۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۲۶

در شیراز؛

نشست های علمی یادروز سعدی برگزار شد/اهمیت دوستی برای شیخ اجل

نشست های علمی یادروز سعدی برگزار شد/اهمیت دوستی برای شیخ اجل

شیراز- نشست های علمی و تخصصی یادروز سعدی با حضور اندیشمندان و استادان زبان و ادبیات فارسی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در آیین گشایش این نشست ها که در ۲ بخش برگزار می شود، ظهر شنبه کوروش کمالی سروستانی، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس یکی از مسائل اساسی برای سعدی را دوستی دانست و گفت: بسامد این واژه بیش از ۱۰۷۰بار است.

وی در ادامه گفت: برای سعدی دوستی اهمیت دارد؛ شکل اندیشه سعدی و رایتش از دوستی نیم‌نگاهی به فلسفه مشاعی ابن‌سینا و اشراق سهروردی دارد که هر دو آن‌ها ریشه در نگاه ارسوز و برخی به افلاطون است در حالیکه سعدی، شواهدی گوناگون برای این نگاه به دوستی نشان می‌دهد.

کمالی عنوان کرد: یکی از راهکارهای اساسی همدلی رشد و عدل دوستی است که نگاه کلاسیک سعدی به دوستی نشئت می گیرد.

مدیر مرکز سعدی شناسی ادامه داد: از فقدان دوستی رنج می‌بریم، ستیزه گر شده ایم و سخن درشت می‌گوییم در حالیکه می‌بینیم نگاه سعدی به دوستی و پافشاری او چقدر اهمیت دارد.

وی افزود: سعدی به دوستی ارادی و طبیعی هم اشاره می‌کند؛ او، دوستی ارادی مبتنی بر اشتراک در فضایل کسب سود و کسب لذت می‌داند و طبیعی مثل دوستی خانواده؛ سعدی چنان برای دوستی اهمیت قائل است که برای آن سوگند می‌خورد.

آیین های یادروز سعدی که از شامگاه جمعه ۳۱ فروردین ماه در شیراز با حضور رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران آغاز شد، تا بعد از ظهر شنبه با حضور سعدی پژوهان و استادان زبان و ادبیات فارسی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه آیین های یادروز سعدی، موزه فرهنگ فارس در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، نمایشگاه عکس و اسناد سعدیه با عنوان «سعدی در گذر زمان ۲» در نگارخانه تار و پود شیراز، نمایشگاه خوشنویسی «گفته سعدی» توسط انجمن خوشنویسان استان و کتابخانه اهدایی دکتر منصور رستگار فسایی افتتاح شد.

کد خبر 4276615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha