۲۶ فروردین ۱۳۹۴، ۱۲:۰۲

ایران؛ چالش «رند پل» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

ایران؛ چالش «رند پل» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

مذاکرات هسته ای با ایران همچنان از چالش برانگیزترین سؤالات پیش روی نامزدهای پست ریاست جمهوری آمریکا است تا آنجا که سناتور «رند پل» را در پاسخ به خبرنگاران سردرگم کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بلومبرگ، سناتور رند پل، نامزد جمهوری خواه پست ریاست جمهوری آمریکا، همواره نظراتی متعادل تر از دیگر هم حزبی های خود درباره مسائل مرتبط با سیاست خارجی داشته است. وی که مخالف سرسخت دخالت نظامی آمریکا در دیگر کشورهای جهان است، تنها سناتور جمهوری خواهی بود که در سال ۲۰۱۲ به لایحه تشدید تحریم ها علیه ایران رای منفی داده و از کنگره خواست تا مردم آمریکا را به جنگ ناخواسته دیگری هدایت نکند.

اکنون با توجه به پیش قدم شدن پل برای ورود به عرصه رقابت های ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ و نزدیک شدن به زمان پایانی مذاکرات هسته ای با ایران، دیدگاه این سناتور جوان آمریکایی نسبت به سیاست خارجی آمریکا مجددا در مرکز توجه قرار گرفته است. به ویژه آنکه « بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، چندی پیش ادعا کرد: توافق هسته ای با ایران مستلزم تعهد این کشور در به رسمیت شناختن حق حاکمیت اسرائیل است.

در پی اظهارات نتانیاهو، خبرگزاری هایی مثل فاکس نیوز در پی آن بوده اند تا از نظر مساعد نامزدهای جمهوری خواه پست ریاست جمهوری آمریکا نسبت به سخنان وی اطمینان حاصل کنند. سناتور «مارکو روبیو» رقیب هم حزبی رند پل، پاسخ صریحی نسبت به ادعای نتانیاهو داشت و حق را به وی داد. اما به نظر می آید که رند پل در اعلام موضع خود مردد است چرا که وی در مصاحبه ای که هفته گذشته با خبرگزاری فاکس نیوز داشت به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از سوی ایران را به عنوان شرط لازم  برای به نتیجه رسیدن توافق هسته ای اعلام کرد حال آنکه این هفته وی در مصاحبه کوتاهی که با خبرگزاری بلومبرگ داشت از موضع سابق خود عقب نشینی کرده و به مراتب محتاطانه تر صحبت کرد.

 وی در این باره گفت: ما از همه کشورهای خاورمیانه توقع داریم که دولت تل آویو را به رسمیت بشناسند و یا حتی الامکان از اعمال خشونت نسبت به دیگر کشورهای منطقه بپرهیزند. این هدف همیشگی ما بوده است اما مطمئن نیستم که در مورد توافق هسته ای با ایران کارآمد باشد و مذاکره را با شکست مواجه نکند.

رند پل در ادامه گفت: من همچنان به تقویت مذاکرات هسته ای و دوری جستن از جنگ تاکید دارم.

جالب است که سناتور «جان مک کین» هم تا حدودی مشابه رند پل فکر می کند. وی که همواره موافق به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی از سوی ایران بوده است در این برهه از زمان آن را نامرتبط با مذاکرات هسته ای دانسته و اعلام کرد: نمی گویم که به رسمیت شناختن دولت تل آویو پیش فرض مذاکرات هسته ای است، اما تاکید می کنم که به هر حال موضوع مهمی است.     

کد خبر 2534753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha