۱۰ بهمن ۱۳۹۴، ۱۵:۲۶

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران مطرح کرد:

ساماندهی رود دره‌ها/اجرای ۵۰۰کیلومتر طرح جمع آوری آب‌های سطحی

ساماندهی رود دره‌ها/اجرای ۵۰۰کیلومتر طرح جمع آوری آب‌های سطحی

يكي از مهمترين اقدامات زيست محيطي شهرداري تهران در راستاي تحقق سياست‌هاي ابلاغي محيط زيست از سوي مقام معظم رهبري، توجه به روددره‌ها و تبديل آن به فضايي تفرجگاهي و در عين حال مقاوم است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، معاون فني و عمراني شهرداري تهران با اشاره به توجه جدي به مسائل ذكر شده در سياست‌هاي كلي محيط زيست كه از سوي رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، گفت: سياست‌هاي ابلاغي كه به تصويب مجمع تشخيص مصلحت نظام رسيده بود و توسط رهبر فرزانه انقلاب ابلاغ شد، زمينه پيگيري محيط زيست در ابعاد مختلف را فراهم مي‌كند و از جمله به موضوعاتي كه در كميته‌هاي ذيل اين سياست‌ها پرداخته شد، موضوع محيط زيست شهري بود كه حائز اهميت بسيار زيادي است.

عليرضا جاويد با اشاره به اينكه پروژه‌هاي عمراني شهر تهران هم با توجه به راهبردهاي طرح‌هاي جامع، تفصيلي و طرح‌هاي توسعه شهري، به اجرا درآمده است گفت: در اين طرح‌ها راهبردهاي خوبي براي بهبود و ارتقاء كيفيت زندگي شهروندان با رعايت پارامترهاي زيست محيطي در نظر از جمله اجراي طرح‌هاي بهسازي و ساماندهي رود دره‌ها. در نظر گرفته شده است.

به گفته وي هفت رود دره اصلي تهران كه عبارتند از روددره‌هاي وردآورد، كن، فرحزاد، دركه، گلابدره، دربند و دارآباد استخوانبدي طرح جامع تهران بوده و اقدامات گسترده‌اي براي حفظ، احيا و ساماندهي آنها در شهر تهران صورت گرفته است.

طرح‌هاي بهسازي و ساماندهي در حاشيه روددره‌ها طي سالهاي گذشته صورت گرفته است كه جاويد با اشاره به آنها افزود: در روددره فرحزاد، با تملك املاك معارض و اجراي طرح بهسازي رود دره و حاشيه آن، در سالهاي آتي، يك بوستان بزرگ تفرجگاهي به بهره‌برداري خواهد رسيد و در اختيار شهروندان قرار خواهد گرفت.

اقدامات گسترده ساماندهي و بهسازي در روددره ها طي سالهاي گذشته از نظر معاون فني و عمراني گامي مهم در راستاي حفظ اين شريان‌هاي حياتي شهر تهران بوده‌است. اجراي طرح ساماندهي و بهسازي رود دره كن كه منجر به احداث بوستان بزرگ جوانمردان شد يا احداث بوستان نهج البلاغه نيز از ساماندهي و بهسازي رود دره فرحزاد حاصل شده است و هم اكنون دراختيار شهروندان است.

جاويد به احداث بوستان ساسان در دره ولنجك اشاره كرد و افزود: ساماندهي و بهسازي رود دره ولنجك نيز منجر به احداث بوستان ساسان در منطقه يك شد و همچنين بوستان ساحلي دارآباد از اجراي طرح ساماندهي و بهسازي روددره دار آباد در منطقه ۱ حاصل شد.

معاون فني و عمراني اين اقدمات را گامي در جهت كاهش ناهنجاري هاي زيست محيطي دانست و افزود: مجموعه اين پروژه‌ها حاشيه روددره‌ها را كه پيش از اين محل تجمع زباله‌، نخاله و ناهنجاري‌هاي زيست محيطي و اجتماعي بود، تبديل به محيط هاي تفرجگاهي و بوستان‌هاي تفريحي كرده است كه مورد استفاده خانواده‌ها و شهروندان قرار گرفته است.

توجه به رويكردهاي زيست محيطي طي سالهاي گذشته نيز از جمله مواردي بود كه عليرضا جاويد آنرا يادآور شد. به گفته وي در حوزه بهبود كيفيت احداث و بهره‌برداري از بزرگراه‌ها هم در سالهاي اخير در شهر تهران، اقدامات خوبي صورت گرفته است. از آن جمله احداث بزرگراه يادگار از خيابان آزادي تا پادگان جي است كه با بردن خودروها به زير سطح پايتخت شاهد كاهش آلايندگي هاي زيست محيطي و صوتي در اين منطقه هستيم كه اين رويكردي مناسب در ساخت بزرگراه‌هاست.

بخش ديگري از اقداماتي كه شهردراي تهران در دست اجرا دارد ايمن سازي شهر، در مقابل آسيب‌هاي ناشي از سيل و سيلاب‌هاي احتمالي است. جاويد در اين باره گفت كه با اجراي طرح جمع‌آوري شبكه آبهاي سطحي كه تاكنون حدود ۵۰۰ كيلومتر از اين طرح به بهره‌برداري رسيده، توسط شركت خاكريز آب تهران به اجرا درآمده است. در سالهاي اخير نيز به قوت مضاعفي دنبال شده است و در آينده نياز است كه پيگيري جدي‌تري صورت گيرد.

همچنين در بخش شاخص‌هاي زيست محيطي كه اجراي طرح فاضلاب شهر تهران كه همكاران وزارت نيرو و شركت فاضلاب مشغول به فعاليت در اين بخش هستند، مورد حمايت و پشتيباني معاونت فني وعمراني شهرداري  و ساير واحدهاي تابعه و مناطق ۲۲ گانه است كه توانسته سرعت و  كيفيت اجراي شبكه فاضلاب شهري تهران را در پايتخت ارتقاء دهد و انشاء الله پس از بهره‌برداري از شبكه فاضلاب شهر تهران به طور محسوس شاخص‌هاي زيست محيطي شهر تهران ارتقاء پيدا خواهد كرد. در حوزه مديريت پسماند و استفاده از پسماند در زمينه بازيافت و بازچرخاني، معاونت خدمات شهري، در سالهاي گذشته اقدامات خوبي انجام داده است كه قابل توجه بوده است.

در قانون توزيع عادلانه آب در شهرها رفع معارضان موجود در شبكه انتقال آب به عهده وزارت نيرو است. اما طبيعتا شهرداري تهران در سالهاي گذشته تلاش بسياري در اين زمينه انجام داده و كمك‌هاي بسياري نيز در اختيار اين وزارتخانه گذارده است. اما يكي از مهمترين اقدامات شهرداري تهران به تراز شمالي پايتخت مربوط است. شهرداري تهران طي سالهاي گذشته با قاطعيت از ساخت و سازهاي غير مجاز در اين مناطق جلوگيري كرده‌است و توانسته‌است عرصه‌هاي كوهساران شمالي شهر تهران را حفظ كند و خوشبختانه با تدبير رهبر فرزانه و دستوري كه ايشان صادر فرمودند، بوستان ياس فاطمي را در فروردين ماه سال ۹۴ به بهره‌برداري برساند كه وسعت آن در حدود ۸۰۰ هكتار است.

مسلما اين اقدام در راستاي ارتقاء سرانه فضاي سبز شهر تهران تاثير بسياري داشته و اين سياست را شهرداري تهران طي سالهاي آينده با قاطعيت دنبال خواهد كرد. همانطور كه در يك دهه گذشته آمار كميت و كيفيت بوستان‌ها و فضاي سبز شهر تهران از رشد چشمگيري برخوردار بوده از جمله احداث بوستان ولايت كه با انتقال پادگان قلعه مرغي به خارج از شهر تهران، احداث بوستان ياس فاطمي كه در اختيار مجموعه نظامي و انتظامي بوده، احداث بوستان جوانمردان و احداث بوستان نهج البلاغه و توسعه فضاي سبز و بوستان‌هاي محلي كه به افزايش كيفيت زيست شهري منجر شده‌است.

کد خبر 3037422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha