۱۲ بهمن ۱۳۹۵، ۷:۴۲

رئیس بنیاد نخبگان استان بوشهر:

شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت تامین نیازهای فناورانه صنعت حرکت کنند

شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت تامین نیازهای فناورانه صنعت حرکت کنند

بوشهر - رئیس بنیاد نخبگان استان بوشهر گفت: باید شرکت‌های دانش بنیان را به سمت تامین نیازهای فناورانه صنعت سوق دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا آذین عصر دوشنبه در اجتماع نخبگان حوزه پتروشیمی و انرژی با اشاره به سیاست‌های کلی نظام درخصوص ارزش افزوده در حوزه انرژی و پتروشیمی و پیش‌تازی اقتصاد دانش بنیان اظهار داشت: در حوزه پتروشیمی و انرژی هسته‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و تیم‌های نوآور نخبگان نیاز دارند برنامه‌های لازم برای اجرای این سیاست‌ها را دنبال کنند.

وی اضافه کرد: خوشحالیم که مدیرعامل یکی از بزرگترین شرکت‌های پتروشیمی می‌خواهد روی انرژی خورشیدی سرمایه‌گذاری کند.

رئیس بنیاد نخبگان استان بوشهر افزود: اینکه چقدر دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان از صنعت درک دارد و صنعت چقدر از ظرفیت دانشگاه و شرکت های دانشی اطلاع دارد، یکی از راه ها همین همایش‌هاست. تورهای صنعتی و بازدیدهای صنعتی باعث شناخت ما از صنعت می شود.

وی بیان کرد: بازار کاتالیست‌ها ۴۵۰ میلیارد دلار گردش مالی در دنیا دارد. ما از صنعت این را یاد می‌گیریم. در مقابل صنعت کم کم از ظرفیت‌های وجود نخبگان و استعدادهای برتر مطلع می‌شود و در این سمینارها به ادبیات مشترک می‌رسیم. بعد از آن باید شرکت‌های دانش بنیان را به سمت تامین نیازهای فناورانه صنعت سوق دهیم.

رئیس بنیاد نخبگان استان بوشهر ادامه داد: منطقه ویژه علم و فناوری با رویکرد انرژی در استان‌های خوزستان و بوشهر تعریف شده است.

وی خاطرنشان کرد: غالبا صنعت برای رسیدن به پاسخ عجله دارد و این با اقتصاد دانش‌بنیان که بر مبنای پژوهش است منافات دارد، باید چندین سال تست انجام شود و مادامی که این تفکر حاکم باشد وارد کننده و آسیب‌پذیر خواهیم بود و اتفاقی مثل تحریم ما را فلج خواهد کرد.

آذین افزود: برای رایج کردن ادبیات دانش‌بنیان در کشور باید ابزارهای آن را فراهم کنیم که یکی از این ابزارها پایش و پژوهش است که به خلق ثروت و فناوری منجر می‌شود. رویکرد حاکم در بین برخی مسئولین ما این است که نفت و گاز را یک صنعت قدیمی می‌دانند و بر فناوری‌های های‌تک تاکید دارند.

وی اضافه کرد: در نشست‌هایی که با معاون علمی رئیس جمهور داشتیم گفتیم که صنعت غالب کشور و اقتصاد ما بر پایه نفت است و نمی‌توان با تکیه به فناوری‌های های‌تک دیگر مانند نانو، زیستی و شناختی و ... از نفت چشم‌پوشی کرد. اقتصاد متکی بر نفت باید با اقتصاد مبتنی بر نفت جایگزین شود. صنعت‌نفت می‌تواند پیشران توسعه فناوری باشد.

رئیس بنیاد نخبگان استان بوشهر گفت: در معاونت علمی ریاست جمهوری به این نتیجه رسیده‌ایم که رویدادهای کارآفرینی در حوزه انرژی و آب برگزار کنیم. با توجه به ظرفیت‌های جنوب، رویداد کارآفرینی پتروشیمی را به صورت تخصصی داریم طرح‌ریزی می‌کنیم.

وی اظهار داشت: وقتی با این رویکرد حرکت کنیم اقتصاد بدون نفت معنی دیگری پیدا می‌کند، ممکن نیست ما بتوانیم چاه‌های نفت را ببندیم، چون اقتصاد ما وابسته به نفت است، در سال‌های تحریم نتوانستیم نفت صادر کنیم و در اقتصاد با مشکل مواجه شد، اما چند رویکرد در اقتصاد بدون نفت می توان کشف کرد.

آذین با اشاره به آینده‌نگاری و سیاست‌گذاری برای اقتصاد انرژی، بیان کرد: این نگاه درستی است، ما شروع کننده نیستیم و در دنیا شرکت‌های بزرگ دارند به این سمت حرکت می‌کنند و به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی‌های نو رفته‌اند. ما یک مزیت خدادادی داریم به نام نفت و باید با ظرفیت آن به سمت تولید انرژی‌های نوظهور برویم.

وی خاطرنشان کرد: ما به تدریج سهم نفت و گاز در اقتصاد کشورمان کاهش خواهد یافت و این صنعت برای ماندن در صحنه اقتصاد کشور نیازمند توجه به توسعه فناوری است که بخشی از آن درون شرکت‌های نفتی و بخشی بیرون از آن است. صنعت نفت ما نیازمند نوآوری است.

به گزارش خبرنگار مهر، اجتماع نخبگان حوزه پتروشیمی و انرژی کشور در سمینار پتروشیمی و انرژی به میزبانی شرکت پتروشیمی جم در عسلویه برگزار شد.

در ادامه این نشست پژوهشگران و متخصصین به ارائه مقالات خود پرداختند و با امتیازات هیئت داوران مقالات برتر انتخاب شدند.

کد خبر 3892460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha