۴ تیر ۱۳۹۲، ۱۵:۲۸

با شهرستان شدن فردیس؛

پنجمین شهرستان البرز متولد شد/ تحقق آرزوی دیرین مردم فردیس

پنجمین شهرستان البرز متولد شد/ تحقق آرزوی دیرین مردم فردیس

کرج - خبرگزاری مهر: با تصویب هیئت وزیران منطقه نیم میلیون نفری فردیس در کرج نیز عنوان شهرستان گرفت و نامش در کنار 4 شهرستان دیگر استان البرز جای گرفت و این در حالی است که شهرستان شدن فردیس آرزوی دیرین مردم این منطقه بوده است که بالاخره پس از سالها محقق شد و می تواند منشا رشد و ارتقای چند جانبه این منطقه پر جمعیت و حومه آن باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، از سالها پیش مطالبه شهرستان شدن فردیس مطرح بوده است و مسئولان وقت نیز تلاش بسیاری را در راستای تحقق این مهم صرف کردند.

نماینگان سابق و کنونی مجلس شورای اسلامی، فرمانداران و استانداران و امام جمعه این شهر نیز بارها و بارها در تریبون های مختلف ضرورت این مهم را گوشزد کرده بودند تا اینکه در سفر استانی دولت این موضوع به صورت جدی تر مطرح و قرار رسیدگی آن داده شد.

از بدو تاسیس استان البرز و تغییر ساختار جغرافیای استان نیز مردم منطقه پرجمعیت فردیس که به گفته ای قریب نیم میلیون نفر جمعیت را در بخش مرکزی خود جای داده است، خواهان شهرستان شدن این منطقه بوده اند و بالاخره با گذشت سالها با مصوبه هیئت دولت این مهم محقق شده و موجبات شادمانی مردم این منطقه را فراهم کرد.

ویژگی های جغرافیای فردیس

فردیس یکی از محله‏ های شهر کرج واقع در استان البرز است که در جنوب آن واقع شده‌است.

به طور کلی منطقهٔ فردیس کرج، جزو مناطق ۳ و ۱۰ شهرداری کرج محسوب می‌شود. از شهرک‌های آن می‌توان شهرک طالقانی در شمال و شهرک دهکده در غرب آن را نام برد. مهمترین قسمت فردیس خیابان اصلی آن است که مرکز تجاری بزرگی محسوب می‌شود.

اراضی فردیس قبلاً متعلق به بخشی از کرج به نام سرحدآباد بود که در گذر زمان به عنوان محله‌ای مجزا مطرح شد. از امکانات رفاهی این منطقه می‌توان به سینما، فرهنگ سرا، رستوران و پارک‌های متعدد اشاره کرد.

پیش‌شماره‌های منطقه فردیس عبارتند از ۳۶۵ و ۳۶۶ است. پیش‌شماره ۳۶۵ بیشتر مربوط به مناطق اصلی فردیس است ، سینمای فردیس در فلکه پنجم آن واقع شده است.و از دیگر مکان های تفریحی آن پارک تندرستی واقع در فلکه پنجم فردیس می باشد.

در حال حاضر تعداد زیادی از بانک های کشور از جمله (صادرات،کشاورزی،سپه،ملی،ملت،انصار،ایران زمین،آینده،پاسارگاد،قوامین،مهر،توسعه صادرات،مسکن،تجارت،رفاه کارگران،شهر،سرمایه،سیناو ...) دارای شعبۀ فعال در فردیس هستند.

فردیس اکنون از راسته های تجاری مهم کرج محسوب می شود و به مرکز خرید بزرگ و قوی در کرج مانند گوهردشت و.... تبدیل شده است.



از مراکز خرید مهم فردیس می توان به پاساژ کویتی (فلکه دوم) پاساژ طلای قائم(فلکه دوم) پاساژ طلای پرنس (فلکه دوم) پاساژ نظری(کانال) پاساژ و مرکز کامپیوتر بعثت (فلکه سوم) پاساژ آویژه(بین فلکه اول و دوم) اشاره کرد.

آتش نشانی فردیس در فلکه سوم واقع شده است و اداره مخابرات فردیس در فلکه چهارم ، همچنین فردیس دارای اداره کلانتری می باشد که در خیابان 14 شرقی قدیم (فلکه سوم) قراردارد.

همچنین از بخش های حومه فردیس می توان به میدان سرحدی ، میدان شانزده متری امام خمینی، خیابان قریشی ، خیابان نسترن، مشکین دشت و محمدشهر اشاره کرد.

خیابان اصلی فردیس دارای ۵ فلکه است ، فلکهٔ اول یا میدان پانزده خرداد، فلکهٔ دوم یا میدان هفده شهریور، فلکهٔ سوم یا میدان استقلال،  فلکهٔ چهارم یا میدان آزادی فلکهٔ پنجم یا میدان جمهوری اسلامی (فلکهٔ آخر) از مناطق شلوغ و پر جمعیت این شهر است.


همچنین فردیس منطقه ای معروف به نام کانال فردیس دارد که نامش به واسطه یک کانال است، این کانل از سمت اراضی مشکین دشت می‌آید و از وسط شهر رد می‌شود و به سمت اندیشه و شهریار ادامه پیدا می‌کند. این کانل، فردیس را به دو نیم تقسیم می‌کند. که بین فلکه دوم و سوم واقع شده است و از سمت سرآسیاب تا مشکین آباد (محمد شهر) دو طرف آن مغازه و ساختمانهای مسکونی قرار دارد.

حومهٔ فردیس در  قسمت شمالی آن جزو منطقهٔ ۱۰ و از ایستگاه مترو کرج تا سه راه حافظیه را در بر می‌گیرد، این منطقه شامل چند محله و چند شهرک می‌باشد و فردیس مرکز نیز قسمت جنوبی فردیس از سه راهی تا ابتدای سرآسیاب ملارد را در بر می‌گیرد و جزو منطقه ۳ کرج محسوب می‌شود.

شهرک‌های فردیس نیز شامل شهرک سپاه، شهرک وحدت، شهرک صنعتی سیمین دشت، شهرک منظریه،شهرک هفده شهریور کوی لاله، حافظیه، کوی ۱۱۰ رکن‌آباد، شهرک طالقانی، شهرک شهید حسینی، شهرک ارم، خیابان اهری و شهرک گلستان و در منطقه سه شامل شهرک حافظیه، شهرک دهکده، شهرک ناز شهرک پاسدار و نجف‌آباد آباد است.

 امام جمعه فردیس کرج در خصوص لزوم تحقق خواسته مردم این منطقه 500 هزار نفری گفت: این منطقه به لحاظ جمعیت و موقعیت جغرافیایی شرایط لازم برای ارتقاء به شهرستان را دارا بود.

وی اظهارداشت: با ارتقاء این منطقه به شهرستان زمینه برای خدمات رسانی مناسب به شهروندان فراهم می شود.

وی ادامه داد: تاسیس استان البرز بستر برای ارتقای مناطق پرجمعیت این استان فراهم است.

ایمانی گفت: کمبود مراکز درمانی ،فوریتهای پزشکی و آمبولانس در این منطقه موجب بروز مشکلاتی برای مردم شده بود و امکانات فعلی پاسخگوی نیازها نیست.

وی تاکید کرد: هم اکنون تجهیزات وامکانات مرکز بهداشتی درمانی فردیس پاسخگوی بیماران نیست. 

امام جمعه فردیس ضمن ابراز خرسندی از تصویب شهرستان شدن فردیس ابراز امیدواری کرد با کاهش تردد مردم این منطقه به بخش مرکزی کرج، بتوان به زودی شاهد رشد چند جانبه این منطقه پرجمعیت شد.

تصویب شهرستان شدن فردیس در هئیت دولت

 استاندار البرز اظهار داشت: براساس مصوبه روز یکشنبه هفته جاری اعضای هیات دولت، منطقه فردیس کرج به سطح شهرستان ارتقاء یافت.

وی افزود: براین اساس شهرهای مشکین دشت و گرمدره کرج در حوزه جغرافیایی شهرستان تازه تاسیس فردیس قرار می گیرند.

با تشکیل شهرستان فردیس و پیوستن مشکین دشت و گرمدره به آن ، جمعیت این شهرستان به حدود 600 هزار نفر می رسد.

با شهرستان شدن فردیس شمار شهرستانهای البرز به 5 شهرستان رسید و نام شهرستان فردیس در کنار کرج، ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و اشتهارد در نقشه جغرافیایی البرز جای گرفت.

کد خبر 2083686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • فرهاد پاشاکی ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
      2 0
      متاسفانه فردیس بیمارستان ندارد، به همین دلیل مردم باید به کرج بروند . خواهشمندم مسؤلین بفکر چاره باشند