۳ بهمن ۱۳۸۵، ۱۲:۲۱

/ اظهارات نمایندگان موافق و مخالف در طرح تجمیع انتخابات مجلس و ریاست جمهوری/

مخالفین: طرح تجمیع خلاف قانون اساسی است/ موافقین: با تجمیع در هزینه های کشور صرفه جویی می شود

مخالفین: طرح تجمیع خلاف قانون اساسی است/ موافقین: با تجمیع در هزینه های کشور صرفه جویی می شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از استماع اظهارات نمایندگان موافق و مخالف به طرح تجمیع انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی و دوره دهم ریاست جمهوری رای مثبت دادند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس در بررسی جزئیات طرح تجمیع انتخابات دوره هشتم مجلس شورای  اسلامی با دوره دهم انتخابات ریاست جمهوری در یک روز، پس از استماع اظهارات نمایندگان موافق و مخالف با 121 رای موافق، 86 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر رای مثبت دادند.

قبل از رای گیری درخصوص ماده واحده این طرح رضا طلایی نیک نماینده بهار و کبودر آهنگ و عضو کیمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خواستار همزمانی برگزاری انتخابات مجلس نهم با انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری شد تا مردم به هنگام رای به نمایندگان اطلاع داشته باشند که نمایندگان دوره هشتم برای 5 سال انتخاب می شوند.

وی افزود: در این پیشنهاد اصل تجمیع مهم دانسته شده است منتهی چون مردم نمایندگان دوره هفتم را برای چهار سال انتخاب کرده اند  ما در پیشنهاد خود خواسته ایم که افزایش طول عمر 5 ساله برای مجلس هشتم باشد نه مجلس هفتم.

حسن زمانی نماینده ملایر نیز در مخالفت با این پیشنهاد آن را یک پیشنهاد غیر عملیاتی و غیر اجرایی دانست.

هادی حق شناس نماینده بندر انزلی در موافقت با این پیشنهاد صحبت کرد.

سپس مهدی کوچک زاده نماینده تهران طی اخطار قانون اساسی بر اساس اصل 177 قانون شد و گفت: در این پشنهاد خواسته شده که قانون اساسی تغییر پیدا کند و چون برگزاری انتخابات دوره هشتم نیز 5 ساله داشته شده است این پیشنهاد ناظر بر تغییر در قانون اساسی است لذا خلاف قانون اساسی بوده و قابل طرح نیست.

حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی با وارد دانستن این اخطار تصریح کرد: چون بنده این اخطار را وارد می دانم بنابراین از مجلس نظر خواهی می کنم.

سپس مجلس وارد رای گیری شد و در مورد وارد بودن این اخطار رای شد که نمایندگان با 71 رای موافق و 114 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر این اخطار را وارد ندانستند.

سپس مجلس در خصوص پیشنهاد طلایی نیک رای گیری کرد و نمایندگان مجددا با 62 رای موافق، 146 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 230 نماینده به این پیشنهاد رای منفی دادند.

در ادامه بررسی این طرح فوریتی چون هیچ پیشنهاد دیگری مطرح نشد اصل ماده واحده این طرح مبنی بر همزمانی برگزاری انتخابات دوره هشتم همزمان با دوره دهم ریاست جمهوری در یک روز به رای گذاشته شد و نمایندگان به آن رای مثبت دادند.

کد خبر 438733

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha