۲۸ تیر ۱۳۹۲، ۱۲:۱۹

مهر بررسی می کند؛

واردات گلستان ترمز کشید/ گشایش دروازه های جدید صادراتی

واردات گلستان ترمز کشید/ گشایش دروازه های جدید صادراتی

گرگان - خبرگزاری مهر: روند واردات انواع محصولات به گلستان در سالجاری ترمز کشید و با کاهش محسوسی نسبت به سال قبل همراه بود.

به گزارش خبرنگار مهر، افزایش 47 درصدی میزان صادرات و کاهش 64 درصدی حجم واردات کالاهای گمرکی به گلستان در سه ماه اول امسال حکایت از برنامه ریزی برای تقویت تولید ملی و صادارت به شمار می رود.
 
مدیرکل گمرکات گلستان در این زمینه می گوید: در سه ماه اول سالجاری یک میلیون و 362 هزار و 986 کیلوگرم کالا به ارزش سه میلیون و 195 هزار و 193 دلاز از گمرک مرزی اینچه برون وارد کشور شده است.
 
شهریار شهریاری به خبرنگار مهر گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 64 درصد و از نظر ارزش 50 درصد کاهش داشته است.
 
وی عنوان کرد: ارزش هر کیلوگرم کالای وارداتی در سه ماهه امسال 2.3 دلار بوده درحالیکه سال گذشته معادل 1.69 دلار بوده است.
 
وی اظهار داشت: کشورهای مبداء واردات در سه ماهه اول امسال شامل چین، ترکمنستان، پاکستان و ترکیه بوده و اقلام عمده واردات نیز شامل، ید، برنج، پروفیل، یوپی وی سی، سایر وسایل نیمه هادی حساس در برابر نور و دیودهای ساطع نور غیر از پانلهای خورشیدی، سیستم کنترل و مونیتورینگ، فریم و اشیاء پلاستیکی بوده است.
 
افزایش 49 درصدی ارزش صادرات
 
مدیرکل گمرکات گلستان درعین حال تصریح کرد: میزان صادرات گمرکی در سه ماهه اول سالجاری 79 میلیون و 71 هزار و 338 کیلوگرم بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 23 درصد کاهش داشته است.
 
وی افزود: ارزش صادرات در سه ماهه اول سالجاری نیز 71 میلیون و 229 هزار و 69 دلار بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل 49 درصد افزایش داشته است.
 
شهریاری گفت: آهن آلات، سایر مواد غذایی، مصنوعات پلاستیکی، گل و گیاه تازه زینتی، اشیای پلی اتیلنی، پلی اتیلن، گوشت مرغ، تخم مرغ و سیمان 10 قلم اول کالای صادرات استان از نظر ارزش را تشکیل می دهد.
 
وی عنوان کرد: ارزش هر کیلوگرم کالای صادراتی امسال و سال گذشته به ترتیب 0.90 دلار و 0.46 دلار بوده است.
 
شهریاری درباره کشورهای مقصد صادراتی نیز گفت: ترکمنستان، عراق، افغانستان، قزاقستان، تاجیکستان، پاکستان، هنگ کن، ویتنام، فدارسیون روسیه، اکراین، کویت، تایوان، ازبکستان، گرجستان و تونس کشورهای هدف صادراتی بوده است.
 
صادرات 60 درصد کالاها از گمرک اینچه برون
 
وی درباره مبادی صادراتی گمرکات استان گفت: 60.8 درصد صادرات استان از گمرک اینچه برون، 20.8 درصد از پایانه صادراتی گنبد، 10.3 درصد از گمرک بندرترکمن و 8.0 درصد از پایانه صادراتی گرگان صادر شده اند.
 
رئیس سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان گلستان نیز گفت: صادرات استان طی دوماه اول سال جاری 41 درصد افزایش یافت و صادرات استان در مدت مشابه سال قبل 36 میلیون و 518 هزار دلار بوده که این رقم به 51 میلیون و 336 هزار دلار در سالجاری رسیده است.
 
یدالله وفایی با اشاره به میزان واردات استان در دو ماهه اول امسال گفت: میزان واردات استان به لحاظ ارزش 47 درصد كاهش یافته است. 
 
وی عمده اقلام صادراتی استان گلستان را رب گوجه فرنگی، پنیر ، سیمان، میلگرد و  آهن آلات، مواد غذایی، مصنوعات پلاستیکی و تخم مرغ نام برد. 
 
وجود امنیت برای سرمایه گذاری در گلستان
 
وفایی گفت: کشورهای مقصد صادراتی به ترتیب میزان صادرات، ترکمنستان، عراق، افغانستان، قزاقستان، تاجیکستان،  روسیه  و پاکستان بوده است.
 
وی افزود: تفکر مدیریت استان حمایت از صنعت و تولیدات داخل استان است و امنیت کافی برای سرمایه‌گذاری در گلستان وجود دارد.
 
بررسی برآیند صادرات و واردات گلستان نشان از آن دارد که دروازه های جدیدی برای کالاهای صادراتی استان گلستان ایجاد شده و شمار کشورهای هدف صادراتی در سالجاری افزایش یافته است.
 
همچنین کاهش میزان وارداتی، تلاشی در راستای تقویت تولید ملی و حمایت از تولید داخلی است که بخشی از این برنامه با جلوگیری از واردات برخی کالاهای غیر اساسی محقق شده است.
کد خبر 2099979

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha