۱۷ آذر ۱۳۹۲، ۱۷:۲۰

کشف 7 محوطه تاریخی و 2 آب‌انبار دست‌کند در جزیره ابوموسی

کشف 7 محوطه تاریخی و 2 آب‌انبار دست‌کند در جزیره ابوموسی

طی بررسی های انجام شده در جزیره ابوموسی هفت محوطه تاریخی به همراه دو آب انبار دست‌کند کشف شده است.

محمداسماعیل اسماعیلی‌جلودار، سرپرست تیم بررسی و شناسایی آثار باستانی جزیره ابوموسی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: به دست آوردن سفال‌های چینی منسوب به دوره صفویه استقرار در این جزیره را از دوران صفویه نشان می دهد، از طرفی بدست آمدن سفال های شبیه به پیش از تاریخ می تواند بیانگر حضور ایرانیان در دوران پیش از صفویه در این جزیره باشد. در فصل اول بررسی و شناسایی شواهدی از دوران تاریخی (ساسانی)، ایلخانی، تیموری و صفوی تا دوران معاصر بدست آمده است.

وی گفت: با توجه به اهمیت این سفال ها در مرحله نخست با حمایت پژوهشکده باستان شناسی و پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی تصمیم به انجام مطالعات آزمایشگاهی بر روی برخی از این تکه سفال ها گرفته شده که امور اجرایی آن در دست اقدام است. همچنین تعداد معدودی قطعات سفالین از نوع منسوب به سفال نوک اژدری شکل گونه دوران ساسانی- صدر اسلام می تواند این پیشینه را به دوره ساسانیان و حتی قبل تر برساند.

اسماعیلی‌جلودار درباره کشف دو آب انبار دست‌کند گفت: شواهد دست‌کند بودن این دو چاه از روی آثار کلنگ بر روی دیواره ها و وجود منفذهایی در گوشه های چاه به عنوان جای پا جهت تردد و دیوارچین بودن بخش فوقانی آن به ارتفاع حدود 50 سانتی‌متر قابل اثبات است. یکی از این دو چاه اکنون توسط بومیان جزیره در حال استفاده و دیگری متروک مانده است.

سرپرست تیم بررسی آثار باستانی جزیره ابوموسی تصریح کرد: فصل نخست بررسی و شناسایی باستان شناسی جزیره از سال 91 به سرپرستی مشترک اسماعیلی جلودار از دانشگاه تهران و علیرضا خسروزاده از دانشگاه شهرکرد انجام گرفته است.

وی معتقد است محوطه های شناسایی شده باید توسط مسئولان بومی جزیره ابوموسی مورد حفاظت قرار گیرد و هیچگونه عملیات عمرانی در محدوده این آثار تا انجام کامل مطالعات باستان شناسی انجام نشود؛ چراکه این جزیره به مطالعات بیشتر باستان شناسی و یا میان رشته ای نیاز دارد.

این باستان‌شناس درباره ضرورت مطالعات باستان‌شناسی زیر آب در جزیره ابوموسی بیان کرد: ابتدا باید کل محوطه جزیره مورد مطالعه باستان شناسی انجام شود سپس در صورت وجود شواهد قانع‌کننده در فاز دوم به بررسی و مطالعات باستان شناسی زیر آب پرداخته شود.

اسماعیلی‌جلودار اظهار امیدواری کرد: مطالعات باستان شناسی خلیج فارس بخصوص در جزیره ابوموسی با حمایت جدی‌تر مسئولین در فازهای بعدی دنبال شود.

کد خبر 2191411

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha