۲۰ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۴۱

محیط زیست در هفته‌ای که گذشت؛

واگذاری آشوراده به گردشگری/ یورش دوباره خطوط گاز به قلب دنا

واگذاری آشوراده به گردشگری/ یورش دوباره خطوط گاز به قلب دنا

واگذاری آشوراده به گردشگری، یورش دوباره خطوط گاز به قلب دنا، انتقال کوشکی و دلبر به پارک پردیسان، وضعیت 140 پرونده زمین خواری، ضرورت تفکیک آب شرب وریشه کنی درختان دارآباد مهمترین اخبار محیط زیست بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در این هفته شاهد رویدادهای مختلفی بود که در ادامه برخی ازمهمترین آنها را مرور می کنیم.

احتمال 30 درصدی تکثیر یوز/ انتقال "کوشکی" و "دلبر" زیر نظر مشاوران

مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی هفته گذشته با اشاره به انتقال کوشکی و دلبر به پارک پردیسان گفت: انتقال یوزها با نظر مشاوران بین المللی انجام شده و در بهترین حالت موفقیت 30 درصدی در تولید یوز خواهند داشت.

هومن جوکار افزود: جایگاه نگهداری و تکثیر یوزپلنگ در پارک پردیسان به شکلی ساخته شده که بتوان تمام یوزهایی که مانند دلبر و کوشکی دچار حادثه می‌شوند به این مرکز انتقال داد.

وی با اشاره به انتقال دو یوزپلنگ نر و ماده‌ای که در دو جای جداگانه و به تنهایی نگهداری می‌شدند به مرکز نگهداری یوزپلنگ آسیایی در پارک پردیسان اظهار داشت: مراحل انتقال دلبر و کوشکی به این مرکز زیر نظر مشاوران بین‌المللی انجام شده و این مکان صرفا مکانی برای تکثیر نیست.

مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی به نصب دوربین‌های کنترل و نیروی انسانی کافی برای نگهداری و نظارت در این مرکز یادآور شد: چنانچه یوزپلنگ‌هایی که به این مکان منتقل می‌شوند قابلیت برگشت به طبیعت را داشته باشند این اقدام در مورد آنها انجام می‌شود و آنهایی که این قابلیت را نداشته باشند برای پروژ تکثیر یوز در اسارت استفاده می‌شوند.

مشاهده یک یوزپلنگ جدید در پایش سراسری یوز در کشور

در اولین روز از هفته جاری و همزمان با روز جهانی یوزپلنگ، مدیر انجمن یوزپلنگ ایرانی از مشاهده و ثبت یک یوزپلنگ جدید توسط دوربین‌های تله‌ای در استان یزد خبر داد.

مرتضی اسلامی با بیان این مطلب افزود: در ادامه فاز اول پروژه پایش سراسری یوزپلنگ در ایران، در روزهای پایانی این فاز در هر کدام از مناطق زیستگاه یوز تعدادی از دوربین‌های تله‌ای جهت رصد کلی گونه‌های هدف باقی گذاشته شد.

به گفته وی، اواخر آبانماه امسال، عکس­‌هایی از سوی اداره محیط زیست اردکان استان یزد منتشر شد که در این عکس­‌ها سه یوزپلنگ توسط دوربین های تله ای  عکسبرداری شده بودند.

مدیر انجمن یوزپلنگ ایرانی اظهار داشت: در ابتدا این سه فرد همان یوزهایی تشخیص داده شد که سال 1391 در فاز نخست پروژه پایش یوزپلنگ ثبت شده بودند، اما پس از بررسی دقیق خال­ ها و مقایسه عکس­های جدید با عکس­های قدیمی توسط کارشناسان انجمن یوزپلنگ ایرانی مشخص شد یک فرد از سه یوزپلنگ عکسبرداری شده، تا به حال در هیچ کدام از مناطق جلوی دوربین ­های تله ای ظاهر نشده است.

اسلامی تصریح کرد: بدین ترتیب یک یوز پلنگ نر جدید به تعداد یوزهای عکسبرداری شده در مناطق زیستگاه یوزپلنگ آسیایی اضافه شد.

دلبر و کوشکی

دیدار دلبر و کوشکی در یک نظر/ حالت تهاجمی بین یوزپلنگ ها وجود نداشت

در این روز مدیر پروژه ملی یوز پلنگ ایرانی از نخستین دیدار دلبر و کوشکی دو یوز پلنگی که هفته گذشته به پارک پردیسان منتقل شدند خبر داد.

هومن جوکار با بیان این مطلب افزود: دلبر و کوشکی دو یوز پلنگی که چهارشنبه شب هفته گذشته و به مرکز تکثیر و باز پروری پارک پردیسان منتقل شدند زیر نظر شان مک کویین مشاور بین المللی پروژه حفاظت از یوز برای نخستین بار با یکدیگر از نزدیک برخورد کردند.

به گفته وی، بر خلاف انتظار و تجربیاتی که مشاوران بین المللی از برخورد یوز هایی که مدتها تنها و به دور از طبیعت زندگی کرده اند در کشور های ایرلند و امارات، دلبر و کوشکی در اولین دیدار هیچ گونه واکنش تهاجمی نسبت به هم نشان ندادند.

مدیر پروژه ملی یوز پلنگ ایرانی تصریح کرد: البته مدت زمان این دیدار بسیار کوتاه بود و پس از آن هر یک از یوزها به فنس های جداگانه ای منتقل شدند.

جوکار در پاسخ به اینکه چه مدت طول می کشد که بتوان این دو یوز را در جای مشترکی نگهداری کرد اظهار داشت: از آنجایی که در اولین برخورد این دو یوز پلنگ رفتاری خلاف انتظار و غیر تهاجمی نسبت به یکدیگر داشتند نمی توان بر اساس دیگر تجربیات در این خصوص تصمیم گیری کرد چرا که تصور می شد حدود دو سه هفته زمان نیاز است تا در اولین برخورد نسبت به یکدیگر واکنش نشان ندهند که اینگونه نشد.

سازمان محیط زیست به گردشگری باخت/ زورمان به دولت نمی‌رسد

روز یکشنبه مشاور رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه این سازمان تمام تلاش خود را برای جلوگیری از واگذاری جزیره آشوراده کرد، گفت: در نهایت محیط زیست به گردشگری باخت و زور مسئولان محیط زیست به دولت نرسید.

دکتر اسماعیل کهرم  افزود: به هیچ عنوان صنعت گردشگری با حفاظت محیط زیست جور در نمی آید.

به اعتقاد وی، واگذاری مدیریت این منطقه برای توریسم به معنای ساخت هتل های ۲۰ طبقه، هجوم جمعیت و درخواست هایی مانند ساخت تله کابین، جت اسکی، افزایش آلودگی ها، افزایش سر و صدا، تجمع زباله ها و ورود پساب ها به تالاب و هجوم انواع ماشین ها و درخواست برای پارکینگ و... است.

کهرم با بیان اینکه با واگذاری میانکاله برای گردشگری از همین حالا باید این منطقه را شهری با جمعیتی معادل ۳ میلیون نفر تصور کرد، گفت: اطمینان دارم که در آینده نه چندان دور از محیط زیست این منطقه همانند آنچه که برای بسیاری از جزایر و مناطق بکر دنیا همچون جزایر قناری پیش آمده، باقی نمی ماند.

وی با اشاره به اظهارات زیست محیطی رئیس جمهور در سخنرانی های مختلف، اظهار داشت: اما متاسفانه با اینکه با توجه به اختصاص اولین مصوبه هیات دولت به نجات دریاچه ارومیه تصور می شد که رویکرد دولت یازدهم کاملا زیست محیطی است، در عمل مشاهده می شود که محیط زیست در این دولت نیز همچنان اولویت ندارد.

وی در پاسخ به اینکه متاسفانه مسئولان محیط زیست دقیقا همان توجیهاتی را که مسئولان این سازمان در دولت قبل برای واگذاری جزیره آشوراده به گردشگری ارائه می دادند، بیان می کنند، گفت: این مسئله که واگذاری جزیره آشوراده به گردشگری به معنای نابودی محیط زیست این منطقه است کاملا شفاف و روشن است و به هیچ وجه نمی توان آن را توجیه کرد. 

کهرم تصریح کرد: زمانی که دولت بر یک پروژه اصرار دارد مسئولان محیط زیست چاره ای به جز توجیه کردن ندارند.

آشوراده

آخرین وضعیت 140 پرونده زمین خواری/ گردشگری تنها در 10 درصد آشوراده

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به آخرین وضعیت 140 پرونده زمین خواری در کشور از رفع تصرف از 772 هکتار مناطق حفاظت شده ظرف 3 ماه گذشته خبر داد.

دکتر معصومه ابتکار در نشست خبری که روز یکشنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: زمین خواری در گیلان، مازندران، فارس و هرمزگان را در صدر دیگر استان‌های کشور عنوان کرد و افزود: قطعا روند زمین خواری در این استان‌ها ادامه‌دار خواهد بود اما سازمان محیط زیست به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهد اراضی تحت حفاظت این سازمان مورد تصرف سودجویان قرار گیرد.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان تهران 100 پرونده در خصوص تصرف زمین خواری وجود دارد، یادآور شد: البته هیچ اقدامی در خصوص این پرونده‌ها هنوز انجام نشده ولی در دستور کار قرار دارد. از دیگر استان‌ها درخواست کرده‌ایم که به صورت جدی برای مقابله با زمین خواری وارد عمل شوند و عملکرد خود را در ماه‌های آینده رسانه‌ای کنند.

افزایش ۳۰درصدی اعتبار سازمان محیط زیست

دراین روز رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در اعتبارات سال ۹۴ برای سازمان محیط زیست افزایش حدود ۳۰درصدی در نظرگرفته شده گفت: با این حساب مجموع اعتبارات این سازمان در سال آینده حدود ۴۰۰میلیارد تومان است

 ابتکار  با بیان این مطلب افزود: پشتوانه محیط زیست همواره قانون است و بزرگترین عامل تخریب در این حوزه بی قانونی است لذا رویکرد بسیار خوب دولت یازدهم به قوانین زیست محیطی برای سازمان محیط زیست تبعات بسیار خوبی به همراه دارد.

به گفته وی بر این اساس علی رغم تحولات و اتفاقاتی که در قیمت نفت رخ داده اعتبارات سازمان محیط زیست در سال ۹۴ جهش قابل توجهی دارد به نحوی که در بخش تملک و دارایی و هزینه ای اعتبارات ملی بودجه ای معادل ۲۳۲ میلیارد تومان و در بخش استانی نیز ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای محیط زیست در مجموع ۴۰۰ میلیارد تومان در این بخش در نظر گرفته شده است.

ابتکار با بیان اینکه امیدواریم اعتبارات تعیین شده اختصاص یابند اظهار داشت: در حقیقت در بخش اعتبارات تملک دارایی بودجه سازمان محیط زیست ۳۰ درصد افزایش و در بخش اعتبارات هزینه ای ۱۵ درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: همچنین برای سال ۹۴ با توجه به رویکرد و توجه ویژه دولت به بحث مقابله با گرد و غبار و براساس طرح ملی مقابله با گرد و غبار که در حاضر برای بحث استان ها تکمیل شده و با همکاری سازمان جنگل ها وارد فاز اجرایی می شود اعتبار خوبی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: موضوع دیگری که بودجه سال ۹۴ در نظر گرفته شده حفاظت از تالاب ها و به طور ویژه تالاب های استان فارس تالاب انزلی دریاچه هامون و دریاچه ارومیه است که برای احیای آنها مانند سال گذشته ۵۵ میلیارد تومان اعتبار در سال ۹۴ نیز در نظر گرفته شده است.

زمین خواری

یورش مجدد خطوط انتقال گاز به قلب دنا/جریمه ها فرمالیته بود

روز دوشنبه اعلام شد یورش مجددخطوط گازبه منطقه حفاظت شده دناوقطع تعداد زیادی از درختان درحالی پس ازپنچ سال براثر مماشات سازمان محیط زیست دوباره آغاز شده که وزارت نفت در دوره قبل به خاطر این اقدام یک میلیاردتومان جریمه شد.

 از زمانی که پیمانکاران شرکت نفت به منظور انتقال خط لوله گاز بندر عسلویه به شمال و شمال غرب کشور در مناطق جنگلی غرب منطقه حفاظت شده دنا  اقدام به نابودی حدود 15 هزار اصله درخت بلوط کردند، 5 سال می گذرد.

 رئیس وقت سازمان محیط زیست در جلسه هیات دولت در آن زمان ضمن اعتراض نسبت به تخریب جنگل دنا، تعقیب قضایی متخلفان، ضبط و توقیف تجهیزات راهسازی و ماشین آلات آنها و متوقف کردن ادامه عملیات خطوط انتقال گاز در آن حوزه را خواستار شد و معاونت انسانی سازمان محیط زیست نیز در خصوص اعمال جرایم یک میلیارد تومانی وزارت نفت به خاطر این اقدام خبرهایی را منتشر کرد.

اما حالا آن طور که مدیر کانون سبز فارس می گوید: با وجود تمام اتفاقات تلخ گذشته و با اینکه سازمان محیط زیست وقت از توقف تمام عملیات های انتقال خطوط گاز در آن ناحیه خبر داده بود دوباره ماشین آلات و تجهیزات راهسازی در آن منطقه مشغول عملیات لوله گذاری هستند.

به گفته بهمن ایزدی، پیمانکار شرکت نفت از جنوب شرق روستای قره، واقع در مرز استان های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد تا روستای سیندنمک و در ادامه تا رویشگاه جنگلی دشت تلخ آب درست از همان مسیری که احداث جاده انتقال خطوط گاز ممنوع اعلام شده بود با تعریض این جاده و ایجاد ترانشه هایی با ارتفاع حدود 50 متر باز هم تخریب بخش هایی از این مناطق جنگلی را آغاز کرده اند.

آنطور که ایزدی می گوید:  طی چند ماه گذشته محیط زیست کهگیلویه و بویر احمد بارها سعی کرده که از انتقال خطوط گاز در این منطقه ممانعت به عمل آورد اما با دخالت های سازمان مرکزی حفاظت محیط زیست و با توجه به شواهد موجود، مجددا تخریب جنگل های بلوط دنا با  تکمیل این جاده  و عملیات لوله گذاری آغاز شده است.

از سوی دیگر رئیس سازمان محیط زیست با اظهار بی اطلاعی از این ماجرا می گوید: هر گونه گزارش و مستنداتی که در این خصوص و آغاز مجدد جاده کشی در منطقه حفاظت شده دنا وجود دارد در اختیار سازمان محیط زیست قرار گیرد تا با آن برخورد جدی شود.

ضرورت تفکیک آب شرب از غیر شرب/ وجود نیترات در منابع زیرزمینی قطعی است

روز سه شنبه مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه بالا بودن میزان نیترات در برخی آبهای زیر زمینی پایتخت قطعی است گفت: تفکیک آب شرب از آب غیر شرب مانند تمام کشورهای دنیا برای افزایش سلامت آب ضروری است.

دکتر محمد هادی حیدرزاده با بیان این مطلب افزود: از اینکه میزان نیترات در برخی منابع آب زیرزمینی تهران بالاتر از استاندارد است هیچ شکی نیست و این موضوع بارها از سوی دستگاه های مختلف اعلام شده است.

به گفته وی اما به هر حال متولی بحث سلامت آب وزارت بهداشت است و زمانی که وزیر بهداشت اعلام می کند که آب شرب تهران آلوده نیست حتما دلایل کافی برای آن دارد.

حیدرزاده اظهار داشت: بین کمیت آب و افزایش کدورت و غلظت آلاینده های آب ارتباط وجود دارد و زمانی که آب پشت سدها کاهش می یابد قطعا میزان آلاینده ها افزایش خواهد داشت.

مدیر کل محیط زیست استان تهران تصریح کرد: به عنوان مثال در حال حاضر بر اثر بارش های اخیر میزان BOD و COD آب نسبت به مرداد ماه بسیار بهتر شده است بنابراین کم شدن آب پشت سدها در افزایش آلودگی آب نقش دارد.

قطع درختان در شوش و دزفول

 در صورت نداشتن مجوز شهرداری

در این روز رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با اشاره به ریشه کنی 180 اصله درخت در دارآباد، گفت: چنانچه این اقدام بدون مجوز شهرداری بوده باشد و مستندات کافی تا فردا ارائه نشود محیط زیست آن را پیگیری قضایی می کند.

محمد حسین بازگیر افزود: در پی وصول اخباری مبنی بر ریشه کن شدن حدود 90 اصله درخت 20 ساله آیلانتوس و 90 اصله درخت بلوط کارشناسان محیط زیست شهر تهران صبح امروز از این منطقه بازدید کردند.

رئیس محیط زیست شهر تهران اظهار داشت: مالک این مجموعه اقدام خود را با مجوز شهرداری قانونی دانسته و قرار است مستندات و گزارش هایی مبنی بر داشتن مجوز از سوی شهرداری و همچنین جا به جا کردن درختان به محل دیگری در همان قطعه زمین تا صبح فردا ارائه دهد.

بازگیر تاکید کرد: چنانچه این مستندات ثابت نکند که این اقدام با مجوز شهرداری بوده همچنین مشخص شود که  قطع درختان و نه جا به جایی آنها صورت گرفته محیط زیست این مسئله را از لحاظ قضایی پیگیری خواهد کرد.

وی افزود: همچنین در این منطقه تعداد زیادی درختچه شمشاد و ارغوان وجود داشته که به گفته مالک مجموعه این درختچه ها نیز به بوستانی در نزدیکی آن منطقه منتقل شده اند.

قطع یک درخت هم ممنوع/ نقشه ساختمان‌ها را تغییر دهید

روز چهارشنبه رییس سازمان پارک ها و فضای سبز شهردای تهران با بیان اینکه قطع حتی یک درخت در پایتخت ممنوع است گفت: به جای قطع درختان نقشه ساختمان ها را تغییر دهند.

علی محمد مختاری با بیان این مطلب افزود: بر اساس لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز، تخریب فضای سبز شهری و یا قطع درختان به طور جدی از طریق مراجع ذیصلاح پیگیری و با متخلفان برخورد قانونی و شدید می شود.

به گفته وی هیچکس مجاز به قطع حتی یک درخت در فضای سبز شهری نیست و چنانچه درختی در محل احداث بنایی قرار بگیرد بایستی در کمیسیون های مربوطه و بر اساس این قانون بررسی شود ولی در نهایت سعی می شود که با توجه به شرایط پایتخت حتی الامکان از قطع حتی یک درخت در پایتخت جلوگیری شود.

رئیس سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تهران با بیان اینکه چنانچه درختی در محل احداث بنایی واقع شده باشد در ابتدا بایستی با تغییر نقشه آن بنا، درخت را حفظ کرد، اظهار داشت: اما اگر در نهایت امکان تغییر نقشه وجود نداشت، درخت باید در همان حوالی و در محل همان پلاک ثبتی بازکاشت شود.

کد خبر 2441373

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha