سیمافکر منتشر کرد؛

موضوع دانشگاه ایرانی، ایرانشهر است/ گفتاری از سیدجواد طباطبائی

موضوع دانشگاه ایرانی، ایرانشهر است/ گفتاری از سیدجواد طباطبائی

فیلم سخنرانی سیدجواد طباطبائی با عنوان وضعیت رشته علوم سیاسی؛ اکنون و آینده» که در اختتامیه همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران ایراد شده است، توسط سیمافکر منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، «سیدجواد طباطبایی» مدیر گروه فلسفه مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، بر این باور است که دانشگاه در ایران، فاقد موضوع است، هرچند بنابر ضرورتی تاسیس شد.

به گفته او، دانشگاه در غرب موضوع دارد اما دانشگاه در ایران، تاسیس شعبه‌ای از دانشگاه غربی و نمایندگی علم آن است زیرا نظام علم در دوران جدید همان نظام علم دانشگاه است که با توجه به الزامات و مناسبات دنیای جدید شکل گرفته است.

طباطبایی معتقد است که هیچ دانشگاهی در غرب نداریم که موضوعش، خود آن کشور نباشد، بنابراین اگر روزی بخواهیم دانشگاه ایرانی داشته باشیم، موضوع آن در دوران جدید، نه اسلام است که موضوع حوزه علمیه است و نه ایران است که موضوع علم ایران‌شناسی است بلکه موضوع آن، ایرانشهر خواهد بود.

آنچه پیش رو دارید، بخش نخست سخنرانی سیدجواد طباطبایی در اختتامیه همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران با عنوان «وضعیت رشته علوم سیاسی؛ اکنون و آینده» در خانه اندیشمندان علوم انسانی است که ۱۰اسفند۱۳۹۶ ایراد شده و توسط سایت سیمافکر منتشر شده است.

فیلم این سخنرانی را از اینجا می‌توانید مشاهده کنید.

کد خبر 4246700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha