۱۵ تیر ۱۳۹۶، ۱۳:۲۳

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای هرمزگان:

هیئت نظارت مرکزی کشور انتخابات شورای شهر بندرعباس را تایید کرد

هیئت نظارت مرکزی کشور انتخابات شورای شهر بندرعباس را تایید کرد

بندرعباس - رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای هرمزگان گفت: هیئت نظارت مرکزی کشور انتخابات شهر بندرعباس را با اعمال نتیجه بازشماری ۲۶ صندوق تایید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد مرادی پیش ازظهر پنجشنبه در نشست خبری که در سالن اجتماعات انجمن ضایعات نخاعی بندرعباس در تشریح گزارش فرآیند برگزاری انتخابات و بازشماری آرا و نتیجه نهایی انتخابات شورای شهر بندرعباس بیان داشت: هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستای استان بعد از اعلام نهایی تایید صلاحیت شدگان وارد مرحله بعدی انتخابات شد.

وی با بیان اینکه از ابتدای آغاز فعالیت هیئت عالی نظارت استان از حق و حقوق همه نامزدها دفاع کرده است، عنوان کرد: در ابتدای برگزاری انتخابات هم اعلام کردم در صورتیکه روند انتخابات بر خلاف قانون باشد، استعفا خواهم داد و در زمان تایید صلاحیت نامزدها برخی خلاف قانون را در پیش گرفتند و بنده استعفای خود را به هیئت نظارت مرکزی کشور اعلام کردم. اما استعفای بنده از سوی هیئت نظارت مرکزی بر انتخابات شوراها مورد قبول نشد و خواستار ادامه فعالیت بنده شدند.

وی افزود: بعد از اتمام انتخابات ۴۷ نفر از ۱۸۷ نفر به روند برگزاری انتخابات معترض شدند که در زمان اعتراضها به آنها اعلام کردیم که اعتراضات را با توجه به موضوعات مستند کنند. برخی از معترضان نظم در شعب، اعلام به تفکیک آرا در صندوق ها، و برخی هم دستکاری در شمارش آرا را مطرح کردند.

مرادی خاطرنشان کرد: با توجه به اسامی شعب اعلام شده از سوی کاندیداهای معترض به برگزاری انتخابات، دستور دادیم، دبیر و مسئول حقوقی هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا و رئیس هیئت نظارت شهرستان بندرعباس بر اساس فراوانی اعتراضات صندوق های مورد نظر را مشخص کنند که قرار شد ۲۶ صندوق مورد بازشماری قرار بگیرد. هیئت نظارت مرکزی کشور هم نسبت به تعداد صندوق ها گلایه داشت که باید طبق عرف ۱۰ درصد باشد ولی با توجه به اینکه بنده اعلام ۲۶ صندوق را کردم این بازشماری آغاز شد.

برای نخستین بار در استان بازشماری صندوق ها در این ابعاد صورت گرفت

وی اظهارداشت: در تمام طول عمر استان سابقه ندارد که بعد از انتخابات بازشماری صندوق ها در این وسعت انجام شود. شاید در برخی از زمانها شمارشی صورت گرفته اما در حد یک ، دو یا ۵ صندوق بوده است. حتی با توجه به اختیاراتی که داشتم اعلام کردم هر کاندیدا می تواند در زمان بازشماری صندوق ها حضور داشته باشد که در آخر مقرر شد ۳ کاندیدا به نمایندگی از کاندیداهای معترض حضور یابد.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا در هرمزگان با بیان اینکه ۹۰ درصد وقتم را در فرمانداری سپری کردم و بر بازشماری صندوق ها نظارت داشتم، ابرازداشت: نظر بنده بر این بود که شمارش ۲۶ صندوق در یک روز باشد ولی فرمانداری اعلام کرد بیرون بردن صندوق ها از فرمانداری امکان پذیر نیست و موافقت شد ۲۶ صندوق طی ۳ روز در فرمانداری بازشماری شود.

وی عنوان کرد: زمانیکه تهران بودم از هیئت اجرایی شهرستان تماس گرفتند و گفتند احساس می شود در سه صندوق باز شماری شده مغایرتی وجود دارد و برخی آرا را به نام دیگری می نویسند که گفتم جلوی این روند گرفته شود و آرا بر اساس حق شمارش شود. زمانیکه از تهران برگشتم اعضای هیئت اجرایی شهرستان گفتند صندوق های مسجد قدس و مسجد ابوالفضل مجددا شمارش شود که با این بازشماری موافقت کردم.

مرادی افزود: برای اولین بار در استان است که خواهان بازشماری ۲۶ صندوق انتخابات شوراها شدم در هیچ زمانی این موضوع نبوده و از حق و حقوق تمامی کاندیداها دفاع کردم. حتی در زمانیکه سه بازرس از تهران برای نظارت بر نتایج بازشماری آرا آمدم از حقوق تمامی کاندیداها دفاع کردم.

از تهران برای تایید نتایج اولیه انتخابات شورای شهر بندرعباس فشار بود

وی تصریح کرد: پس از بازشماری ۲۶ صندوق اول و اعلام نتایج و ایجاد تغییراتی در نفر یازدهم و دوازدهم و حتی بین ۱۱ نفر هم برخی امارها بالا و پایین شد، خواستار شمارش ۱۵ درصد باقیمانده صندوق ها شدم.  ۲۶ خرداد ماه طی نامه ای درخواست را مکتوب به هیئت نظارت مرکزی اعلام کردم و طی نامه ای که ۲۹ خرداد ۹۶ از سوی تهران اعلام شد با شمارش ۱۵ درصد از ۱۵۵ صندوق باقیمانده موافقت شد. اما دوباره تهران نامه زد که دست نگه دارید و شمارش ۱۵ درصد انجام نشود و بازرسانی اعزام کردند تا ۲۶ صندوق قبلی را راستی آزمایی کنند.

رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا افزود: هیئت مرکزی به دنبال تایید نتیجه اولیه انتخابات شورای شهر بندرعباس بود و اگر پیگیری و اصرار بر شمارش ۲۶ صندوق را نداشتیم برای همیشه پرونده شفاف سازی انتخابات شوراهای شهر و روستا در استان هرمزگان بسته می شد. بنده و اقای هاشمی با حضور در تهران و شرکت در جلسات هیئت مرکزی توانستیم موافقت ۲۶ صندوق را بگیریم.

به گفته مرادی، برخی در تهران به دنبال تایید نتایج اولیه شورای شهر بندرعباس بودند و حتی علیرغم اختلافات و تغییراتی که با بازشماری ۲۶ صندوق رخ داده بود را هم قبول نداشتند و سعی در تایید شمارش اولیه داشتند. اقای قیاسوند بازرس اعزامی به هرمزگان که با استرس رفتار می کرد سعی در تایید آرای اولیه داشت. که کولیوند نسبت به این رفتار اعتراض کرد و آرای صندوق های بازشماری شده هم مورد تایید قرار گرفت.

مرادی افزود: تلفنی با آقای تجری دعوا داشتم و اینگونه رفتارها را خارج از عرف اعلام کردم و از تهران فشارهایی بود که همان آرای اولیه مجددا مورد قبول اعلام شود.

چرا از استاندار استان سئوال نمی شود/چرا استاندار در مقابل نتایج انتخابات سکوت کرده است

نماینده مردم حوزه انتخابیه بندرعباس در مجلس گفت: چرا همه هجمه ها به سمت نمایندگان استان است، چرا از استاندار استان کسی سئوالی نپرسید که چرا علیرغم بروز مشکلاتی در انتخابات شورای شهر بندرعباس ورود نکرد و از رفتار هیئت نظارت حمایت نکرد و خواستار شفاف سازی نشد. چرا استاندار سکوت کرده است. خیلی از جاها احساس می کردم فرماندار بندرعباس در تصمیم گیری با محدودیت هایی روبرو است، استرس دارد و در بیان اظهاراتش تردید دارد.

وی با بیان اینکه افرادی که احیانا تخلفشان اثبات شود دیگر در امر انتخابات از آنها استفاده نخواهد شدف بیان داشت: اگر بنده اختیارات قانونی داشتم همانطور که ۲۶ صندوق را باز شماری کردم، مابقی صندوق ها را بازشماری می کردم و نتایج اولیه را تایید نمی کردم.

وی عنوان کرد: هر چند که اختلاف نظرهایی بین بنده و آقای حجت الاسلام ذوالقدر است ولی در بازشماری صندوق ها پای کار بود و پیگیر های خوبی داشت.

کد خبر 4023179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha