۸ فروردین ۱۳۹۲، ۱۰:۵۴

شهر در سالی که گذشت؛

موشهای زنده خوار در پایتخت/ نبرد تک تیراندازها

موشهای زنده خوار در پایتخت/ نبرد تک تیراندازها

افزایش جمعیت موش در پایتخت و روشهای ناکارامد مبارزه با آن موضوعی قدیمی است اما آنچه این موجودات جونده که هر روز چاق تر و سرحال تر از گذشته می شوند را دوباره بر سر زبانها انداخت روش تازه مبارزه باآن و نوع جدید موشهای پایتخت بود .

به گزارش خبرنگار مهر، دیدن اجتماع موش در خیابانهای پایتخت تصویر آشنایی است که دیگر عابران این شهر به آن عادت کرده اند اما آنچه دوباره این موجودات را بر سر زبانها انداخته نوع جدیدی از موشها است که پر خاشگرتر از موش های قدیمی هستند و امکان زنده خواری آنها نیز وجود دارد.

مهرداد حلوایی دبیر کمیته دفع آفات شهری و صنعتی شهرداری تهران درباره تهدیدهایی که افزایش جمعیت موش دارد، می گوید: انفنجار موشها از زیرزمین به روی زمین با وقوع زلزله تهدیدی جدیدی برای شهر است. اگر زلزله ای جدی در تهران به وقوع بپیوندد موش ها در زیرزمین زیرآور ماندگان را تارسیدن نیروهای امدادی می خورند و به آنان آسیب جدی وارد می کنند.

این متخصص فیزیولوژیک جانوری ادامه می دهد: موشها ناقل بیماری های خطرناکی همچون طاعون و انواع انگل و نیز دیگر بیماری های خطرناک هستند که باید وجود آنها کنترل شود.

حلوایی با بیان اینکه تاکنون روشهای به کار گرفته شده برای نابودی و کنترل موش ها در تهران موثر نبوده است، می گوید: همه اقدامات انجام شده از سوی متولیان درزمینه کنترل موش ها تنها 10 درصد به وضعیت کنترل موش ها کمک می کند و 90 درصد مردم در کنترل آنها نقش دارند.

بی اثر بودن روشهای مبارزه با موش موضوعی است که عبدالرضا باقری فعال محیط زیست نیز بر آن تاکید دارد و می گوید: از دو سال پیش مبارزه با موش‌ها در شهر شدت یافت اما این این آمار تغییری نکرده است. زیرا روش‌های مبارزه مناسب نبوده است. در واقع شهرداری مبارزه‌ای با موش‌ها نکرده جز ریختن سم و گذاشتن تله در چند نقطه. این روش‌ها بی‌اثر است.

وی درباره اینکه چرا سم های استفاده شده برای نابودی موش ها بر آنها تاثیری ندارد می گوید: موش‌ها زندگی اجتماعی پیچیده‌ای دارند. وقتی با غذای جدیدی روبه‌رو می‌شوند اول پیشمرگ‌ها می‌خورند و اگر اتفاقی برای آنها نیفتاد بقیه موش‌ها هم اقدام به خوردن آن غذا می‌کنند. در باره سم هم همین اتفاق می‌افتد. اگر چند موش بمیرند دیگر این غذا مورد استفاده موش‌ها قرار نمی‌گیرد.

باقری درخصوص برخی شایعات مبنی بر زنده خوار شدن موش ها وارداتی می گوید: موش‌های نروژی که جثه بسیار بزرگتری نسبت به موش‌ها خانگی دارند مهاجم هستند. آنها حتی موش‌های کوچک را هم می‌خورند و از جوجه پرندگان هم تغذیه می‌کنند. این موش‌ها در کشور ما وجود نداشت و با کشتی از کشور‌های دیگر به ایران راه یافتند. هم‌اکنون اولویت مبارزه با این گونه از موش‌ها است. گزارش شده که در شرایطی که منابع غذایی آنها از میان رفته جسد انسان را خورده‌اند.

او مبارزه با موش توسط تفنگ بادی را که به تازگی در چند محله تهران به کار رفته بی فایده می داند و می گوید: مگر چند موش را می‌شود با این روش کشت. به محض اینکه متوجه تهدیدی بشوند دیگر در آن منطقه خطر رفت و آمد نمی‌کنند.

به گفته وی، مناطق جنوبی به دلیل وجود انبار‌ها، بارانداز‌ها و زباله‌های بیشتر و مرکز بازیافت زباله بیشترین تمرکز جمعیت موش را دارند.

اما محمد هادی حیدرزاده، رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران درپاسخ به منتقدان می گوید: مبارزه با موش‌ها در ساعات روز به صورت شیمیایی و شب‌ها با كمك گروهی از تیراندازان حرفه‌ای و با استفاده از تفنگ‌های بادی انجام می‌شود و در واقع مبارزه با این جانور موذی شبانه‌روزی شده است.

اوادامه می دهد : تمام این گروه‌ها مجهز به تفنگ‌های بادی با دوربین‌های مادون قرمز هستند و به‌كارگیری این تیم‌ها می‌تواند هم تعداد موش‌های تلف شده را مشخص كند و هم این‌كه در كاهش استفاده از سموم موثر است.
هم اكنون ده گروه تیرانداز حرفه‌ای موش‌های تهران را هدف می‌گیرند كه بزودی قرار است تعداد این گروه‌ها تا 40 گروه افزایش پیدا كند.

لاشه موش‌هایی كه در جنگ با تك‌تیراندازهای شهرداری جانشان را از دست می‌دهند یا در زباله‌سوز بیمارستان‌ها سوزانده می‌شود یا این‌كه در محل جداگانه در كهریزك كه مورد آهك‌پاشی قرار گرفته، دفن بهداشتی می‌شود.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از این‌كه سازمان‌های دخیل بخصوص وزارت بهداشت در برخورد با جانوران موذی از جمله موش‌ها منفعلانه عمل می‌كنند، انتقاد كرده و معتقد است وزارت بهداشت باید در رویه خود برای مهار موش‌های پایتخت تجدید نظر كند.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از نهایی كردن معاهده‌ای در خصوص موش با سازمان بنادر و دریانوردی خبر داده و می‌گوید: در صورت تائید نهایی این معاهده، سازمان بنادر موظف می‌شود شاخص‌هایی در خصوص پهلو گرفتن كشتی‌ها در بنادر ایران را رعایت كند.

آمار دقیقی از تعداد موش‌های پایتخت در دست نیست، اما این‌طور كه پیداست شهرداری تهران با یكی از دانشگاه‌ها توافق كرده تا جمعیت موش‌های شهرمان را سرشماری كند.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تاكید بر این‌كه هیچ آماری از جمعیت موش در تهران وجود ندارد از تدوین توافق‌نامه‌ای با دانشگاه شهید بهشتی برای تخمین زدن جمعیت موش‌های پایتخت خبر داده و می‌گوید: با نهایی شدن این توافق‌نامه موش‌های پایتخت سرشماری می‌شوند كه این امر می‌تواند در برنامه‌های آینده مبارزه با این جانوران بسیار موثر باشد.

به گفته حیدرزاده، هم اكنون تمام مناطق و نواحی شهر تهران طبقه‌بندی شده و 26 ناحیه كه از نظر وجود موش‌ها بسیار آلوده بوده، شناسایی شده است.

این مقام مسئول در شهرداری تهران با بیان اینكه تركیبات سموم به كار رفته برای كشتن موش‌ها نیز در حال بازبینی است، توضیح می‌دهد: نوع سموم مورد استفاده برای موش‌ها در كمیته علمی مورد بررسی قرار می‌گیرد و همچنین پیمانكارانی كه كار تلف كردن موش را انجام می‌دهند رتبه‌بندی شده‌اند.

کد خبر 2023433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha