۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۴۴

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ عنوان کرد:

حسنین هیکل؛ اسطوره‌ای اخلاق‌مدار در سیاست، فرهنگ و اندیشه

حسنین هیکل؛ اسطوره‌ای اخلاق‌مدار در سیاست، فرهنگ و اندیشه

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ در دانشگاه علامه طباطبایی بزرگداشت هیكل را گام عملی ایران در توسعه روابط فرهنگی با جهان عرب دانست و گفت: هیكل، اسطوره‌ای متعهد و اخلاق‌مدار است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدحسین هاشمی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگ طی سخنانی، در آیین افتتاحیه نشست علمی «بررسی اندیشه‌‌‌های حسنین هیکل، اندیشمند فقید معاصر مصر» در خصوص تعاملات فرهنگی و تاریخی ایران و جهان عرب كه صبح امروز، ۲۲ اردیبهشت‌ماه در محل دانشگاه علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، با تأكید بر ضرورت برگزاری گفت‌وگوهای فرهنگی میان ایران و جهان عرب، گفت: این دور از گفت‌وگوهای فرهنگی میان ایران با جهان عرب به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مشاركت جدی نخبگان كشور در دانشگاه‌های شهید بهشتی و علامه طباطبایی(ره) برگزار می‌شود تا از این رو، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی كشورمان را عرضه كنیم.

وی در ادامه سخنان خود، ضمن اشاره به شرایط موجود در منطقه و رشد گروه‌های افراط‌گرایی و ترویج خشونت اظهار كرد: با توجه به شرایطی كه در جهان كنونی با آن مواجه هستیم و شرایط حاكم در منطقه، ضروری است تا از طریق گفت‌وگو و از دریچه فرهنگ، روابط را همچون گذشته با جهان عرب، تحكیم بخشیم تا زمینه‌ساز بسط و توسعه روابط همه جانبه باشیم؛ از این رو با توجه به جایگاه حسنین هیكل در جهان اسلام، برگزاری آیین بزرگداشت این فقید برجسته، نخستین گام عملی كشورمان در توسعه روابط فرهنگی میان ایران و جهان عرب به شمار می‌آید.

ارائه تصویری روشن از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران به جهان عرب

هاشمی همچنین، افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پیشگام در مسیر ارتباط با جهان عرب و متعهد به گسترش این روابط است و مهم‌ترین هدف ما از تحقق این نشست‌ها، تقویت همكاری‌ها میان كشورهای اسلامی و ارائه تصویری صحیح و روشن از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات منطقه به جهان عرب است.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ در ادامه سخنان خود، به بررسی و تبیین شخصیت حسنین هیكل پرداخت و از این روزنامه‌نگار برجسته مصری به عنوان تاریخ‌ساز جهان عرب یاد كرد.

وی از هیکل به عنوان نویسنده‌ای متعهد یاد كرد و گفت: این اندیشمند متعهد، نشانه‌ای بی نظیر و منحصر بفرد در تاریخ معاصر عرب بود كه آثار وی در حوزه‌های مختلفی چون «ایران فوق البرکان»، «ایران روی آتشفشان»، «پرونده‌های سوئز»، «سال‌های جوشش» و «الانفجار»، «العروش و الجیوش» و «عرش‌ها و ارتش‌ها»، «جنگ سی ساله» و ... توانست تأثیرات بسیار ارزشمندی در تاریخ معاصر عرب داشته باشد.

هیكل؛ اسطوره‌ای اخلاق‌مدار در سیاست، فرهنگ و اندیشه

هاشمی در ادامه سخنان خود، اذعان كرد: هیكل، شاهدی آگاه بر رویدادهای خاورمیانه پس از جنگ جهانی دوم بود و از این تحلیل‌گر جریان‌ساز جهان عرب، می‌توان به عنوان اسطوره‌ای اخلاق‌مدار در تمامی حوزه‌ها چون سیاست، فرهنگ و اندیشه یاد كرد كه نیم قرن مشهورترین روزنامه‌نگار و نویسنده در مصر و خاورمیانه، بود.

وی حسنین هیكل را پُل ارتباطی میان ایران و جهان عرب دانست و افزود: تلاش‌های هیكل در انعكاس اندیشه‌های رهبران ایران به جهان عرب، همچون آیت‌الله كاشانی، دكتر مصدق، دكتر فاطمی و گفت‌وگو و دیدار با حضرت امام خمینی(ره) توانست با خلق آثاری چون «مدافع آیت الله» و «توپهای آیت الله»، تصویری روشن از انقلاب اسلامی ایران به جهانیان بالاخص جهان عرب ارائه كند.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ، از جمله دیدگاه‌های برجسته این نویسنده متعهد را انتقاد بر عدم رابطه مناسب و راهبردی كشورهای عربی با ایران دانست و گفت: انتقادهای وی از دولت‌های عربی در توسعه رابطه با رژیم صهیونیستی و تلاش آنان در عادی‌سازی روابط با این رژیم و دفاع از حقوق ملت مظلوم فلسطین از ویژگی‌های ممتاز این اسطوره‌ اخلاق‌مدار است.

وی در پایان سخنان خود، از تلاش‌های هیكل در بهبود رابطه میان جمهوری اسلامی ایران و كشورهای عربی یاد كرد و برگزاری آیین بزرگداشت این فقید برجسته را فرصت مغتنمی در تجلیل از مقام وی برشمرد.

بنابر اعلام این خبر، در ادامه آیین افتتاحیه نشست علمی «بررسی اندیشه‌‌‌های حسنین هیکل، اندیشمند فقید معاصر مصر» سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی(ره) و حسن عبدالحسین فلاح، از عراق پیرامون شخصیت این فقد برجسته به سخنرانی پرداختند.

گفتنی است، سلسله نشست‌های «گفت‌وگوی فرهنگی با نخبگان جهان عرب» به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور نمایندگانی از ۱۰ کشور جهان از روز سه‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه در دانشگاه شهید بهشتی آغاز شده است و طی دو روز آینده در دانشگاه علامه طباطبایی(ره) و قم ادامه دارد.

کد خبر 3656251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha