۴ دی ۱۳۹۱، ۱۴:۲۲

طرح ملی مکان‌یابی و آمایش مساجد کشور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد

طرح ملی مکان‌یابی و آمایش مساجد کشور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد

معاون اداره کل امور اجتماعی سازمان اوقاف از تصویب طرح ملی آمایش مساجد خبر داد و گفت: انتخاب مکان مناسب ‌شان مسجد در بافت شهر‌ی و روستایی از جهات مختلف نیازمند بررسی جامع بود که در این طرح شاخص‌ها و معیارهای لازم تصویب و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

 به گزارش خبرگزاری مهر، سهیل سهیلی دبیر جلسات ستاد پشتیبانی و هماهنگی امور مساجد با اشاره به وجود ۶۰ هزار مسجد در کشور افزود: نحوه استقرار مساجد موجود نیز به گونه‌ای است که در واقع در برخی از نقاط کشور با تراکم و در برخی نقاط دیگر با کمبود مسجد مواجهیم، بنابراین به لحاظ لزوم تبعیت از اصول و ضوابط مشخص و مدون، ضرورت دارد مساجد موجود در کشور به تدریج و به مرور زمان در قالب اصول و ضوابط تعیین شده آمایش و مکان‌یابی مساجد، جایگاه واقعی خود را بازیافته و در قالب جدید ساماندهی شوند.

معاون اداره کل امور اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره شاخص‌ها و معیارهای مکان‌یابی مساجد اظهارداشت: در بافت‌های با تراکم جمعیت به ازای هر هزار نفر جمعیت یک مسجد محله مورد نیاز است و طبق این معیار فاصله بین هر مسجد تا مسجد دیگر هزار تا ۱۵۰۰ متر تعیین می‌شود.

سهیلی درباره سرانه تصویب شده در این طرح برای مساجد گفت: در هر نقطه‌ای که لازم باشد مسجدی احداث شود؛ ابتدا می‌بایست به متراژ صد متر مربع به عنوان عرصه و ۵۰ متر مربع به عنوان اعیان، مبنا و پایه اولیه برای احداث مسجد محله و ۲۰۰ مترمربع به عنوان عرصه اولیه برای احداث مسجد جامع منظور شود و سپس به ازای هر نفر جمعیت ساکن در آن محله سرانه‌ای به مبنا و پایه اولیه اضافه می‌شود.

وی گفت: در قالب طرح آمایش مساجد، ضوابط و مقررات برای مکان‌یابی مساجد در طرح‌های توسعه شهری شامل شهرهای جدید، شهرک‌های مسکونی و طرح‌های تفصیلی و جامع و طرح‌های هادی روستایی دیده شده است.

وی اضافه کرد: همچنین مساجد به مسجد «محله»، «ناحیه» و «جامع» دسته بندی شده و کارکردهای هر کدام بررسی شده است. در این طرح به ازای هر چهار مسجد ناحیه، یک مسجد به عنوان مسجد جامع بین آن‌ها احداث می‌شود که از نظر ساختاری و کارکردی با مساجد ناحیه در تعامل باشد.

وی درباره مرجع چگونگی تطبیق و اجرای اصول و ضوابط عمومی طرح ملی مکان‌یابی و آمایش مساجد کشور بیان کرد: مرجع چگونگی تطبیق و اجرای اصول و ضوابط عمومی مکان‌یابی و آمایش مساجد کشور متناسب با شرایط استان‌های قومی، شورای رسیدگی به امور مساجد در استان‌های قومی هستند.

سهیلی عنوان کرد: نقش کلی مسجد ایجاد هماهنگی است، هماهنگی مسلمانان با دستورات خداوند و هماهنگی در درون جامعه. بنابراین مرکزیت مسجد و نظارت آن بر تمام کاربری‌های مرکز محله از قبیل پارک محله، مدرسه، مراکز تجاری و ورزشی و... ترجمه مهندسی مفهوم امت در جامعه اسلامی تلقی می‌شود.

کد خبر 1774452

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha