۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۰

مدیر سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبرداد؛

نظارت ۴۰۰ بازرس بهداشت محیط بر کیفیت مواد غذایی مشهد

نظارت ۴۰۰ بازرس بهداشت محیط بر کیفیت مواد غذایی مشهد

مشهد-مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۴۰۰ بازرس این دانشگاه بر کیفیت مواد غذایی این شهر نظارت دارند.

به گزارش خبرنگارمهر، علی اصغر حسنی صبح چهارشنبه همزمان با روز جهانی بهداشت اظهارکرد: ایمنی غذایی، از مزرعه تا سفره را شامل می شود و در این راستا دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بهبود منابع انسانی، اقتصادی و فناوری جهت گسترش برنامه‌های مورد نیاز برای افزایش نظارت ها با بکارگیری بیش از ۴۰۰ بازرس بهداشت محیط اقدامات کنترلی لازم را به انجام می رساند. 

وی افزود: مجهز کردن بازرسین به ابزار کنترل کیفی مواد غذایی در محل، ارتقاء اطلاعات کافی از اصول علمی مربوط به نگهداری، بسته‌بندی، حمل و نقل و توزیع محصولات غذایی، بررسی نقاط قوت و ضعف و شکایات از طریق سامانه ۱۹۰ توسط مردم،تجهیز کردن وسایل حمل و نقل مواد غذایی  به سیستم خنک‌کننده، صدور پروانه بهداشتی خودرو در مناطق تحت پوشش از جمله برنامه های انجام شده برای افزایش امنیت غذایی است.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه گفت: بررسی‌های علمی نشان می‌دهد در دهه‌های اخیر با گسترش تکنولوژی و افزایش مصرف افزودنی‌ها، آفت کشها، آنتی بیوتیکها و هورمونها در تولید مواد غذایی در کشورهای در حال پیشرفت، اثرات سوء و انکارناپذیری بر سلامت انسان‌ها بوجود آمده‌است.این آلودگی‌ها و بیماری شامل بروز انواع ناهنجاری‌های مادرزادی و سرطانها به ویژه در کودکان می‌باشد.

حسنی خاطر نشان کرد:آلودگی مواد غذایی به فلزات سنگین از جمله سرب و کادمیوم از راه کودهای فسفاته و لجن‌های فاضلابی وارد گیاه شده و در اثر تغذیه دامها با علوفه آلوده و وارد شدن سرب و کادمیوم در شیر وارد چرخه غذایی انسان می‌شود.

وی گفت: ایمنی غذایی یعنی اطمینان از اینکه غذایی که مردم جامعه استفاده می‌کنند بطور کامل سالم و فاقد هرگونه آلودگی باشد؛ این آلودگی می‌تواند شامل آلودگی میکروبی، انگلی یا شیمیایی باشد. رقابت بر سر زمین‌های کشاورزی و منابع آب، قیمت بالای انرژی و تغییرات آب و هوایی همگی نشان می‌دهد که باید با منابع کمتر، غذای بیشتری برای مردم سرتاسر جهان تولید شود.

کد خبر 4413080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha