۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱:۰۰

مهر گزارش می‌دهد؛

اساسنامه مجمع ملی جوانان در انتظار تصویب

اساسنامه مجمع ملی جوانان در انتظار تصویب

اساسنامه مجمع ملی سمن‌های جوانان در حالی بهمن‌ماه گذشته نهایی شد که از تایید آن در دولت خبری نیست و مسئولان وزارت ورزش و جوانان وعده تصویب در وزارت کشور تا نیمه سال ۹۷ را می‌دهند.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه- ناصر جعفرزاده: هفتم بهمن ماه سال گذشته بود که اساسنامه مجمع ملی سازمانهای مردم نهاد پس از ۳ روز بحث و بررسی میان نمایندگان منتخب سمنهای استانهای سراسر کشور، با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر ورزش و جوانان در شیراز رونمایی شد. پیش از آن، اساسنامه موقت در جلسات نمایندگان جوانان استانها یا به صورت گروه های مجازی مورد نقد قرار گرفته و متن نهایی در شیراز به تصویب رسید.

اساسنامه مجمع ملی جوانان با دستور رئیس جمهور رسمیت می‌یابد

در همان روزها بود که محمدمهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به ضرورت ثبت یک چشم انداز برای مجمع ملی گفت: تمام سعی ما در ستاد این بوده است که دخالت زیادی در نوشتار این اساسنامه نکنیم.

وی افزود: یک پروسه قانونی و ملی را پشت سر می گذاریم تا مجمع ملی سمنها با دستور رییس جمهور به رسمیت شناخته شود. اگر این اساسنامه با دستور رئیس جمهور به رسمیت رسید، نمایندگان جوانان می توانند با اتکا به آن با نهادها و دستگاه های مختلف برای پیشبرد اهداف خود وارد مذاکره شوند.

رضا حجتی، مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان نیز چند روز پس از رونمایی از اساسنامه با تاکید بر اینکه ساختار مجمع ملی جوانان در شورایعالی جوانان به تصویب می‌رسد، گفت: با تصویب این اساسنامه در شورای عالی جوانان، مصوبات مجمع ملی جوانان می‌تواند جنبه اجرایی به خود بگیرد.

وی ادامه داد: سازمان‌های مردم‌نهاد باید در ساز و کار تصمیم‌گیری در مراتب مختلف تأثیرگذار باشند و از جمله باید با دیگر نهادهای عمومی تعامل داشته باشند و مسائل مبتلابه سازمان‌های مردم‌نهاد را پیگیری و حل و فصل کنند.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد باید قدرت گفتگو و رایزنی خود را بالا ببرند، تأکید کرد: از این مسیر قدرت اثرگذاری سمن‌ها بیشتر می‌شود. اگرچه تصمیمات مجمع در ابتدای امر بیشتر جنبه مشورتی دارد و کمتر اجرایی است، اما تلاش می‌کنیم اساسنامه مجمع را در شورای عالی جوانان تصویب کنیم و همچنین مصوبه دیگر مراجع ذیربط را بگیریم تا مجمع ملی جوانان به عنوان یک نهاد عمومی تلقی شود. اگر مجمع ملی جوانان به عنوان یک نهاد عمومی فعالیت کند، مثل دیگر نهادهای عمومی همچون سازمان نظام پزشکی یا نظام مهندسی می‌تواند مصوباتی داشته باشد که حتی جنبه اجرایی بگیرد.

شورای عالی جوانان؛ شاید وقتی دیگر

آخرین جلسه شورای عالی جوانان با حضور معاون اول رئیس جمهور سال ۹۵ برگزار شد و با وجود پیگیری کارشناسان و فعالان حوزه جوانان، این شورا پس از ۲ سال هنوز جلسه ای نداشته استرسمیت یافتن اساسنامه مجمع ملی جوانان و قدرت گرفتن این نهاد برای تاثیرگذاری بر تصمیمات و چانه زنی برنامه ریزیهای دستگاههای مختلف در حوزه جوانان به تشکیل شورای عالی جوانان موکول شده این در حالی است که شورای عالی جوانان که در سال  ۱۳۷۱ تأسیس شد، تاکنون ۳۷ جلسه به ریاست رییس جمهور یا معاون اول رییس جمهور تشکیل داده که ۱۱ جلسه آن در دولت های پنجم و ششم، ۱۵ جلسه در دولت های هفتم و هشتم و ۹ جلسه در دولت های نهم و دهم داشته است. در دولت دهم هم ۱ جلسه برگزار شده است. آخرین جلسه شورای عالی جوانان با حضور رئیس جمهور در دولت یازدهم و در مهرماه سال ۹۳ برگزار شد و پس از آن یک جلسه شورا با حضور معاون اول رئیس جمهور در سال ۹۵ برگزار شد. با وجود پیگیری کارشناسان و فعالان حوزه جوانان، این شورا که به ریاست رئیس جمهور تشکیل می شود، پس از ۲ سال هنوز جلسه ای نداشته است.

اگرچه مدیران سابق وزارت ورزش و جوانان همواره «نداشتن دستور جلسه» را مهمترین دلیل برگزار نشدن شورای عالی جوانان با حضور رئیس جمهور عنوان می کردند اما حال که اساسنامه مجمع ملی جوانان به عنوان بزرگترین دستاورد در حوزه سمنها چندماهی هست بی استفاده مانده، جای سوال است که چرا شورای عالی جوانان هنوز تشکیل نشده و خبری هم از دورنمای برگزاری آن به گوش نمی رسد؟ مجمعی که قرار بود زمینه تشکیل مجلس جوانان را فراهم کند خود در شرایطی سردرگم به سر می برد. این پرسش در حالی مطرح می شود که نمایندگان سازمانهای مردم نهاد در گفتگو با خبرنگار مهر، امید زیادی به نهایی شدن اساسنامه و عملیاتی شدن آن دارند.

رفع چالش شناسه و حساب بانکی سمنها با تشکیل مجمع ملی جوانان

اما اساسنامه مجمع ملی سازمانهای مردم نهاد چیست و قرار است چه تاثیری در فعالیتهای تشکلهای اجتماعی داشته باشد؟ مرتضی خجسته وند نماینده آذربایجان شرقی در انتخابات هیات رئیسه مجمع سازمانهای مردم نهاد در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهمیت مجمع ملی سازمانهای مردم نهاد گفت: اساسنامه مجمع سازمانهای مردم نهاد که در بهمن ماه به تصویب رسید یک سند موثر برای نمایندگان سمنها در سراسر کشور است اما نکته مهمتر این است که باید بتوانیم اساسنامه مصوب توسط نمایندگان سمنها را در یک نهاد رسمی به صورت قانونی تصویب کنیم تا ضمانت اجرایی پیدا کند.

مجمع ملی جوانان می تواند با مذاکره با وزارت کشور، زمینه ارائه شناسه را فراهم کند تا مشکلات حقوقی سازمانهای مردم نهاد برای افتتاح حساب بانکی حل شودوی در مورد وظایف مجمع ملی سمنها ادامه داد: مواردی هست که تنها از عهده مجمع ملی جوانان بر می آید به عنوان مثال موضوع شناسه ملی برای سازمانهای مردم نهاد باید در مجمع توسط نمایندگان برگزیده جوانان مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و نتیجه هرچه شد مورد قبول نهادها و دستگاههای اجرایی قرار گیرد. همچنین باید اساسنامه نهایی مجمع در خود مجمع مورد بحث قرار گیرد تا اگر نقاط ضعفی دارد برطرف شود یا به فراخور زمان موارد جدیدی به آن اضافه شود.

دبیر سمن پویندگان دانش پژوه مهر مساله حسابهای بانکی سمنها را یکی دیگر از چالشهایی دانست که باید در مجمع ملی سمنهای جوانان مورد تاکید قرار گیرد و خروجی آن به نفع جوانان باشد. از آنجا که تشکلهای جوانان شناسه ندارند، نمی توانند برای انجام امور جاری خود در بانک، حساب باز کنند. مجمع ملی جوانان می تواند با مذاکره با وزارت کشور، زمینه ارائه شناسه را فراهم کند تا مشکلات حقوقی آنها برای حساب بانکی حل می شود.

اساسنامه سازمانهای مردم نهاد چراغ راه جوانان

سعید نوروزی پور، عضو مجمع نمایندگان سازمانهای مردم نهاد خوزستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهمیت برگزاری مجمع ملی سازمانهای مردم نهاد کل کشور، افزود: در حال حاضر یکی از مهمترین دغدغه های سمنها در کل کشور موضوع آسیبهای اجتماعی است که تشکیل مجمع ملی سازمانهای مردم نهاد گام بزرگی در راستای تحقق اهداف جوانان است. تصویب اساسنامه مجمع ملی سازمانهای مردم نهاد می تواند راهکاری مناسب برای نظم بخشی به فعالیتهای جوانان باشد تا به قوانینی در سطح بالای تصمیم گیری در کشور برسیم. این قوانین باید چراغ راه جوانان در مناسبات اجتماعی قرار گیرد.

عضو مجمع نمایندگان سمنهای استان خوزستان تاکید کرد: شاهدیم در شرایط فعلی هم افزایی لازم در اقدامات سازمانهای مردم نهاد کشور وجود ندارد و تشکیل مجمع ملی و در ادامه تصویب اساسنامه امری ضروری است که این مهم با فعالیتهای چند ساله معاونت جوانان در حال تحقق است. اساسنامه سازمانهای مردم نهاد یک سند راهبردی است تا تمام برنامه ریزیها در سمت و سوی آن انجام شود.

وی اضافه کرد: مهمترین موضوع در تدوین فعالیتهای جوانان باید متمرکز بر حوزه اشتغال و کارآفرینی باشد. در گام بعدی احیای سازمان ملی جوانان می تواند قوام و دوام فعالیتهای جوانان در صورت تغییر، دولتها را تضمین کند. مجمع ملی سازمانهای مردم نهاد باید نگاه ویترینی به سمنها در کشور را اصلاح کند.

تصویب و اجرای قوانین در حوزه جوانان باید از مسیر مجمع ملی جوانان باشد

حسن صلواتی، عضو مجمع نمایندگان سمنهای استان فارس در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تصویب اساسنامه سازمانهای مردم نهاد، افزود: امیدواریم افراد توانمند که به عنوان منتخبان سمنهای سراسر کشور معرفی می شوند در این جایگاه موثر باشند. کوچکترین کار مجمع توسعه مشارکتهای مردمی است تا بتوانیم سمنها را به جامعه معرفی کنیم. در حال حاضر سمنها در کشور شناخته شده نیستند.

دبیر سمن مدیران فردای پارس تاکید کرد: مجمع ملی سازمانهای مردم نهاد باید بتواند با نهادهای مختلف وارد گفتگو شود تا همکاری ها بیشتر شود. نباید نگاه به سمنها ویترینی باشد. روند تصویب و اجرای قوانین در حوزه جوانان باید از مسیر سازمانهای مردم نهاد باشد. در جوامع توسعه یافته اجرای آزمایشی و فرهنگسازی برای اجرای قانون به سمنها سپرده می شود و پس از آن قانون فراگیر می شود که مجمع ملی سازمانهای مردم نهاد باید این روش را مطالبه کند.

سقوط آزاد مجمع نمایندگان جوانان از سطح ریاست جمهوری به وزارت کشور

هنوز چند هفته از تصویب اساسنامه مجمع ملی سازمانهای مردم نهاد نگذشته بود که جایگاه رسمیت بخشی به این مجمع تنزل کرد. اگرچه پیش از این قرار بود اساسنامه با دستور رئیس جمهور رسمیت پیدا کند، این سطح به وزارت کشور نزول یافت.

طی توافقاتی که با وزیر کشور داشته ایم، اساسنامه مجمع ملی جوانان در وزارت کشور به ثبت می رسد تا نمایندگان تشکلهای جوانان بتوانند به صورت قانونی و رسمی کار خود را انجام دهندتندگویان معاون ساماندهی امور جوانان مدتی پس از تصویب اساسنامه به خبرنگار مهر گفت: یکی ۲ راه برای تسریع در روند رسمیت بخشی به اساسنامه مجمع جوانان پیشنهاد شده که به نظر می رسد می توانیم با وزارت کشور به توافق برسیم تا وزارت کشور اساسنامه را به عنوان یک تشکل کشوری تایید کند و این اساسنامه رسمیت پیدا کند. این راه سهل الوصول تر است و وزیر ورزش و جوانان هم این موضوع را با رحمانی فضلی وزیر کشور تقریبا حل کرده است. وزارت کشور می تواند با تصویب این اساسنامه اعتباربخشی لازم را ارائه دهد و پایگاه کشوری سازمانهای مردم نهاد ایجاد شود.

تصویب اساسنامه مجمع سازمانهای مردم نهاد تا نیمه سال ۹۷

امید محدث، مدیرکل ساماندهی و هماهنگی جوانان هم در خصوص تصویب مجمع ملی سمنها که اساسنامه آن در شیراز تصویب شد، به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر تمامی پیش نیازها برای تصویب نهایی مجمع انجام شده اما انتخابات هیات رئیسه هنوز انجام نشده است. برای رسمی شدن باید از سوی وزارت کشور اقدام انجام شود که این کار در حال انجام است. طی توافقاتی که با وزیر کشور داشته ایم، این مجمع در وزارت کشور به ثبت می رسد تا نمایندگان سمنها بتوانند به صورت قانونی و رسمی کار خود را انجام دهند. امیدواریم کار ثبت قانونی مجمع نمایندگان سازمانهای مردم نهاد تا نیمه نخست سال جاری در وزارت کشور به انجام برسد.

اگرچه پیگیری ها برای تشکیل مجمع ملی جوانان و انتخابات استانی و ملی آن از سال ۹۵ در دستور کار وزارت ورزش و جوانان قرار داشت اما با گذشت ۲ سال از طرح آن، هنوز مجمع ملی جوانان رسمیت نیافته است. با وجود اقدامات خوبی که در برگزاری انتخابات استانی و ملی مجمع نمایندگان سمنها انجام شده است، تا تصویب نهایی اساسنامه مجمع، ظرفیتهای نهفته در آن که حاصل صدها ساعت- نفر کار گروهی میان نمایندگان تشکلهای جوانان است، بالقوه مانده و فعلیت نمی یابد. جوانان امیدوارند با تصویب نهایی اساسنامه، بتوانند صدای خودشان را که برآمده از خیابانهای پایتخت تا کوچه پس کوچه های شهرستانها و حتی دورافتاده ترین روستاهای کشور است، به گوش متولیان هر حوزه برسانند و در تصمیم سازیهایی که به سرنوشتشان گره خورده است قدرت چانه زنی بیابند. جوانان که جای خالی صندلی رئیس جمهور در شورای عالی جوانان را با حضور معاون اولش پر شده دیدند حالا در غیاب رئیس دولت برای صدور دستور رسمیت یافتن اساسنامه مجمع ملی جوانان، منتظر تاییدات وزیر کشور هستند تا قهر رئیس جمهور با جوانان برخلاف شعارها و وعده ها، چهره علنی‌تری به خود بگیرد.

کد خبر 4283504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha