۲ دی ۱۳۸۲، ۱۲:۰۳

فردا سالگرد عمليات كربلاي چهار است

فردا سالگرد عمليات كربلاي چهار است

گروه دفاع مقدس خبرگزاري مهر :قرار بود كه با عمليات كربلاي 4 جزيره ابوالخصيب تصرف شود ، ليكن اطلاعات مربوط به اين عمليات از طريق سازمانهاي جاسوسي و اطلاعات ماهواره اي آمريكا در اختيار عراق قرار گرفت .

عمليات كربلاي 4 در تاريخ 3/10/1365 با رمز مبارك " محمد رسول الله صلي الله عليه و آله " در ساعت 30/22 دقيقه و با هدف انهدام نيروهاي دشمن در منطقه عملياتي غرب اروندرود ( جنوب خرمشهر ) و در منطقه اي به وسعت 120 كيلومتر مربع  آغاز مي شود .

اين عمليات در حالي بود كه دشمن بعثي مناطق مسكوني و صنعتي و كارگري كشور مورد تهاجم قرار مي داد. رزمندگان اسلام متشكل از واحدهايي از لشكرهاي مختلف سپاه پاسداران تحت امر قرارگاه مركزي خاتم الانبياء ( صلي الله عليه و آله وسلم ) با پشت سر گذاشتن موانع مختلف ايذايي ، اهداف خود از جمله جزيره ام الرصاص و ام الباني را مورد تهاجم قرار دادند .

دشمن بعثي پس از دريافت شكست تلخ در والفجر هشت توان پدافندي خود را با كار گذاشتن دوشكا و آتشبار ضدهوايي شيليكا و ديگر جنگ افزارهاي سنگين تقويت مي كند ، اما قواي اسلام پس از نبردي بي امان ، در سواحل دشمن پياده و نبرد تن به تن آغاز مي شود .
پس از فتح فاو مسوولان جمهوري اسلامي ، سال 1365 را سال سرنوشت ناميدند و در نظر بود كه با عمليات كربلاي 4 ابوالخصيب تصرف شود و شبه جزيره فاو به طور كامل سقوط كند ، ليكن اطلاعات مربوط به اين عمليات از طريق سازمانهاي جاسوسي و اطلاعات ماهواره اي آمريكا در اختيار عراق قرار گرفت و بدين ترتيب معبر اصلي عمليات را نيروهاي عراق مسدود كردند كه به ناچار پس از 48 ساعت از شروع عمليات ، دستور توقف آن صادر شد .

لشكر 25 كربلا با قدرت تمام در جزيره ام الرصاص فرود مي آيد و يگان دريايي لشكر 43 با شناورهاي سنگين و نصب پل شناور، در زير باران شديدي از گلوله دشمن ، ارتباط و تداركات لازم را فراهم مي كند .

شكارچيان تانك با حمله به ادوات زرهي سنگين و سبك دشمن تعدادي از آنها را به آتش مي كشند و تيپ پياده 604 از لشكر 15 عراق را هدف سنگين ترين حملات خود قرار مي دهند .

دشمن با شليك تعداد زيادي منور ، تلاش مي كند منطقه را روشن كرده و از سوي ديگر از آتش سنگين توپخانه و حمله هوايي بهره مي گيرد . تا روشن شدن هوا ، 5 تيپ و يك گروهان تانك عراق به ميزان قابل توجهي منهدم و از صحنه عمليات خارج مي شوند . دشمن چشم به آسمان مي دوزد تا شايد نيروي هوايي اش به كمك او بيايد . با استتار رزمندگان و شناورهاي سنگين در جزيره و نيزارهاي اطراف ، خلبانان عراق گيج و سردرگم مي شوند و بمب و  راكتهاي خود را در نقاط غير موثر فرو مي ريزند . آتشبارهاي زمين به هوا سه فروند از هواپيماهاي دشمن را هدف قرار داده ، سرنگون مي كنند .

رزمندگان اسلام پس از دو روز نبرد سخت و وارد كردن ضربه به 6 تيپ عراق ، انهدام مقدار قابل توجهي ادوات زرهي و خودرو و نيز به اسارت در آوردن تعدادي ازنيروهاي دشمن ، طي دستوري به مواضع اوليه خود باز مي گردند .

تجهيزات منهدم شده دشمن در اين عمليات عبارتست از : 3 فروند هواپيما ، دهها دستگاه تانك ، 100 خودرو سبك و سنگين و مقدار زيادي از ادوات و تجهيزات نظامي . همچنين در اين عمليات تيپ 604 و تيپ 22 پياده از لشكر 15 ، تيپهاي 111 ، 802 و 49 ، يك گروهان تانك و تيپ 47 پياده كه در نهايت منجر به كشته و زخمي شدن بيش از8000 نفر از مزدوران بعثي گرديد . همچنين در اين عمليات بيش از 60 نفر از مزدوران بعثي به اسارت نيروهاي خودي در آمدند .

رژيم عراق در پايان نبرد كربلاي 4 ، در يك نمايش تبليغاتي مدعي شد كه اين حمله بسيار گسترده بوده و از فاو تا بصره امتداد داشته است ، لذا ايران با شكست مواجه شده و نتوانسته است به اهداف خود دست يابد .

اين در حاليست كه عمليات متوقف شده بود. وليكن رژيم بعثي سعي مي كرد با ارائه آمارهاي نجومي ، بر ادعاهاي خود صحه بگذارد و براي تزريق روحيه به نيروهاي خود ، ابتدا آمار تلفات ايران را 32 هزار و 334 نفر و سپس اين رقم را به 50 هزار و 380 نفر افزايش مي دهد و باز به اين رقم هم اكتفا نمي كند و سرانجام تعداد كشته ها را به 90000 نفر مي رساند .
در حالي كه كل نيروهاي عمل كننده ايران در اين حمله از شش هزار تجاوز نمي كرد .
در جواب ادعاهاي عراق ، ستاد تبليغات جنگ اعلام مي كند :" عمليات كربلاي 4 كه رزمندگان اسلام چهارشنبه شب گذشته به منظور انهدام نيروهاي دشمن آغاز كردند ، پاسخ مناسبي به شرارتهاي اخير دشمن بعثي بود . عمليات كربلاي 4 يك عمليات انهدامي و از نظر نوع تاكتيك حائز اهميت نظامي است . " اين سخنگو در جواب ادعاهاي سراسر كذب دشمن در تلفات ايران اظهار مي دارد :" چگونه مي توان در يك جزيره 5/3 كيلومتري ، آن قدر نيرو جا داد كه بيش از 90000 نفر كشته شده باشند ؟! "

 

کد خبر 46286

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha