۱۳ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۱۴

گزارشی از فعالیتهای اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت در سال جاری

گزارشی از فعالیتهای اتحادیه تشکلهای قرآن و عترت در سال جاری

اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در ۴ ماهه نخست سال ۹۴ را می‌توان در بخش‌های فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی، فعالیت‌های ستادی و فعالیت‌های رسانه‌ای و ارتباطی رسانه‌ها و امور ارتباطی ذکر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در راستای پیگیری اهداف و رسالت خود در خدمت به مؤسسات مردم‌نهاد قرآنی در سال ۹۴، اقدام به برگزاری طرح‌ها و برنامه‌های مختلف در جهت ترویج فرهنگ انس با قرآن در میان توده مردم نموده است. بر اساس این گزارش فعالیت‌های اتحادیه در ۴ ماهه نخست سال ۹۴ را می‌توان در بخش‌های: ۱- فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی، ۲- فعالیت‌های ستادی و ۳- فعالیت‌های رسانه‌ای و ارتباطی رسانه‌ها و امور ارتباطی ذکر کرد.

الف) فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی:

با توجه به اهمیت و جایگاه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی در ترویج و نشر فرهنگ اسلامی، اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با برگزاری دوره‌ها و فعالیت‌های متعددی در راستای خدمت به مؤسسات مردم‌نهاد قرآنی، گام برداشت:

مهم‌ترین فعالیت‌های انجام‌شده در این راستا، عبارتنداز:

برگزاری طرح اولوالالباب: طرح ملی تربیت مربی تدبر در قرآن کریم (اولوالالباب) با مشارکت موسسه تدبر در قرآن و سیره و بیش از ۱۰ موسسه قرآنی در سراسر کشور، به‌منظور افزایش عدالت آموزشی هم‌اکنون و در تابستان سال جاری در حال برگزاری است.

برگزاری طرح رحله: این طرح در قالب حفظ ۴ جزء قرآن کریم در تابستان سال جاری و به مدت ۲ ماه، هم‌اکنون در ۳۵ موسسه از سراسر کشور در حال برگزاری است، طرح ملی رحله با مشارکت موسسه بیت الاحزان حضرت زهرا (س) طراحی‌شده است.

برگزاری نخستین دوره مدیریت فعالیت‌های قرآنی کشور: با توجه به لزوم ارتقای سطح علوم مدیریتی مؤسسات قرآنی، دوره‌های آموزش مدیریت فعالیت‌های قرآنی کشور در سطح استان‌های سراسر کشور برگزار می‌شود.

دوره آموزش مدیریت فعالیت‌های قرآنی کشور از ابتدای تابستان در استان‌های یزد، البرز و تهران برگزارشده و تا پایان شهریورماه در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

برگزاری طرح ملی تقرب (آموزش غیرحضوری تدبر در قرآن کریم) : طرح ملی تدبر در قرآن و سیره با محوریت جزء ۳۰ قرآن کریم که به همت اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و با همکاری موسسه تدبر در قرآن و سیره، برای نخستین بار از طریق ارسال پیامک (به شماره ۳۰۰۰۵۹۱۵) و یا تکمیل فرم در سایت www.etghan.ir برگزار خواهد شد.

ثبت‌نام این طرح ملی از ۳۰ تیرماه ماه آغازشده و تا پایان مردادماه ادامه دارد.

اعطای تسهیلات بانکی به مؤسسات عضو: در راستای اعطای تسهیلات ویژه و حمایت‌های مالی، اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت اقدام به عقد قرارداد با بانک رسالت نموده و پس از تأیید مدارک و طی روند پرداخت وام از این طریق به مؤسسات عضو تا سقف ۱۵ میلیون تومان و فعالان قرآنی مؤسسات عضو نیز تا سقف ۷.۵ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با بازپرداخت ۲ درصد اعطا می‌نماید.

تشکیل اتحادیه‌های استانی: افتتاح اتحادیه‌های استانی تشکل‌های قرآن و عترت در استان‌های فارس، قزوین، اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، بوشهر، مازندران، سمنان، کردستان و کرمانشاه و هرمزگان در جهت سامان‌دهی امور مؤسسات در استان‌ها نیز ازجمله خدمات اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور به مؤسسات است.

برگزاری جلسات هیئت‌مدیره: ۴ جلسه هیئت‌مدیره اتحادیه به‌صورت ماهیانه از ابتدای سال ۹۴ با حضور اکثریت اعضاء در محل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور برگزار شد.

عضویت ۳۵ موسسه جدید در اتحادیه در سال جاری: با توجه به برگزاری ۴ جلسه هیئت‌مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت و رسیدگی به درخواست‌های عضویت مؤسسات، عضویت ۳۵ موسسه در سال ۹۳، به تصویب رسید.

برگزاری یازدهمین مجمع عمومی مؤسسات قرآنی کشور: یازدهمین مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور ۲۱ خردادماه سال جاری با حضور ۳۰۰ نماینده از مؤسسات قرآنی سراسر کشور، جهت انتخاب هیئت‌مدیره جدید اتحادیه برگزار شد و در پایان هیئت‌مدیره سابق به مدت یک سال در سمت خود ابقا شدند.

راه‌اندازی کرسی نظریه‌پردازی فعالیت‌های قرآنی کشور: با توجه به مطالبه مقام معظم رهبری و با توجه به‌ضرورت بازنگری در چگونگی آموزش‌ها و فعالیت‌های قرآنی کشور، سلسله نشست‌های کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد فعالیت‌های قرانی کشور باهدف نظریه‌پردازی و نقد و بررسی شیوه‌های آموزشی و فعالیت‌های مختلف قرآنی، از اردیبهشت‌ماه سال ۹۴ با حضور کارشناسان قرآنی در اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، راه‌اندازی شد.

گفتنی است، ۲ نشست تخصصی با محوریت کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد فعالیت‌های قرآن کریم در حاشیه برگزاری بخش نهادها و مؤسسات بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

راه‌اندازی خانه ایده‌های قرآنی: با نظر به افزایش روزمره تمایل جامعه به آموزه‌های قرآنی و فعالیت‌ها و برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، ترویجی و سبک زندگی قرآنی در کشور، ایجاد زمینه جمع‌آوری، پایش و کارشناسی ایده‌ها و طرح‌های قرآنی در کشور و حمایت از طرح‌های مهم و ناب ملی، یکی از مهم‌ترین خلأهای موجود به شمار می‌رود، اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در این راستا و باهدف حمایت از طرح‌های مؤسسات، کیفیت‌بخشی به فعالیت‌ها و بهره‌مندی همه فعالان و مؤسسات از ایده‌ها و راهکارهای موفق مؤسسات قرآنی اقدام به راه‌اندازی خانه ایده‌های قرآنی در کشور کرد.

تولید نرم‌افزارهای اندرویدی: اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در راستای ترویج فرهنگ قرآن و عترت در فضای مجازی و بهره‌وری از امکانات به‌روز و کارآمد در جهت رشد فعالیت‌های قرآنی، اقدام به تولید سه نرم‌افزار اطلس جامع مؤسسات قرآنی (اطلاعات مؤسسات قرآنی سراسر کشور)، گنجینه نور (ویژه حفظ ۳۱۳ پیام قرآنی) و نرم‌افزار حیات طیبه (سبک زندگی در سایه رهنمودهای صحیفه سجادیه) نموده است.

واریز بودجه حمایتی به مؤسسات: با توجه به واریز بودجه فعالیت‌های قرآنی از سوی شورای توسعه فرنگ قرآنی و با توجه به عضویت ۵۰۰ موسسه قرآنی در اتحادیه، سهم هر موسسه قرآن و عترت ۲۴ میلیارد ریال در نظر گرفته شد.

برگزاری همایش مدیران مؤسسات قرآنی استان تهران در حاشیه برگزاری نمایشگاه بیست و سوم قرآن کریم

برگزاری مجمع عمومی مؤسسات استان تهران در اردیبهشت‌ماه سال جاری با حضور مدیران مؤسسات استان تهران

پرداخت کمک‌ هزینه تجهیز مؤسسات: اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در سال ۹۴ اقدام به دریافت لیستی از مؤسسات مبنی بر کمبود تجهیزات اداری، آموزشی نمود که در همین راستا مبالغی به ۱۰۰ موسسه تجهیز نشده اعطا شد.

دریافت طرح و برنامه‌های مؤسسات: اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور برای تعیین طرح مناسب ملی در حوزه‌های مختلف در سال ۹۴ و پرداخت اعتبارات به مؤسسات، فراخوان ارسال طرح‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و ترویجی، سبک زندگی قرآنی و اشتغال و کارآفرینی قرآنی به مؤسسات قرآنی سراسر کشور ارسال نمود که مؤسسات قرآنی ضمن مطالعه و تکمیل این کار برگ‌ها، در گردآوری ایده‌های نوین قرآنی با اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت مشارکت نمودند.

شایان‌ذکر است، این طرح‌ها پس از بررسی توسط معاونت ارزیابی و نظارت بر طرح‌های اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت و طی دیگر مراحل، به مرحله اجرا خواهد رسید.

ب) فعالیت‌های ستادی: اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در راستای تعامل و همکاری با دیگر نهادها و به سرانجام رساندن رسالت خود در ارائه خدمات به مؤسسات مردم‌نهاد قرآنی، چندین طرح ویژه را با همکاری دیگر نهادها برگزار نمود.

نمونه‌ای از این فعالیت‌ها:

مدیریت بخش نهادها و مؤسسات بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم: در بیست و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، که در ایام ماه مبارک رمضان و در باغ‌موزه دفاع مقدس تهران برگزار شد، اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، مدیریت بخش نهادها و مؤسسات این نمایشگاه را بر عهده داشت.

دیدار هفتگی با خانواده شهدای قرآنی: در راستای دیدار با خانواده معظم و معزز شهدای جامعه قرآنی، نماینده اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت، به نمایندگی از مؤسسات سراسر کشور، عصر چهارشنبه هر هفته در منزل یکی از خانواده‌های شهدای قرآنی کشور حضور می‌یابند.

حضور فعال در جلسات کمیسیون  تبلیغ و ترویج شورای توسعه فرهنگ قرآنی: نمایندگان اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور به نمایندگی از مؤسسات مردم‌نهاد قرآنی سراسر کشور در جلسات کمیسیون تبلیغ و ترویج شورای توسعه فرهنگ قرآنی حضور یافته و مسائل و دغدغه‌های مؤسسات  ازجمله بیمه فعالان قرآنی را با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر متولیان امور قرآنی مطرح می‌کنند.

برگزاری جلسات کمیسیون تدوین برنامه‌های آموزش عمومی قرآن کریم: اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور توسط کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم به‌عنوان مجری جلسات کمیته تدوین برنامه‌های آموزش عمومی قرآن کریم انتخاب‌شده و از ابتدای تیرماه ۹۴ بیش از ۵ جلسه در این خصوص در محل این اتحادیه با حضور نمایندگان دیگر سازمان‌ها و نهادها برگزار شد.

حمایت از برگزاری دوره‌های قرآنی در مناطق محروم:

اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با حمایت از نهادهای مختلف، در برپایی دوره‌های مختلف قرآنی به‌ویژه در مناطق محروم و همچنین مرزی کشور، مشارکت داشته است ازجمله در برگزاری اردوهای جهادی قرآنی و مشارکت با سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ.

مشارکت در طرح قرآنی ۱۴۴۹: طرح قرآنی ۱۴۴۹ که همه‌ساله با محوریت حفظ یکی از سوره‌های قرآن کریم به همت سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌گردد، در سال ۹۴ با محوریت حفظ سوره مبارکه یس و با حضور مؤسسات قرآنی سراسر کشور به مدت سه ماه هم‌اکنون در حال برگزاری است، اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در دریافت اطلاعات شرکت‌کنندگان در این مسابقه و معرفی مؤسسات به صداوسیما مشارکت نمود.

ج) فعالیت‌های رسانه‌ای و ارتباطی:

 اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در راستای افزایش تعامل با رسانه‌ها و نیز معرفی فعالیت‌های مؤسسات به دستگاه‌ها و نهادها، اقداماتی را در زمینه‌های اطلاع‌رسانی و روابط عمومی انجام داده است. در این راستا، می‌توان به

نخستین جشنواره رسانه‌های مکتوب و دیجیتال کشور: در راستای ارزیابی فعالیت‌های قرآنی کشور در حوزه رسانه‌های مکتوب و دیجیتال، شناسایی استعدادها و ظرفیت‌های فعالان و مؤسسات قرآنی کشور به‌خصوص مناطق محروم و همچنین در راستای حمایت از فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی، اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور از اردیبهشت‌ماه ۹۴ اقدام به برگزاری نخستین جشنواره قرآنی اتقان نمود، ازجمله محورهای این جشنواره می‌توان به صفحات شخصی اینترنتی، همچنین نرم‌افزارهای قرآنی اعم از آموزشی، تبلیغی و ترویجی شامل نرم‌افزارهای آموزشی تولیدشده توسط مؤسسات قرانی، نرم‌افزارهای تلفن همراه قرآنی کشور و سایر نرم‌افزارهای با محتوای قرآنی اشاره کرد.

امیدواریم که اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در اطلاع‌رسانی و شناساندن ظرفیت‌های مردمی و بخش خصوصی و ارائه نقشی ماندگار در فرهنگ کشور در سال ۹۳ و نیز هم‌افزایی عزم ملی در یکایک صحنه‌های فرهنگی کشور مفید واقع‌شده باشد.

کد خبر 2874160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha