۲۶ شهریور ۱۳۸۵، ۱۱:۳۹

با معرفي اولين اپراي ايراني

" ميرزاده عشقي " به ناشر سپرده شد

" ميرزاده عشقي " به ناشر سپرده شد

در هشتاد و دومين سال ترور ميرزاده عشقي ، كتابي به همين نام همراه با نت هاي اولين اپراي ايراني كه توسط وي اجرا شد به قلم سولماز نراقي منتشر مي شود.

 

به گزارش خبرنگار كتاب مهر، در اين كتاب مطالبي درباره زندگي نامه، فعاليت ها، پرده هاي نمايشي، اشعار و رويكردهاي سياسي و روزنامه نگارانه ميرزاده عشقي گردآوري و تدوين شده است.

سولماز نراقي با اعلام اين مطلب به مهر گفت : اين كتاب بعد از " عشقي سيماي نجيب يك آنارشيست " (محمد قائد) و آثاري كه محمدعلي سپانلو و سيدهادي حائري در آنها به اين شخصيت پرداختند دومين اثري محسوب مي شود كه بطور مستقل به ميرزاده عشقي مي پردازد. ادبيات اين كتاب با توجه به فرم خاصي كه مدنظر ناشر بوده است به گونه اي است كه مخاطب را بدون اطلاعات قبلي فرض كرده و جنبه اي روايي - تحليلي دارد.

وي اضافه كرد : معمولا ميرزاده را بخاطر سياست ورزي و نوع مرگش مي شناسند اما در اين اثر تلاش شده است وجوه ادبي و شعري و نقش پررنگ وي در ادبيات دوران مشروطه بيش از قبل مورد توجه قرار گيرد. ميرزاده عشقي كسي بوده كه در طول ده سال فعاليتش به صورت همزمان و بطور جدي روزنامه نگار، شاعر، موسيقي دان، تئوريسين سياسي و نمايشنامه نويس بوده است.

وي از جمله ويژگي هاي منحصر به فرد اين كتاب به درج نت اپراي او به عنوان نخستين اپراي ايراني، درج محتواي روزنامه " نامه عشقي " كه در سن هفده سالگي به انتشار آن همت كرد، " رستاخيز " نخستين نمايشنامه منظوم ايران و عكس ها و اسنادي تازه از اين شخصيت ادبي و سياسي معاصر اشاره كرد.

به گزارش مهر، سولماز نراقي از روزنامه نگاران و محققان ادبيات مشروطه در حين تحقيق و نگارش اين كتاب موفق به يافتن خانواده عشقي شد و در ديدارهايي با آنها به نت اپرا و روزنامه نامه عشقي دست يافت كه اين بخش ها نيز ضميمه كتاب خواهد شد.

" ميرزاده عشقي " به تازگي به دفتر پژوهش هاي فرهنگي سپرده شده تا در مجموعه " از ايران چه مي دانم؟ " منتشر شود.

کد خبر 379051

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha