۲۵ دی ۱۳۹۵، ۱۶:۱۹

دبیر علمی جایزه ادبی سپیدار:

بخش تصویرگری به موضوعات جایزه سپیدار افزوده می‌شود

بخش تصویرگری به موضوعات جایزه سپیدار افزوده می‌شود

دبیر علمی جایزه ادبی سپیدار گفت: ۱۰ رمان و ۳۰ کتاب تصویرگری کودک محصول نخستین دوره از جایزه سپیدار است. همچنین بخش تصویرگری به موضوعات ما افزوده می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، فریدون عموزاده خلیلی در نشست رسانه‌ای دومین دوره از جایزه ادبی سپیدار که امروز ۲۵‌دی ماه در محل انتشارات فنی ایران برگزار شد، به پیشینه این جایزه اشاره و بیان کرد: سال گذشته نخستین دوره از این جایزه در دو بخش اصلی برگزار شد؛ یک بخش به انتخاب بهترین کتاب‌های زیست محیطی برای کودکان و نوجوانان با گرایش ادبی برمی‌گشت و بخش دیگر مربوط به آثار کودکان و نوجوانان در زمینه حفاظت از محیط‌زیست بود.

دبیر علمی جایزه سپیدار گفت: ما کتاب‌های کودک و نوجوانی را که در ۱۰ سال گذشته منتشر شده بود، مورد بررسی قرار دادیم و بهترین‌ها را انتخاب کردیم اما امسال تعداد کتاب‌های ارسالی بسیار اندک بود و به شمار انگشتان دست می‌رسید؛ به همین خاطر بر آن شدیم تا انتخاب بهترین کتاب‌های منتشر شده در حوزه محیط‌زیست را هر دو سال یکبار برگزار کنیم اما هر سال به بررسی آثار کودکان و نوجوانان در ارتباط با حفاظت از محیط‌زیست بپردازیم.

عموزاده خلیلی، میزان آثار ترجمه را بیشتر از تألیف دانست و افزود: طبیعی است که نویسندگان و شاعران ما در سال‌های اخیر به موضوع محیط‌زیست علاقه‌مند شده و به آن پرداخته‌اند اما نویسندگان سایر کشورها از سال‌ها قبل به این مسئله توجه کردند؛ به همین خاطر آثار ترجمه نه به لحاظ کمی نه به لحاظ کیفی قابل مقایسه با کارهای تألیفی نبود. از سوی دیگر وقتی شما کتابی را ترجمه می‌کنید، بهترین را برمی‌گزینید و این رقابت نابرابر میان تألیف و ترجمه در حوزه محیط‌زیست هم وجود دارد.

رئیس هیأت مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه جایزه سپیدار اشاره و بیان کرد: نویسندگان و شاعران بزرگسال حدود ۵۰۰ اثر و کودکان و نوجوانان بیش از ۱۲۰۰ اثر به دبیرخانه جایزه ارسال کرده بودند؛ این آثار مورد ارزیابی قرار گرفت. در بخش شعر بزرگسال ۱۹ اثر، در بخش داستان بزرگسال ۲۰ اثر و در بخش کودکان و نوجوانان ۳۴ اثر به مرحله نهایی رسیدند و نکته قابل توجه در آثار مربوط به بچه‌ها این است که کودکان و نوجوانان از همه جای ایران در این مسابقه شرکت کردند.

عموزاده خلیلی با اشاره به شعار دومین دوره از جایزه سپیدار گفت: «زمین ما را بچه‌ها سبز خواهند کرد» شعار جایزه امسال است چرا که ما معتقدیم هر بچه در درون خود یک «تیستوی سبزانگشتی» دارد و زمینی را که بزرگترها ویران و جنگل‌هایش را به بیابان تبدیل کرده‌اند، بچه‌ها می‌توانند آباد و سبز کنند. بنابراین هدف اصلی جایزه سپیدار این است که از ظرفیت و انگیزه دست‌ نخورده و پاک کودکان بهره بگیرند.

این نویسنده کودک و نوجوان به بخش‌های مختلف جشنواره اشاره و بیان کرد: شعر، داستان و روزنامه دیواری، بخش‌های مختلف این جایزه است. همچنین امسال بخش فیلم و عکس نیز به آثار مربوط به کودکان و نوجوانان اضافه شده و بچه‌ها با دوربین‌های خود عکاسی کرده و فیلم می‌گرفتند.

عموزاده خلیلی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه خروجی جایزه سپیدار چه خواهد بود و آیا قرار است آثار برگزیده منتشر شود؟ گفت: خروجی مطلوب از نگاه ما دو وجه دارد؛ یکی چاپ آثار است به این معنی که آثار برگزیده دوره نخست در قالب یک کتاب منتشر می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. با این کار هم از نویسندگان حمایت می‌شود، هم به ترویج فرهنگ زیست محیطی کمک خواهد شد، چرا که ادبیات مؤثرترین ابزار و رسانه برای آموزش حفاظت از محیط‌زیست است.

وی در ادامه به تشکیل باشگاه سپیدار اشاره کرد و افزود: همچنین قرار است اطلاعات مربوط به کودکان و نوجوانانی که در این رقابت‌ شرکت کرده‌اند، در قالب یک بانک گردآوری و بسته‌های محیط‌زیستی برای اعضای این باشگاه ارسال شود. این بسته‌ها هم جنبه آموزشی و هم انگیزشی دارند.

بار دیگر عموزاده خلیلی در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا قرار است تصویرگری هم به بخش‌های مختلف این جشنواره اضافه شود؟ گفت: ما امسال بخش فیلم را به آثار مربوط به کودکان و نوجوانان اضافه کردیم. قرار است در فراخوان بعدی یکسری داستان و شعر در اختیار تصویرگران قرار دهیم و از آنها بخواهیم این آثار را تصویر کنند.

دبیر علمی جایزه سپیدار از تشکیل یک کارگروه خبر داد و افزود: ما از سال گذشته کارگروه «کتاب‌های سبز» را تشکیل داده و از شاعران و نویسندگان دعوت کرده‌ایم تا رمان و داستان تصویری با موضوع محیط‌زیست برای کودکان بنویسند. تاکنون ۱۰ رمان و بیش از ۳۰ کتاب تصویری کودک آماده انتشار شده است. قرار است این آثار را انتشارات فنی ایران منتشر کند.

عموزاده خلیلی به هدایای جایزه سپیدار اشاره کرد و گفت: قرار است یک تبلت به کودکان جایزه داده شود. در بخش شاعران و نویسندگان بزرگسال هم به نفر اول ۶، نفر دوم ۴ و نفر سوم ۲ میلیون تومان تعلق می‌گیرد. همچنین نهادهای شرکت‌کننده در شورای سیاستگذاری جایزه ادبی سپیدار، حامیان این رقابت بودند؛ به این معنا که کانون پرورش فکری، سازمان محیط‌زیست، وزارت آموزش و پرورش و شهرداری تهران از این جایزه حمایت کردند.

وی در پاسخ به اینکه چرا بخش مطبوعات از جایزه سپیدار حذف شده است؟ گفت: ما بخش مطبوعات را به دلیلی مشابه با بخش کتاب، هر دو سال یکبار برگزار می‌کنیم چرا که تعداد کتاب‌های منتشر شده و همچنین مطالب نوشته شده در رسانه‌ها با محوریت محیط‌زیست اندک است.

عموزاده خلیلی به داوران نهایی این دوره از جایزه سپیدار اشاره و بیان کرد: فرهاد حسن‌زاده و هدا حدادی داستان بزرگسال، حدیث لزرغلامی، هدا حدادی و فریبا همتیان شعر بزرگسال و شیوا حریری، معصومه یزدانی و رویا میرزایی آثار کودکان و نوجوانان دومین دوره از جایزه سپیدار را داوری می‌کنند.

سید رضا کروبی بنیانگذار جایزه ادبی سپیدار و مدیر انتشارات فنی ایران هم از حضور کودکان افغانی در این دوره از جایزه خبر داد و افزود: ما از سه مدرسه که ویژه اتباع افغانی است خواسته‌ایم تا آثار دانش‌آموزان خود را برای ما ارسال کنند، ۱۵۰ نفر در این دوره از جشنواره شرکت کرده‌اند و قرار است از اتباع افغانی تقدیر ویژه به عمل آید.

او به چگونگی شکل‌گیری جایزه ادبی سپیدار اشاره و بیان کرد: انتشارات فنی ایران در سال ۱۳۷۴ نخستین کتاب زیست محیطی خود را منتشر کرد. از سال ۸۰ به بعد این کار سرعت گرفت و روی کتاب‌های کودک و نوجوان متمرکز شد. سال ۱۳۸۲ بود که کتاب‌های زیست محیطی ما در این بخش جایزه گرفت و همین مسئله ما را تشویق به فعالیت در این زمینه کرد؛ تا آنجا که امروز بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب زیست محیطی از سوی انتشارات فنی ایران منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کروبی به گروه سنی کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده در دومین جایزه سپیدار اشاره کرد و افزود: ما دو گروه سنی از ۷ تا ۱۲ و از ۱۲ تا ۱۷ سال را تعریف کرده‌ایم و بیش از ۱۲۰۰ اثر در زمینه‌های مختلف شعر، داستان، روزنامه‌دیواری، فیلم و عکس از این مقاطع سنی به دست ما رسیده است.

دومین جایزه ادبی سپیدار چهارشنبه ۲۹ دی ماه و همزمان با روز هوای پاک در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

کد خبر 3876493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha