۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۹:۱۴

آشنایی کودکان با مکان های تاریخی استان مرکزی/مکان های تاریخی استان به فضاهای فرهنگی تبدیل می شود

آشنایی کودکان با مکان های تاریخی استان مرکزی/مکان های تاریخی استان به فضاهای فرهنگی تبدیل می شود

اراک-خبرگزاری مهر: چهارمین روز هفته میراث فرهنگی با عنوان روز کودک و میراث فرهنگی نامگذاری شده است، در این روز در راستای آشنایی کودکان به عنوان آینده سازان مملکت ویژه برنامه هایی از سوی این سازمان برای آشنایی این عزیزان با مکان های تاریخی از جمله موزه های استان اجرایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، میراث فرهنگی، به عنوان  پیشینه و گذشته هر ملت و هر قومی،  هویت اصلی مردمان آن جامعه را در آینده رقم می زند، ایجاد علاقه در بین نسل جدید نسبت به حفظ این میراث گران بها و انجام برنامه های فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ حفظ و حراست از هویت تاریخی و پیشینه فرهنگی جامعه مسئولیتی خطیر بر عهده مسئولان ذیربط است.

از 28 اردیبهشت ماه لغایت سوم خرداد ماه با عنوان هفته میراث فرهنگی نامگذاری شده است، هفته ای که بهترین فرصت برای آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با هویت تاریخی و پیشینه ی گذشته ی نیاکانشان است، در این هفته اجرای ویژه برنامه های مرتبط با حفظ میراث فرهنگی و آشنایی نسل جدید با مکان های تاریخی، آداب و رسوم و هویت فرهنگی از جمله برنامه هایی است که توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در استان مرکزی برگزار می شود.

همزمان با این روز کودکان مهد کودک فرزانگان شهر اراک از موزه تاریخی چهار فصل اراک بازدید و با این مکان، نوع پوشش گذشتگان، آداب و رسوم و زندگی گذشته ی نیاکانشان با قصه خوانی و اجرای نمایش آشنا شدند.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در حاشیه این بازدید ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: امروز با عنوان روز کودک و میراث فرهنگی یا روز کودک و موزه نامگذاری شده است و اولین هدف در این روز آشنایی کودکان از مراحل ابتدایی با گذشته و ارزش های تاریخی و فرهنگی جامعه شان می باشد.

رحمتی افزود: آشنایی کودکان در سنین پایین تر با مکان های تاریخی و هویت فرهنگیشان می تواند تاثیرگذاری خوبی در آینده ی آنها داشته باشد.

آشنایی کودکان با هویت فرهنگی توسط نمایش و قصه ماندگاری بیشتری دارد

وی ابراز کرد: اجرای برنامه های آموزشی در این رابطه با برگزاری نمایش و قصه خوانی ماندگاری بیشتری را در ذهن کودکان دارد و این ماندگاری می تواند تا سالیان سال ادامه داشته باشد.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: تعریف برنامه های اجرا شده در این روز توسط کودکان برای هم سن و سال هایشان یکی دیگر از عوامل جذب کودکان برای ورود به مکان ها و آشنایی آنها با پیشینه خود بشمار می رود.

 

رحمتی فرهنگ سازی برای آشنایی کودکان، نوجوانان و جوانان با پیشینه فرهنگی و تاریخیشان را عمده ترین اهداف هفته ی میراث فرهنگی بیان و عنوان کرد: انعقاد تفاهمنامه ای ما بین آموزش و پرورش و میراث فرهنگی استان در راستای تقویت اهداف مشترک این دو نهاد در زمینه ترویج فرهنگ میراث فرهنگی در بین دانش آموزان از جمله برنامه های آتی این سازمان بشمار می رود.

این مقام مسئول ادامه داد: در طول سال نیز دانش آموزان و دانشجویان می توانند به صورت نیم بها از موزه ها ی استان بازدید کنند و اجرای برنامه های فوق برنامه آنها نیز به راحتی با هماهنگی این سازمان در موزه ها برگزار می شود.

رحمتی گنجاندن درسی با عنوان معرفی تاریخ استان ها در کتب درسی را از جمله عوامل مناسب در راستای آشنایی بیشتر دانش آموزان با پیشینه تاریخیشان دانست و افزود: نواخته شدن زنگ گردشگری نیز از دیگر برنامه های اجرا شده توسط این سازمان در این زمینه تلقی می شود.

مکان های تاریخی استان به فضاهای فرهنگی تبدیل می شود

وی  با بیان اینکه مکان های تاریخی استان به فضاهای فرهنگی تبدیل می شود اضافه کرد: تبدیل مکان های تاریخی استان به فضاهای فرهنگی نیز از دیگر برنامه های در دست اقدام این سازمان در این زمینه بشمار می رود.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در پایان افتتاح نمایشگاه عکس و آثار تعزیه در موزه مفاخر را از دیگر برنامه های هفته میراث فرهنگی استان اعلام و ابراز کرد: در این هفته سعی شده است تا ضمن آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با هویت فرهنگی و تاریخیشان، با اجرای برنامه های خاص این هفته فرهنگ میراث فرهنگی نیز بیش از پیش در بین مردم ترویج داده شود.
 

کد خبر 2296463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha