اسناد وزارت خارجه آمریکا:

سعودی ها حامی قرارداد کمپ دیوید بوده اند

سعودی ها حامی قرارداد کمپ دیوید بوده اند

اسناد منتشر شده از سوی وزارت خارجه آمریکا نشان می دهد که رژیم سعودی حامی پیمان سازش بین اسرائیل و مصر بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسنادی که به تازگی از سوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص مناسبات این کشور با کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی در جنگ اعراب با این رژیم منتشر شده نشان می دهد، عربستان سعودی از حامیان اصلی پیمان سازش بین قاهره و تل آویو بوده است.

اسناد مذکور که سال های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۰ را در بر می گیرد، شامل مکاتبات و یادداشت هایی است که سفیر وقت آمریکا در اراضی اشغالی، در مورد دیدارها و مذاکرات مقامات اسرائیلی، عربی و آمریکایی در خصوص پیمان کمپ دیوید به نگارش درآورده است.

در این اسناد همچنین از درخواست «جیمی کارتر» رئیس جمهور وقت آمریکا از «ملک حسین» شاه اردن برای حمایت از مذاکرات بین «انور سادات» رئیس جمهور وقت مصر و «مناخیم بگین» نخست وزیر وقت اسرائیل سخن به میان آمده است.

این درخواست همچنین از طریق سفارت آمریکا در ریاض، از رژیم سعودی شده و در پاسخ به آن «سعود الفیصل» شاه عربستان از این مذاکرات حمایت کرده است.

گفتنی است پیمان کمپ دیوید پس از مذاکرات مخفی و با میانجی‌گری ایالات متحده آمریکا در کمپ دیوید نهایی شد و در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۱۹۷۸ با حضور جیمی کارتر، رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا در کاخ سفید به امضای نهایی رسید. کمپ دیوید اولین پیمان صلح میان طرفین جنگ اعراب و اسرائیل بود که به سازش میان تل آویو و قاهره انجامید.  

کد خبر 4312639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha