۱۱ بهمن ۱۳۹۶، ۱۶:۰۹

با حضور مقامات دولتی انجام می‌شود؛

افتتاح ۵ واحد نیروگاهی در دهه فجر

افتتاح ۵ واحد نیروگاهی در دهه فجر

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی نیروگاه حرارتی گفت: با احداث این ۵ نیروگاه حدود هزار و ۹۶ مگاوات برق عملیات جدیدی را آغاز می کند و حدود ۳۲۰ مگاوات ظرفیت برقی به تولید برق کشور اضافه می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت مادر تخصصی نیروگاه حرارتی در نشست خبری که به مناسبت افتتاح نیروگاه سمنگان و گل گهر همزمان با آغاز دهه فجر برگزار شد، گفت: در این ایام شاهد افتتاح نیروگاه یزد، لرستان، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان و کرمان هستیم. این در حالی است که واحد بخار نیروگاه تابان در استان یزد و واحد بخار نیروگاه چادرملو روز شنبه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و نیروگاه گل گهر با حضور حسن روحانی رئیس جمهور و همچنین عملیات کلنگ زنی نیروگاه ارس که توسط بخش خصوصی احداث شده، افتتاح می‌شود.

وی با اعلام اینکه با احداث این واحدهای نیروگاهی حدود هزار و ۹۶ مگاوات برق عملیات جدیدی را آغاز می کند و حدود ۳۲۰ مگاوات ظرفیت برقی به تولید برق کشور اضافه می‌شود، ادامه داد: نیروگاه تابان در دو واحد گازی به ظرفیت ۱۶۲ مگاوات و یک واحد بخاری به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات افتتاح می‌شود. از سوی دیگر دو واحد گازی ۱۶۰ مگاواتی در نیروگاه گل گهر نیز به بهره برداری می رسد.

بر اساس گفته های این مقام مسئول، میزان بدهی شرکت مادرتخصصی برق حرارتی به دولت حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است که از این میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده و مابقی نیز به زودی پرداخت می‌شود. این در حالی است که میزان بدهی این شرکت در حوزه خرید تضمینی برق حدود ۲ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

طرزطلب سرمایه مورد نیاز برای احداث یک نیروگاه سیکل ترکیبی را ۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیون یورو عنوان کرد و افزود: نیروگاه لرستان در حوزه گشایش های اعتباری دچار مشکل شد که با کمک صندوق توسعه و کمک های بانک عامل، این مشکل تا حدودی برطرف شد. به این ترتیب پیش بینی می‌شود واحد گازی این نیروگاه تا سال آینده وارد مدار شود.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی نیروگاه حرارتی قرارداد یونیت را نخستین تجربه سرمایه گذاری خارجی در حوزه صنعت برق عنوان کرد و ادامه داد: روند اجرای این سرمایه گذاری در حال انجام است.

وی تصریح کرد: از آنجایی که بهره برداری از نیروگاههای برق آبی همانند گذشته نیست نگرانی هایی در زمینه جایگزینی میزان تولید برق پیش بینی شد تا به این ترتیب دو تاسه هزار مگاوات در پیک مصرف، تولید برق جایگزین داشته باشیم.

طرزطلب با تاکید بر اینکه حساسیت ما روی استفاده از آبهای روی زمین و زیر زمین است، اظهار داشت: از سه توربین کلاس اف که طی قراردادی بین شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با یکی از تولید کنندگان داخلی منعقد شد دو توربین آن به نیروگاه بندرعباس تحویل داده شد و تجهیزات یک توربین باقی مانده وارد شده و در حال مونتاژ است.

این مقام مسئول درباره توسعه حوزه نیروگاهی استان سیستان و بلوچستان نیز از اضافه شدن ۱۶۰ مگاوات ظرفیت تولید برق به نیروگاه این استان خبر داد و گفت: حدود ۷۰ میلیون یورو برای واحدهای جدید این نیروگاه هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی نیروگاه حرارتی میزان مصرف سوخت در نیروگاههای کشور را ۱۷۵ میلیون لیتر عنوان کرد و توضیح داد: طی ۴-۵ روز گذشته این میزان به ۷۰ تا ۷۵ میلیون لیتر کاهش پیدا کرد چرا که اولویت تخصیص سوخت به بخش خانگی است.

کد خبر 4215701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha