پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۱۱ آذر ۱۳۸۵، ۱۶:۴۸

/ ویژگیهای موسیقی فیلم و سریال در گفتگوی گورنگی با مهر /

آهنگساز فیلم ؛ بازیگر پنهان

آهنگساز فیلم ؛ بازیگر پنهان

آهنگساز فیلم همچون یک بازیگر پنهان در فیلم است . او باید در هر سکانس، خود را به جای شخصیتهای آن قرار داده و موسیقی ذهن آنها را بشنود .

محمد مهدی کورنگی- آهنگساز فیلم  ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگارمهر گفت : موسیقی فیلم در سایر کشورها یک رشته دانشگاهی مستقل است اما متاسفانه هنوز در دانشگاههای ایران این رشته تاسیس نشده است . من فکر می کنم اگر آهنگساز فیلم به طور اختصاصی تربیت شود به رشد کیفی کارهای تصویری اعم از فیلم و سریال و ... کمک شایانی می کند.

قدم نخست آهنگساز فیلم

در ابتدا آهنگساز بر اساس داستان فیلم  و تصاویری که در اختیار دارد و نیز مشورتی که با کارگردان انجام می دهد فضای اصلی موسیقی را انتخاب کرده در مورد رنگ آمیزی ( انتخاب سازها و ارکستراسیون ) تصمیم می گیرد ؛ سپس برای فضاهای متفاوتی که در داستان فیلم موجود است موسیقی های مختلفی را می سازد . بعد از ضبط ومیکس آهنگها ، بنا بر حس تصاویر ، موسیقی متناسب با آنها انتخاب و سینک زده می شود .بدین معنی که اگر زمان تصویر یک دقیقه و سی ثانیه باشد در صورتی که موسیقی مناسب با آن تصویر بلندتر بود ، اصطلاحا کات زده می شود و اگر کوتاه تر بود قسمتی از آن کپی شده و اصطلاحا لوپ زده می شود تا تایم موسیقی با تایم تصویر برابر شود .

تفاوت های موسیقی فیلم و موسیقی سریال

گورنگی  در بیان تفاوت آهنگسازی  برای فیلم و سریال گفت : در فیلم نهایتا دو ساعت تصویر وجود دارد و برای هر سکانسی از آن که نیاز به موسیقی داشته باشد ، اختصاصا موسیقی نوشته می شود اما در سریال به دلیل حجم بالای تصاویر و نیز این نکته که امکان دیدن تمام قسمتها از ابتدا برای آهنگساز وجود ندارد ، در نتیجه آهنگساز بر اساس تم یک قسمت از داستان، چند قطعه موسیقی در فضاهای مختلف و مرتبط می سازد و از میان آنها برای تصاویر مختلف به تناسب استفاده می کند .

وی افزود: اگر برای آهنگسازی یک سریال فرصت کافی وجود داشته باشد ، بهتر آن است که آهنگساز برای هر سکانسی ، موسیقی خاص آن را بسازد ، اما متاسفانه در نود درصد سریالها چنین اتفاقی نمی افتد و آخرین چیزی که به یاد تهیه کنندگان محترم می آید، موسیقی آن است . بنابراین آهنگساز مجبور است به کات زدن و یا لوپ کردن موسیقی بپردازد که همیشه در آن احتمال خطاهم هست .

ارجحیت موسیقی آکوستیک بر موسیقی الکترونیک

محمد مهدی کورنگی در بیان علت ترجیح موسیقی آکوستیک بر موسیقی الکترونیک چنین گفت : موسیقی الکترونیک در مقایسه با موسیقی آکوستیک فاقد حس است . ورود حس نوازندگان به موسیقی تاثیر شگرفی بر اثر گذاری آن خواهد داشت .

وی در مورد سبک انتخابی موسیقی خود گفت : من بیشتر ازویژگی های خود تصاویر الهام می گیرم و سازهایم را بر اساس تصاویر انتخاب می کنم و یا به عبارتی رنگ موسیقائی را با رنگ تصویر تطبیق می دهم . اغلب مجبور هستم بر اساس محدودیتهای مادی از موسیقی الکترونیک و سمپل ها نیز در کنار سازهای آکوستیک ( استفاده از سازها توسط نوازنده ) بهره ببرم . اما چنانچه محدودیتی از لحاظ مالی وجود نداشته باشد ، ترجیح می دهم بیشتر از موسیقی آکوستیک استفاده کنم مگر اینکه رنگ خاصی از تصویر را دریافت کنم که با هیچ یک از سازهای آکوستیک بتوان آن را بیان کرد . در آن صورت به میل خود به سراغ موسیقی الکترونیک رفته و از میان سمپل ها صدایی را که متناسب با آن تصویر است پیدا می کنم .

تعامل آهنگسازفیلم با کارگردان

کورنگی چگونگی تعامل آهنگساز و کارگردان را این گونه بیان کرد : برخی از کارگردانان اطلاعات خوبی در مورد موسیقی دارند . این اطلاعات لزوما نمی بایست تخصصی باشد بلکه همانقدر که کارگردان بداند از موسیقی چه می خواهد ، کافی است . به هر حال در هر زمینه از فیلم یا سریال کارگردان به دلیل داشتن اشراف کامل بر کار ، حرف اول را می زند و در مورد موسیقی هم همین طور است . اما جزئی از کارگردانان نیز هستند که قادر نیستند آنچه را که از موسیقی می خواهند بازگو کنند . بنابراین آهنگساز شاید مجبور باشد چندین مسیر را طی کند تا در نهایت به هدف کارگردان دست یابد . در این میانه برخی از کارگردانان نیز هستند که کار موسیقی را به تمامی به آهنگساز می سپارند که البته تعداد آنان بسیار اندک است .

محدودیتها و مشکلات

گورنگی در مورد محدودیتهای کار خود گفت : کمبود امکانات یک بحث کلیدی است و به مدیریت هنری کشور مربوط می شود . به هر حال تمام کسانی که مشغول انجام فعالیتهای هنری هستند امیدوارند که در آینده اتفاقات خوبی بیافتد و در تمامی زمینه ها راه برای هنرمندان هموارترشود.

وی افزود :متاسفانه هنرمند تامین نیست ، چه از نظر رفاه مادی و چه از لحاظ رفاه معنوی . ما نوازنده خوب بسیار کم داریم . شاید یکی از دلایل اصلی این موضوع این باشد که یک شخص وقتی ببیند که آینده مبهمی در یک رشته در انتظار اوست ، هر قدر هم که در آن رشته دارای استعداد و توانایی باشد ، به سراغ آن نخواهد رفت .

گورنگی با اشاره به مشکلات دیگر ،از جمله نبودن ضوابط و چارچوبهای مشخص در زمینه فعالیت موسیقی گفت : تعداد نوازندگان مسلط استودیویی ما در هر ساز به انگشتان دست نمی رسد،علت آن این است که هنرمند در جامعه ما تامین نیست .

محمد مهدی کورنگی ازده سالگی با نواختن پیانو باموسقی آشنا شد. در دانشگاه تهران به تحصیل در رشته موسیقی پرداخت و از همان زمان همکاری خود را با سازمان صدا و سیما آغاز کرد . وی علاوه بر ساخت دهها آهنگ برای خوانندگان مختلف، برای  فیلم و سریال های مختلفی چون : معجزه ازدواج ، زنبق های وحشی ، فقط به خاطر تو، کمکم کن ، مسافری از هند، غریبانه، یک خانه همسفر، برای آخرین بار، بازنده، ماجراها امین و مینا، مسافر قطبی، جمعه تعطیل نیست، جایی مثل یک باغ، یک سفر و نیم، گرفتار، اتاق اکسیژن، آوای افغان، زرگل، آیینه، روز رفتن و به دنیا بگویید بایستد - که دو مورد اخیر هم اکنون روی آنتن هستند- آهنگ ساخته است.

کد خبر 413928

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha