۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۳۴

نویسنده کتاب «تالستوی، فروید، الیاس» در گفتگو با مهر مطرح کرد

بررسی ابعاد آثار تالستوی با توجه به آراء فروید و الیاس

بررسی ابعاد آثار تالستوی با توجه به آراء فروید و الیاس

کتاب «تالستوی، فروید، الیاس» به بررسی ابعاد و مقوله‌های مهمی در آثار تالستوی با توجه به آراء فروید و نوربرت الیاس پرداخت شده است، این کتاب ۶ آبان‌ماه رونمایی می‌شود.

مسعود قدیم‌فلاح نویسنده کتاب «تالستوی، فروید، الیاس» درباره این اثر تازه منتشر شده، به خبرنگار مهر، گفت: کتاب «تالستوی، فروید، الیاس» اثری تألیفی ـ پژوهشی در حوزه‌ جامعه‌شناسی ادبیات است که توسط مسعود قدیم‌فلاح و سینا حسینی نگاشته شده و به تازگی توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است. این کتاب نخستین جلد از پروژه‌ پژوهشی «عصر طلایی» است که به بررسی جامعه‌شناختی آثار «لف تالستوی» می‌پردازد. همچنین جلد دوم این اثر با عنوان «تالستوی و شوپنهاور» نیز به زودی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

او در ادامه درباره پروژه پژوهشی عصر طلایی بیان کرد: «عصر طلایی» عنوان پروژه‌ای است که قصد دارد با رویکرد جامعه‌شناسی ادبیات به آثار داستانی نویسندگان شهیر عصر طلایی داستان‌نویسی و ادبیات روسیه بپردازد و تمامی آثار را با رویکردی جامعه‌شناختی مورد تحلیل و تفسیر قرار بدهد. در این پروژه نویسندگانی همچون «گوگول»، «داستایفسکی»، «شولوخوف»، «تورگینیف»، «گورکی» و «چخوف» مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

این نویسنده گفت: حال نخستین جلد از این پروژه با عنوان «تالستوی، فروید، الیاس» منتشر شده است که در این اثر نویسندگان در دو جستار جداگانه به بررسی ابعاد و مقوله‌های مهمی در آثار تالستوی با توجه به آراء فروید و نوربرت الیاس پرداخته‌اند. در جستار نخست نویسندگان با توجه به نظریات الیاس درباره‌ مرگ و تنهایی محتضران و با واسطه قرار دادن شوپنهاور، ماکس وبر و مکتب فرانکفورت میان تالستوی و الیاس، مرگ‌اندیشی در آثار داستانی این نویسنده‌ی روس را بررسی کرده‌اند.

او افزود: همچنین در جستار دوم نیز با توجه به نظریات زیگموند فروید در کتاب «تمدن و ملالت‌های آن» راجع‌به تمدن و رنج‌های زیستن، به واکاوی نگاه تالستوی به رنج زیستن و معنای زیستن پرداخته‌اند. همچنین در ضمیمه‌ای جداگانه نویسندگان به بررسی مفهوم «جنگ» در اندیشه و آثار تالستوی می‌پردازند؛ چرا که صلح جهانی همواره از مهم‌ترین دغدغه‌های تالستوی بوده است و به آن پرداخت بسیاری می‌کند چه در رمان‌هایش و چه نامه‌نگاری‌هایش.

قدیم‌فلاح درباره جلد دوم این پروژه گفت: کتاب «تالستوی و شوپنهاور» نیز به بررسی دقیق و موشکافانه‌ تأثیر فلسفه‌ شوپنهاور و مفاهیم مهم تفلسف او یعنی «اراده» و «تصور» پرداخته و تلاش دارد که به دقت رد پای شوپنهاور را در آثار تالستوی و بخصوص «آناکارنینا» و «رستاخیز» نشان بدهد.

او درباره مراسم رونمایی کتاب «تالستوی، فروید، الیاس» اظهار کرد: رونمایی این کتاب یکشنبه ۶ آبان‌ماه، ساعت ۱۸ در انتشارات علمی و فرهنگی فروشگاه پرنده آبی، با حضور سید جواد میری و اسدالله معظمی گودرزی برگزار می‌شود.

کد خبر 4442647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha