۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۳۲

کم‌آبی گریبانگیر استان بوشهر است

کمبود منابع آبی در استان بوشهر/ تامین آب شرب از سد تنگ‌ارم

کمبود منابع آبی در استان بوشهر/ تامین آب شرب از سد تنگ‌ارم

بوشهر - استان بوشهر با کمبود منابع آبی روبرو است و نیاز است زیرساخت‌های مورد نیاز برای تامین آب شرب در استان ایجاد شود تا شاهد کاهش نیاز استان به دریافت آب از دیگر استان‌ها باشیم.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در سال‌های اخیر شاهد خشکسالی‌های متوالی در استان بوشهر و همچنین دیگر نقاط کشور بوده‌ایم و این موضوع باعث شده تا بسیاری از منابع آبی کاهش یافته و شرایط سختی برای تامین آب مورد نیاز مردم شاهد باشیم.

بخش عمده آب مصرفی استان بوشهر از طریق خط آب کوثر و خط محرم از استان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد و فارس تامین می‌شود که در ماه‌های اخیر شاهد کاهش میزان ورودی آب به استان هستیم و این موضوع باعث شده تا نوبت‌بندی‌های گسترده‌ای در استان ایجاد شود.

کاهش منابع آبی باعث شده تا در این فصل گرما، زندگی برای مردم استان سخت و سخت‌تر شود و همین موضوع تاکید می‌کند که باید برای ایجاد زیرساخت‌های تامین آب در استان بوشهر تلاش بیشتری انجام شود.

احداث سد تنگ‌ارم در شهرستان دشتستان یکی از اقداماتی است که در راستای تامین آب شرب بخشی از استان بوشهر انجام شده است و می‌تواند مشکلات بی آبی در منطقه تنگ‌ارم شهرستان دشتستان را کاهش دهد.

سد تنگ ارم با ارتفاع ۳۱ متر و طول تاج ۱۳۵متر با حجم مخزن ۳.۲ میلیون متر مکعب در بخش ارم شهرستان دشتستان بر روی رودخانه دو دره قرار دارد.

تامین آب شرب از سد تنگ ارم

فرماندار شهرستان دشتستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در نقاط مختلف شهرستان با کمبود منابع آبی روبرو هستیم و این موضوع باعث شده تا آب در این مناطق نوبت‌بندی شود.

ارسلان زارع با اشاره به اقدامات و پیگیری‌های صورت‌گرفته برای رفع مشکلات کم‌آبی در دشتستان، اضافه کرد: از همه ظرفیت‌ها برای تامین آب مورد نیاز در شهرستان دشتستان استفاده می‌کنیم.

وی از سد تنگ‌ارم به عنوان یکی از زیرساخت‌های مناسب برای تامین آب مورد نیاز در بخشی از شهرستان دشتستان یاد کرد و ادامه داد: این منطقه بیش از ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد که تامین آب مورد نیاز آن دارای اهمیت بالایی است.

فرماندار شهرستان دشتستان با اشاره به ساخت سد تنگ ارم، افزود: یکی از مشکلات بخش ارم موضوع کم‌آبی است که احداث و بهره‌برداری از سد تنگ‌ارم تاثیر بسزایی در تامین آب شرب منطقه دارد.

وی با بیان اینکه رفع مشکلات بی‌آبی در بخش تنگ ارم یک ضرورت است، گفت: از همه امکانات و توانمندی موجود برای بهره‌برداری هر چه سریعتر از این پروژه استفاده خواهیم کرد.

زارع از تلاش برای تکمیل و بهره‌برداری از این طرح در سال جاری خبر داد و بیان کرد: تلاش داریم اعتبارات و مطالبات این طرح تامین و پرداخت شود.

پیشرفت ۸۵ درصدی ساخت سد تنگ ارم

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح آخرین وضعیت ساخت سد تنگ‌ارم در شهرستان دشتستان پرداخت و اظهار داشت: این سد نقش مهمی در تامین آب شرب مورد نیاز در این منطقه از شهرستان دشتستان دارد.

شاهپور رجایی اضافه کرد: بخش تنگ ارم دشتستان از خطوط اصلی آبرسانی استان فاصله داشته و چاه‌های محلی هم ظرفیت تامین آب مورد نیاز اهالی را ندارد.

وی از تلاش ویژه برای تکمیل این سد و بهره‌برداری از آن برای تامین آب شرب مورد نیاز خبر داد و افزود: پیشرفت فیزیکی این سد در حال حاضر ۸۵ درصد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر افزود: یکی از اهداف مهم ساخت این سد، تامین آب شرب سالانه جمعیت حدود ۲۱ هزار نفری بخش ارم در دوره ۱۰ ساله است.

وی از کنترل سیلاب‌های رودخانه دودره با ساخت این سد خبر داد و افزود: از دیگر اهداف اجرای این سد می‌توان به هدایت آب مازاد بر ذخیره سد به سمت حوضچه های تغذیه مصنوعی اشاره کرد.

بی‌آبی نیازمند درمان اساسی است

در سال‌های اخیر مشکلات بی‌آبی در استان بوشهر تشدید شده است و بر اساس اعلام مسئولان آب‌وفاضلاب، در فصل تابستان شرایط سختی برای استان بوشهر از نظر تامین آب شرب پیش‌بینی می‌شود.

با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد آب مصرفی استان بوشهر از طریق استان‌های هم جوار تامین می‌شود، باید برای رفع این مشکلات زیرساخت‌های ذخیره آب در استان توسعه یابد و تلاش شود که بخش قابل توجهی از آب مصرفی، در استان تولید شود.

باید درمانی اساسی برای این درد استان تجویز شود و اعتبارات ملی مناسبی نیز برای اجرای این طرح‌ها تخصیص یابد تا مردم استان شاهد کاهش مشکلات در این بخش باشند.

کد خبر 3683544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha