آذر به یاد مدرس، کاشمر به پا می خیزد و یاد او را گرامی می دارد.
.....................
گزارش: محمد ابراهیمی

کد خبر 1754024

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha