۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۲۰:۴۱

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی خبر داد:

محرومیت ۱۳ ساله خراسان جنوبی از اعتبارات ردیف ملی آبرسانی

محرومیت ۱۳ ساله خراسان جنوبی از اعتبارات ردیف ملی آبرسانی

بیرجند- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: از سال ۸۴ تاکنون هیچ ردیف ملی برای آبرسانی استان تعریف نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین امامی عصر سه شنبه در شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان جنوبی با بیان اینکه بخش عمده از نزولات جوی به دلیل تبخیر از دسترس خارج می‌شوند، افزود: تبخیر و تعرق خراسان جنوبی نسبت به میانگین کشوری یک و نیم برابر است.

وی بخش عمده‌ای بارش‌ها از دسترس خارج می‌شوند، گفت: بر اساس برداشت بی رویه آب، سالانه قریب به ۱۲۰ میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم و بخش عمده‌ای از دشت‌ها در منطقه ممنوعه و بحرانی هستند.

امامی با بیان اینکه بر اساس شاخص‌های هواشناسی بیش از سه چهارم استان درگیر خشکسالی شدید یا خیلی شدید است، افزود: بالغ بر ۹۰ درصد جمعیت استان تحت تاثیر پدیده خشکسالی هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: میزان آبدهی قنوات در سال ۷۸ قریب به ۶۷۰ میلیون متر معکب بوده که امسال به کمتر از یک سوم کاهش یافته است.

وی با اشاره به شاخص‌های شرکت آب و فاضلاب شهری گفت: بالغ بر ۹۹.۸ درصد جمعیت تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب هستند.

امامی فرسودگی شبکه‌های آب را مهم‌ترین چالش پیش رو عنوان کرد و افزود: پرت آب درشبکه های آب شهری ۳۰ درصد و در شبکه‌های روستایی ۳۵ درصد است که نسبت به میانگین کشوری پنج درصد بیشتر است.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از روستاهای خراسان جنوبی آبرسانی مستمر و پایدار ندارند، اظهار کرد: تعداد زیادی از چاه‌ها خشک شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به نیروگاه سیکل ترکیبی قائنات اظهار کرد: تکمیل واحد بخار این نیروگاه را خواستاریم تا بتوانیم از این ظرفیت استفاده مفیدی ببریم.

وی بیان کرد: بر اثر خشکسالی‌های بلند مدت و کاهش نزول باران میزان آبدهی قنوات کاهش یافته و باعث فقر گسترده‌ای به خصوص در مناطق مرزی شده است.

امامی با بیان اینکه طی سال گذشته در دشت سرایان ۳۲ کیلومتر فرونشست داشته‌ایم، افزود: همچنین این خشکسالی‌ها پدیده مهاجرت را به دنبال داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار کرد: از سال ۸۴ تاکنون هیچ ردیف ملی برای آبرسانی استان تعریف نشده است.

امامی از تدوین طرح جامع آبرسانی به شهرستان‌های استان خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح و تأمین آب پایدار نیازمند حمایت هستیم.

وی تعرفه پایین آب شرب را از دیگر چالش‌های پیش رو دانست و گفت: اگر مشکل اقتصاد رفع شود بسیاری از مشکلات نیز برطرف می‌شود.

کد خبر 4566708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha