۶ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۱۹

مداح اهل بیت(ع):

چهارپایه خوانی فراتر از یک هنر است

چهارپایه خوانی فراتر از یک هنر است

ری - خبرگزاری مهر: یک مداح اهل بیت(ع) گفت: چهارپایه خوانی فراتر از یک هنر است و بسیاری از آوازها و ترانه ها و شعارهای انقلابی ما در اوایل انقلاب نشات گرفته از نوحه های روز قبل چهارپایه خوانی بود.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر روز گذشته مراسم تکریم و تجلیل از مداحان و ذاکران اهل بیت آرمیده در شهر ری در  فرهنگسرای ولاء شهرری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حاج قاسم رضایی از مداحان برجسته اهل بیت درباره چهارپایه خوانی که سبک خاصی از مداحی است، با اشاره به برخی از نکات آن اظهار داشت: چهارپایه خوانی فراتر از یک هنر است و بسیاری از آوازها و ترانه ها و شعارهای انقلابی ما در اوایل انقلاب نشات گرفته از نوحه های روز قبل چهارپایه خوانی بود.

وی گفت: سبک چهارپایه خوانی به دلیل اینکه ریشه در اشک و سوز دارد و یک لحظه از خدا غفلت ندارد طوری است که هنرهای دیگر از این هنر آبروی خود را می گیرند.

این مداح اهل بیت(ع) درباره پیشینه و تاریخ چهارپایه خوانی عنوان کرد: چهارپایه خوانی از زمان آل بویه در ایران رایج شده و در عصر صفویه به اوج خود رسید و در عصر ما با وجود مداحانی مانند شاه حسین بهایی، علامه ذوالفقاری، زری باف، مصطفی میرخانی، ماشاالله چاووشی ادامه پیدا کرده است.

وی ادامه داد: مداحی می تواند عمومی باشد اما چهارپایه خوانی خصوصی است و مداح باید مخاطب شناس باشد و در سریعترین زمان ممکن افراد را به اوج و شور نهایی برساند و در کمترین زمان حرف اصلی را به هدف برساند، یک چهارپایه خوان باید جایگاه اجتماعی و از نظر روانی گرمی گفتار داشته باشد.

آب و گل شهر تهران با محبت اهل بیت(ع) آمیخته شده است

در ادامه این مراسم رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مداحان در مناسبتهای مذهبی با صدا و نوای زیبای خود شور و حال خاصی به شهر می دهند، گفت: در جای جای شهر تهران با توجه به وجود امامزادگان فراوان، نشان از محبت مردم این دیار به اهل بیت(ع) مشاهده می شود و وجود مسجد جامع تاریخی آن که در هر دوره از تاریخ، شبستانهایی به آن افزوده شده گویای این است که آب و گل شهر تهران با محبت اهل بیت(ع) آمیخته شده است.

احمد مسجد جامعی افزود: مردم این شهر در گذشته و امروز محبت خود به اهل بیت(ع) را با تاسیس تکایا و برپایی مجالس عزاداری و روضه خوانی اهل بیت(ع) و زیارت امام زادگان به نمایش گذاشته اند که نشان از روح دینی و مذهبی جمعی و فردی این مردم دارد.

در پایان این مراسم از ذاکرین اهل بیت(ع) ذوالفقاری، کهرمیان، چاووشی، شمشیری، محبت، زریباف، دربندی، سالک فر، گلپایگانی، گلریز، میرخانی تقدیر شد.

کد خبر 2278149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha