۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۲۴

آیت الله اعرافی تأکید کرد؛

توجه بیشتر به وقف در دروس حوزوی/حوزه به سنت‌های پیشین خود بازگردد

توجه بیشتر به وقف در دروس حوزوی/حوزه به سنت‌های پیشین خود بازگردد

قم - مدیر حوزه‌های علمیه کشور بر توجه حوزه به مباحث علمی وقف تأکید کرد و گفت: در دروس خارج باید گام‌های جدی‌تری در موضوع وقف برداشته و در نظام رشته‌ای حوزه نیز به وقف توجه بیشتری شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر پنج‌شنبه در آیین بزرگداشت آیت الله ملاصادق قمی که در سالن همایش مدرسه علمیه دارالشفاء برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری این‌گونه نشست‌ها در ترویج عمل وقف بسیار مؤثر است.

 وی در خصوص مالکیت انسان بر اموال و املاک، گفت: ممکن است اینگونه تلقی شود وقتی کسی مالی را به دست آورد مالکیت انحصاری و مختص دارد اما این رویکرد در منطق اسلامی و دینی رویکرد تامی نیست.

امام جمعه قم با بیان اینکه مالکیت انسان‌ها نسبت به آنچه در اختیار دارند مالکیت سطحی و یک لایه‌ای نیست بلکه مالکیتی طولی است، افزود: مالکیت خداوند بر همه عالم نیز مالکیت حقیقی و فراتر از تملک‌های انسانی است.

وی تصریح کرد: برخی فقها احتمال دادند که مالکیت خداوند و در شعاع آن مالکیت امام به عنوان انسان کامل یک مالکیت حقیقی و فراتر از همه قراردادها است و یک روح مالکیت میان خداوند و اولیای الهی برقرار است.

آیت  الله اعرافی با تأکید بر اینکه علاوه بر آن یک نوع مالکیت اعتباری هم برای خداوند و امام با همه اموال و املاک برقرار است، ابراز داشت: در هر صورت مالکیت انسان‌ها در طول یک مالکیت‌های بالاتری است و اموال و تملکات ما انحصاری و یک لایه‌ای و سطحی نیست و در طول اراده دیگری و مالکیت‌های دیگر قرار دارد.

انفاق دارای جایگاه بالا در نظام فقهی اسلام است

وی بیان کرد: املاک بشر در عین اینکه برای او است اما باید در یک منظومه‌ای با اجازه صاحبان مالک حقیقی و اعتباری ثانوی باشد که آن خدا، پیامبر(ص)، ائمه(ع)، مرجع و ولی است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور به سفارش اسلام بر انفاق تأکید کرد و توضیح داد: بیش از یک سوم و قریب نصف فقه ما به اموال و املاک مربوط می‌شود و انفاق مقوله اخلاقی مهم و دارای جایگاه بالا در نظام فقهی اسلام است.

وی با بیان آثار و برکات انفاق گفت: در سبد زندگی انسان مسلمان حتی در فقر هم انفاقاتی وجود دارد؛ انفاق را می‌توان به پایان پذیر و ماندگار تقسیم کرد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: از یک منظر هر عملی که انسان انجام می‌دهد باقیات الصالحات است و از منظر دیگر آن اعمالی است که حتی بعد از مرگ فرد هم ادامه پیدا می‌کند مانند تربیت شاگرد و فرزند صالح و وقف کردن.

وی تصریح کرد: کسی که وقف می‌کند در واقع مال را به مالکیت الهی بر می‌گرداند و این بازگرداندن ملکیت اعتباری به ملکیت فراگیر، وقف از نوع خاص باقیات الصالحات و ماندگار است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: حوزه در مباحث علمی وقف وظیفه جدی دارد و در درس‌های خارج حتماً باید گام‌های جدی‌تری در این خصوص برداشته شود، در نظام رشته‌ای حوزه نیز باید به وقف توجه بیشتری شود و در پایان نامه‌ها، متنوع‌تر و عمیق‌تری در وقف کار شود.

وقف می‌تواند پشتوانه‌ای برای همه نیازهای جامعه باشد

ی بیان کرد: تحقیقات بیشتر در حوزه وقف نیاز است و امیدواریم مرکز و پژوهشکده وقف با مجوز حوزه شروع به کار کند چرا که وقف می‌تواند پشتوانه‌ای شود برای همه نیازهای جامعه.

آیت الله اعرافی بیان کرد: حوزه باید به سنت پیشین خود بازگردد و بار حوزه بر دوش مردم، وجوهات و وقف مبتنی باشد.

وی در پایان مرحوم ملاصادق قمی را الگوی یک واقف واقعی دانست و گفت: توجه به وقف در جامعه لازم و ترویج این عمل ضروری است.

کد خبر 4555460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha